Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmoud Salimi,Mohsen Esfahanian
محمود سلیمی (استاد مشاور) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mina Arabof
مینا عرب اف

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Investigation of a cold form model for foils considering lubrication effects
In cold rolling of thin strips, i.e., foils (Thicknelt;50µm),it is important to take into account the flattening of the roll surfaces .The displacement of the roll surface is obtained by combining some results from the well-known Hertzian theory of contact mechanics and roll-modeling as a system of springs with different spring constants whithin contact conjuction .Use of lubricants can reduce rolling force and improve surface properties of the foil. Depending on the lubricant properties and rolling speed ,either hydrodynamic lubrication or mixed lubrication regimes ca prevail . The present theoretical work is focoused upon the influence of the rolling-process parameters like rolling speed , reduction ratio , roll surface roughness and lubricant viscosity on the friction coefient and film thickness in the roll bite in the mixed lubrication regim. Results show that by viscosity increase rolling force decrease and film thickness increase.
در فرایند نورد سرد فویلها، با توجه به ضخامت بسیار کم آنها (کمتر از mm 50) از تغییر شکل الاستیک غلتکها در برابر تغییر ضخامت ورق نمی‌توان صرفنظر کرد. بنابراین با در نظر گرفتن سیستم فویل و غلتک به عنوان یک سیستم فنر با ضریب سختی متغیر در طول ناحیه کاری و استفاده از تنشهای تماسی هرتز می‌توان این تغییر شکل را به دست آورد. از طرف دیگر کاهش ضخامت در فویلها احتیاج به نیروی نورد بالایی دارد که برای کاهش مقدار این نیرو و همچنین بهبود خواص سطحی می‌توان از روانساز‌های ویژه‌ای استفاده کرد. بسته به خواص روانساز مورد استفاده و سرعت فویل، مکانیزمهای روانکاری متفاوتی به وجود می‌آید. در صورتی که غلتک و فویل در حال نورد در بعضی نقاط در تماس باشند و در بقیه نقاط به وسیله فیلمی از روغن از هم جدا باشند به نحوی که بخشی از تنش برشی لازم برای ادامه نورد از طریق نقاط در حال تماس غلتک و ورق تأمین و بقیه از طریق برش روغن ایجاد گردد، مکانیزم روانسازی مخلوط بوجود آمده است که مکانیزم غالب در فرآیند نورد سرد است و اگرچه در این زمینه فعالیتهایی صورت گرفته است ولی در این زمینه در ایران پژوهش چندانی صورت نگرفته است. هدف از این تحقیق ایجاد مدل مذکور می‌باشد. در این پایان‌نامه فرایند نورد فویلها همراه با روانکاری مخلوط مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا معادلات کلی حاکم بر این فرایند استخراج گردیده و با استفاده از نتایج مدلهای بعضی از محققان همچون کیف مدلی برای آن ارائه شده است. نتیجه این مدل 2 معادله دیفرانسیل مرتبه اول غیر خطی و 5 معادله جبری است. توزیع فشار در ناحیه نورد، ضخامت فیلم روغن و توزیع ضخامت فویل در ناحیه کاری از جمله مجهولات ما می‌باشد که از حل معادلات دیفرانسیل با انجام عمل سعی و خطا به دست می‌آیند. از روی توزیع فشار حاصله می‌توان به نیرو و گشتاور نورد و از روی سرعت ورودی ورق می‌توان نسبت سرعت خروجی را محاسبه نمود. در این پایان نامه نتایج حاصل از برنامه تهیه شده با نتایج افراد دیگری همچون کیف مقایسه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی