Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Sheykhzadeh,Ali Zadhosh,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
محمد شیخ زاده (استاد راهنما) علی زادهوش (استاد مشاور) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Reza Alipour
رضا علی پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی نساجی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

An Investigation on the Fiber-Bitumen Blends with a Composite Model Base Analysis due to the Performance of Fiber-Matrix Interactions
Bitumen derived from oil or natural bitumen that used as a principal element to make pavement and also as an isolator for long time .However this binder has not shown suitably physical and mechanical properties .Also its performance has been involved with many problem, e.g. limited service time due to the weak physical properties .Consequently scientists and engineers are constantly trying to improve the performance of asphalt pavements. Modification of the asphalt binder is one approach taken to improve pavement performance. From the literature review fiber reinforced bituminous mixes has shown mixed results. It was noticed that relatively few published information concerning fiber modified bitumen is available. Most studies that included fibers in asphalt mixtures had a limited number of trials and investigating the effects of fiber modification has been the secondary purpose to the main purpose of the studies,in many cases. In this study, the effect of different parameters such as fiber type and length, fiber mass fraction, mixing temperature and type of bitumen have been investigation on physical and mechanical properties of bitumen-fiber composite. The tests included softening point ,penetration index, in tcase of physical property measurements and ductility as a mechanical test. The result shows that fibers have improved physical and engineering properties of bitumen. Polypropylene and flat polyester resent the best performance of all .Thus it was statistically illustrated that the length of 12 mm and mass fraction of 0/5% have more effect on improvement of bitumen properties. Finally ductility data were correlated with stiffness matrix components, Q ij . The superior correlation values satisfy and suggest the use of this technique to predict mechanical performance of any other fiber.
قیرهای استحصالی از نفت و یا قیر طبیعی که سالیان دراز عمدتاً بعنوان ماده چسباننده در ساخت جاده ها و با دیگر مصارف عایق کاری و پوششی بکار می رود، هیچگاه از یکسری خواص فیزیکی و مکانیکی کاملاً رضایت بخش برخوردار نبوده و با توجه به خواص فیزیکی محدود، از قابلیت کاربردی محدود و زمان سرویس دهی مشخص برخوردار می باشد. از این رو محققان همواره تلاش داشتند که بنحوی خواص این سنگین ترین برش نفتی را در جهت مطلوب تغییر دهند. مخلوط‌های قیر- الیاف از نقطه نظر علمی- پژوهشی بسیار کم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نگاه کلی به مقالات نشان می‌دهد که اطلاعات کمی درباره اصلاح قیر توسط الیاف چاپ شده است. محققان و مهندسان پیگیرانه در جهت افزایش کارایی راه‌های آسفالته سعی می کنند. اصلاح قیر یکی از راه‌های نزدیک شدن به بهبود کارایی راه‌ها می‌باشد. در این رساله، در راستای بهبود خواص مکانیکی و مهندسی قیر به بررسی تأثیر پارامترهای گوناگون مانند جنس و طولِ لیف، کسر وزنی الیاف ، دمای اختلاط و نوع قیر بر خواص مکانیکی و فیزیکی کامپوزیت قیر- الیاف مانند کشش پذیری ،نقطه نرمی و نفوذپذیری پرداخته ایم. نتایج نشان می دهد که الیاف سبب بهبود خواص مکانیکی و مهندسی قیر می شود. طبق نتایج به دست آمده از میان الیاف گوناگون بهترین نتیجه با الیاف پلی پروپیلن و پلی استر صاف به دست می آید. و همچنین مشاهده می شود بر اساس نتایج آزمایشات عملی وآزمون های آماری طول 12 میلی متر و کسر وزنیِ 0.5% بیشترین تأثیر را در بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی قیر ایجاد کرده اند. با توجه به ملاحظات اجرایی و اقتصادی دمای 135 درج? سانتی گراد برای عمل اختلاط قیر و الیاف پیشنهاد می شود. با توجه به نتایج به دست آمده الیاف در بهبود خواص مهندسی و مکانیکی انواع قیر (قیر خالص 60-70 ،قیر خالص 85-100 و قیر امولسیون) مؤثر می باشد. همچنین جهت پیش بینی و تحلیل نتایج عملی مدلی کامپوزیتی ارایه شده است که نتایج آماری نشان می دهد همبستگی مناسبی بین نتایج عملی و نتایج محاسبه شده از مدل وجود دارد .

ارتقاء امنیت وب با وف بومی