Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani
ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sobhan Soheili
سبحان سهیلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Inventory Management in Service Parts Logistics Systems
Network design is one of the important and basic issues of supply chain and logistics because the other planning activities and related issues are affected by the network general layout. This importance in service parts logistics systems is much more due to the high price, high costs of equipment downtime and the necessity of representing quick services to customers. Therefore, network designers and decision makers are always looking for a model which consider maximum influential factors in this issue and provide the best decisions by simultaneously considering them. In this paper, we represent a mix in teger mathematical programming model that simultaneously considers facility location, the amount of inventory of each part in each facility, assignment of customers to facilities and traortation mode of each order to its customer and finally take the best decisions. Moreover, there is a service level constraint for each facility that ensures a certain time-based service level. Also when a facility is out of stock of any part, this model allows it to satisfy its assigned customer’s orders by an emergency shipment from the central warehouse. Considering the complexity and largeness of solution for this problem, a genetic algorithm has been used for solving the proposed model. For solving the proposed model by the mentioned method, initial data has been produced randomly with suitable distributions by considering the qualitative data from similar studies and real world. Finally, the proposed model has been solved by GAMS software in small size and by genetic algorithm in small, medium and large size. Also the final results from these two methods have been compared with each other in small problems and sensitivity analysis has been done on time-based service level.
طراحی شبکه از مسائل مهم و پایه ای مطرح در زمینه زنجیره تأمین و لجستیک می باشد، زیرا سایر برنامه ریزی ها و مسائل مطرح در این زمینه تحت تأثیر چگونگی پیکربندی کلی شبکه خواهد بود. اهمیت این طراحی در سیستم های لجستیک قطعات یدکی به دلیل قیمت عمدتاً بالای این قطعات، هزینه های بالای از کارافتادگی تجهیزات و لزوم ارائه خدمات سریع به مشتریان، به مراتب بیشتر خواهد بود. بدین دلیل، طراحان شبکه و تصمیم گیران در این زمینه همواره به دنبال مدلی هستند که حداکثر مسائل تأثیرگذار در این زمینه را پوشش داده و بهترین تصمیمات را بادر نظر گرفتنآن ها به صورت یکپارچه ممکن سازد. در این تحقیق،یک مدل برنامه ریزی ریاضیعدد صحیح مختلط ارائه می شود که به صورت همزمان و یکپارچه، مکان یابی تأمین کنندگان، میزان موجودی هر تأمین کننده از هر کدام از قطعات یدکی، تخصیص مشتریان به تأمین کنندگان و روش حمل سفارشات به مشتریان را مورد بررسی قرار داده و بهترین تصمیمات را اتخاذ می نماید. برای حمل سفارشات به مشتریان، سه روش حمل کند، متوسط و سریع امکان پذیر می باشد. علاوه بر این، برای هر یک از تأمین کنندگان یک محدودیت سطح خدمت برقرار است که متضمن برآورده شدن سطح مطلوبی از سطح خدمت زمان محور برای هر یک می باشد. همچنین مدل فوق، این امکان را فراهم می آورد که یک تأمین کننده در شرایط کمبود موجودی از یک قطعه، تقاضای مشتری مربوط به خود را به وسیله یک ارسال اضطراری از انبار مرکزی به آن مشتری برآورده سازد. با توجه به پیچیدگی و حجم بالای حل این مسئله، یک الگوریتم ژنتیک برای حل مدل پیشنهادی به کار گرفته شده است. جهت اجرای مدل پیشنهادی با استفاده از روش مذکور، داده های ورودی مورد نیاز با در نظر گرفتن معیارهای کیفی، به صورت تصادفی ایجاد گردیده است. در نهایت مدل پیشنهادی با استفاده از داده های موجود، در ابعاد کوچک با نرم افزار GAMS و در ابعاد سه گانه کوچک، متوسط و بزرگ با الگوریتم ژنتیک حل گردیده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی