Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Mahdi Alinaghian
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Zahra Kaviani Dezaki
زهرا کاویانی دزکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Inventory Routing Problem with time window and finite planning horizon, considering Reduce fuel consumption
Traortation allocate a part of remarkable Grass national production of each country and its equipment is one of the biggest consumer of oil production. In recent years many attempt has been done to reduce Greenhause gases prodused by vehicles. Because using oil production by vehicle causes Greenhause gases, decresing the use of this products can help to reduce pollution. Traortation is one of the main part of logistics and Inventory routing problem is one the important problem of this domain. In this thesis, by considering factors such as vehicle load, vehicle speed and road slope, tried to optimize the costs of fuel, driver, inventory and use of vehicle. With respect to the mentioned factors, a mix integer linear program have been present to minimize sum of costs. using of this model in problem without time window and problem with timewindow shows %5.1 and %8.5saving in cost, respectively . Because the problem is NP-hard, problem is solved with combine hueristic algorithms and metahueristic algorithms in large sizes. Modified Clarke and Wright algorithm, modified PFIH algorithm and speed optimization algorithm are used for solving routing part and suggested Tabu Search algorithm and its improvement and Differential algorithm are used for solving inventory part. Problems are generate with and without time window by using Solomon and Agert problem respectively. With respect to results, improved suggested Tabu Search is better than two other algorithms
حمل و‌نقل بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد و تجهیزات حمل‌و‌نقل یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان محصولات نفتی به شمار می‌آید. در سال های اخیر تلاش زیادی به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط وسائط نقلیه صورت گرفته است. از آنجایی که استفاده از محصولات نفتی توسط وسائط نقلیه باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود، کاهش استفاده از این محصولات می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی نماید. حمل‌ونقل یکی از عناصر اصلی لجستیک است و مسئله مسیریابی موجودی از جمله مهم‌ترین مسائل در این حوزه می‌باشد. در این پایان نامه با در نظر گرفتن عواملی چون بار وسیله نقلیه، سرعت وسیله نقلیه و شیب جاده به بهینه‌سازی هزینه های ناشی از مصرف سوخت، هزینه راننده، هزینه موجودی و هزینه استفاده از وسائط نقلیه پرداخته شده است. در ادامه با توجه به عوامل ذکر شده یک مدل ریاضی خطی عددصحیح مختلط به منظور کمینه کردن مجموع هزینه های نام برده شده ارائه گردیده است. استفاده از این مدل در حالت بدون پنجره زمانی %1/5 و در حالت وجود پنجره زمانی%5/8 باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح شده، مسئله در ابعاد بزرگ با ترکیب الگوریتم‌های ابتکاری و الگوریتم‌های فراابتکاری حل شده است. از الگوریتم های کلارک و رایت تصحیح شده، PFIH تصحیح شده و الگوریتم ابتکاری بهینه‌سازی سرعت برای حل قسمت مسیریابی و از الگوریتم‌های فراابتکاری جستجوی ممنوع و حالت بهبود یافته آن و الگوریتم تفاضلی برای حل قسمت موجودی استفاده شده است. مسائل در دو دسته بدون محدودیت پنجره زمانی و با محدودیت پنجره زمانی و به ترتیب با استفاده از مسائل آگرت و مسائل سولومون تولید شده‌اند. با توجه به نتایج حاصل شده از محاسبات، الگوریتم جستجوی ممنوع بهبود یافته نسبت به دو الگوریتم دیگر عملکرد بهتری دارد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی