Skip to main content
SUPERVISOR
فروغ مهیار (استاد مشاور) حسین ایزدان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehrdad Khaksar
مهرداد خاکسار

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی نساجی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

introductory investigation into the iranian color associations. A case study on students of isfahan university of Technology.
In the domain of anthropology, color is considered as a special cultural symbol and the psychology of color examines its impact on the behavior and emotions of human beings. Color psychology has a great influence on the choice of designer colors for different clothing and the clothing for people of different ages, genders, occupations, social classes, languages, religions, and cultures. Many researches in different countries conducted on the psychology of colors, on the effect of colors on the minds of individuals and, on the color associations. Many recent studies have been conducted on the color emotion, harmony and preferences of Iranians, however, the few reports have been conducted on Iranian color associations and these reports suffer from the lake of appropriate data collection and valid analytical methods. Therefore, considering the effect of diverse variables on color associations, and in order to find possible similarities and differences between the Iranian color psychology and those of the other nations, this subject should be investigated using the connotation of the meanings and color psychology of Iranian people. The purpose of the present study is to investigate the Iranian color associations. To do so, 17 male and 17 female observers, for which their normal color vision were tested by Ishihara test book, were attended the experiment. These observers were all students of Isfahan University of Technology in 18-33 age range. the chosen colors were based on the research of the Gorji and her coworkers on Iranian basic color terms, including yellow, blue, red, green, orange, pink, brown, purple, turquoise, white, black and gray. Using the tristimulus values of the 12 colors, a characterized monitor, and with the aid of Matlab computer program, a graphic user interface for the presentation of the colors and their appropriate associated words to the observers were prepared. Then, on the basis of the reported results of the observers, the RMS, which indicates the accuracy of the observers, was calculated for all the words and all the colors. Due to the excessive number of associated words to each color, only two of the associated words that had the highest and lowest accuracies among male and female observers were analyzed. Also, the Pearson correlation coefficient was used to analyze the relationship between the associated words. The results showed that although there are close relationships between many of the Iranian ( the present study observers) color associations and the one of the other countries, especially in the cases where there is an evolutionary cause for the association of meanings, there are significant differences, which demands a comprehensive study to understand these differences and to use its results in designing Iranian products, especially clothing.
در قلمرو مردمشناسی به رنگ، بهمنزلهی نماد خاص فرهنگی توجه میشود و روانشناسی رنگ به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار و احساس انسانها میپردازد. روانشناسی رنگ تأثیر زیادی بر انتخاب رنگ طراحان برای لباس و پوشاک متفاوت برای افراد در سن، جنسیت، شغل، طبقهی اجتماعی، زبان، دین و فرهنگ متفاوت دارد. تحقیقات زیادی در کشورهای مختلف روی روانشناسی رنگها و تأثیر رنگها بر ذهن و روان افراد و تداعی معانی رنگها شده است و برای رنگهای متفاوت نظرات متفاوتی ارائهشده است. اگرچه اخیراً تحقیقات متعددی روی احساس، هارمونی و ترجیح رنگی ایرانیان انجامشده، اما گزارش های کمی در مورد تداعی معانی رنگی ایرانیان ارائه شده اند که این گزارش ها نیز دارای مشکل عدم جمع آوری مناسب داده ها و روش های معتبر تحلیلی هستند. بنابراین با توجه به تأثیر متغیرهای متنوع بر روان شناسی رنگ، به نظر میرسد بایستی تحقیق روی این موضوع با استفاده از تداعی معانی و روانشناسی رنگ مخصوص ایرانیان انجام گیرد، تا بتوان تشابهات و اختلافات احتمالی بین تداعی معانی رنگ ایرانیان و سایر ملل را یافت. هدف تحقیق حاضر بررسی تداعی معانی رنگ ها برای ایرانیان است. برای این کار، تعداد 17 مشاهده کننده مرد و 17 مشاهده کننده زن که بینایی رنگی نرمال آن ها توسط آزمون ایشی هارا تایید شده بود، در آزمایش شرکت کردند. این مشاهده کنندگان از بین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان انتخاب شدند و محدوده سنی آن ها بین 33 - 18 سال بود. از رنگ های انتخاب شده با توجه به تحقیق گرجی و همکاران بر کلمات اصلی رنگ ایرانیان استفاده شد که شامل زرد، آبی، قرمز، سبز، صورتی، نارنجی، قهوه ای، بنفش، فیروزه ای، سفید، سیاه و خاکستری بودند. با استفاده از داده های عددی رنگی این رنگ های انتخابی و یک نمایشگر که توصیف رنگی شده بود و با کمک زبان برنامه نویسی متلب، برنامه محیطی گرافیکی کامپیوتری برای ارائه رنگ ها و کلمات یا کاربرد نظیر آن ها به مشاهده کنندگان تهیه شد. سپس براساس نتایج حاصل از نظرات ثبت شده مشاهده کنندگان در این تحقیق، RMS که بیانگر دقت بین مشاهد کنندگان است، برای همه رفتار ها و تمام رنگ ها محاسبه گردید. به علت تعداد زیاد کلمات، در مورد هر رنگ فقط رفتاری که دارای بیشترین و کمترین دقت بین مشاهده کنندگان مرد و زن بودند تحلیل شدند. هم چنین ضریب هم بستگی پیرسون برای مقایسه هم بستگی بین کلمات به کار گرفته شد. نتایج نشان دادند که اگر چه در بسیاری رفتار ها ارتباط نزدیکی بین تداعیمعانی رنگی در تحقیق حاضر با تداعی معانی کشور های دیگر وجود دارد )بویژه در مواردی که دلیلی تکاملی برای تداعی معانی وجود دارد(، اما اختلاف های قابل توجهی نیز وجود دارد که نیاز به یک تحقیق جامع برای فهم این اختلافات و استفاده از نتایج آن در طراحی محصول ایرانی، بویژه پوشاک را ضروری می نماید. کلید

ارتقاء امنیت وب با وف بومی