Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Mahdi Alinaghian
سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد مشاور) مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Zahra Kaviani Dezaki
زهرا کاوياني دزکي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Inventory Routing Problem with time window and finite planning horizon, considering Reduce fuel consumption
Traortation allocate a part of remarkable Grass national production of each country and its equipment is one of the biggest consumer of oil production. In recent years many attempt has been done to reduce Greenhause gases prodused by vehicles. Because using oil production by vehicle causes Greenhause gases, decresing the use of this products can help to reduce pollution. Traortation is one of the main part of logistics and Inventory routing problem is one the important problem of this domain. In this thesis, by considering factors such as vehicle load, vehicle speed and road slope, tried to optimize the costs of fuel, driver, inventory and use of vehicle. With respect to the mentioned factors, a mix integer linear program have been present to minimize sum of costs. using of this model in problem without time window and problem with timewindow shows %5.1 and %8.5saving in cost, respectively . Because the problem is NP-hard, problem is solved with combine hueristic algorithms and metahueristic algorithms in large sizes. Modified Clarke and Wright algorithm, modified PFIH algorithm and speed optimization algorithm are used for solving routing part and suggested Tabu Search algorithm and its improvement and Differential algorithm are used for solving inventory part. Problems are generate with and without time window by using Solomon and Agert problem respectively. With respect to results, improved suggested Tabu Search is better than two other algorithms
چکيده حمل و‌نقل بخش قابل توجهي از توليد ناخالص ملي هر کشوري را به خود اختصاص مي‌دهد و تجهيزات حمل‌و‌نقل يکي از بزرگ‌ترين مصرف کنندگان محصولات نفتي به شمار مي‌آيد. در سال هاي اخير تلاش زيادي به منظور کاهش توليد گازهاي گلخانه اي توسط وسائط نقليه صورت گرفته است. از آنجايي که استفاده از محصولات نفتي توسط وسائط نقليه باعث توليد گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود، کاهش استفاده از اين محصولات مي‌تواند کمک بزرگي به کاهش آلودگي نمايد. حمل‌ونقل يکي از عناصر اصلي لجستيک است و مسئله مسيريابي موجودي از جمله مهم‌ترين مسائل در اين حوزه مي‌باشد. در اين پايان نامه با در نظر گرفتن عواملي چون بار وسيله نقليه، سرعت وسيله نقليه و شيب جاده به بهينه‌سازي هزينه هاي ناشي از مصرف سوخت، هزينه راننده، هزينه موجودي و هزينه استفاده از وسائط نقليه پرداخته شده است. در ادامه با توجه به عوامل ذکر شده يک مدل رياضي خطي عددصحيح مختلط به منظور کمينه کردن مجموع هزينه هاي نام برده شده ارائه گرديده است. استفاده از اين مدل در حالت بدون پنجره زماني %1/5 و در حالت وجود پنجره زماني%5/8 باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها مي‌شود. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح شده، مسئله در ابعاد بزرگ با ترکيب الگوريتم‌هاي ابتکاري و الگوريتم‌هاي فراابتکاري حل شده است. از الگوريتم هاي کلارک و رايت تصحيح شده، PFIH تصحيح شده و الگوريتم ابتکاري بهينه‌سازي سرعت براي حل قسمت مسيريابي و از الگوريتم‌هاي فراابتکاري جستجوي ممنوع و حالت بهبود يافته آن و الگوريتم تفاضلي براي حل قسمت موجودي استفاده شده است. مسائل در دو دسته بدون محدوديت پنجره زماني و با محدوديت پنجره زماني و به ترتيب با استفاده از مسائل آگرت و مسائل سولومون توليد شده‌اند. با توجه به نتايج حاصل شده از محاسبات، الگوريتم جستجوي ممنوع بهبود يافته نسبت به دو الگوريتم ديگر عملکرد بهتري دارد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی