Skip to main content
SUPERVISOR
Behrooz Koosha,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
بهروز کوشا (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farhang Jalali
فرهنگ جلالی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

An Investigation on Performance Effects of Heavy Freight Vehicles on Transportation Facilities of Iran
The suitable functioning of traortation facilities is based on having good infrastructure, trusted fleet and regulations. In many countries, due to lack of research and also resource limitations, intensive field work has not been performed and from the beginning, edition of pavement design codes carried out with the help of codes prepared in developed countries. It seems it is in such a condition that proper coordination among fleet, pavement condition and weight rules does not exist. This results in economic loss, decreased safety and traffic chaos. We should consider that generally all the society could sense the benefits of freight shipping, but governments are usually paying to provide and upkeep the infrastructure. It seems pavement damages constitute a major contribution in traortation cost, therefore damage Assessment does help to find the effective strategies to reduce related costs. The scope of this research is to evaluate damages on pavements, defining “truck factor per ton” for different inter-ideograph; TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: normal; MARGIN: 0in 0.2pt 0pt 0in; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" Two approaches are considered here to evaluate load-related damages on pavements. First, using permitted axle weights and second, assessing related damages based on load spectra. Also, a comparison in damages resulting from enforcing past and new regulations has been done. The results indicate that there would be an optimum proportion of heavy vehicles in traffic stream that minimize the load-related pavement damages. Also in shipping a constant tonnage of goods, smaller numbers of fleet would be sufficient. In addition, designing pavements based on permitted axle weights are safe and conservative. Keywords : load spectra, permitted truck weight, weight in motion, optimum truck fleet
عملکرد مناسب تسهیلات حمل ونقلی مبتنی بر وجود زیرساختار مناسب، ناوگان قابل اعتماد و اجرای قوانین و مقرّرات است. در بحث خرابی روسازی ها، در بسیاری از کشورها به دلیل نبود زیرساختهای تحقیقاتی و محدودیت منابع، تحقیقات وسیع میدانی صورت نگرفته و از ابتدا نیز تدوین آیین نامه های طرح روسازی به کمک آیین نامه های کشورهای توسعه یافته و اعمال نظر کارشناسی افراد با تجربه و آشنا به امر صورت می گرفته است. در چنین شرایطی است که به نظر می رسد هماهنگی خوبی بین مجموعه ناوگان، شرایط روسازی و قوانین وجود نداشته باشد که نتیجه نهایی این ناهمانگی ها ضررهای اقتصادی، کاهش ایمنی و آشفتگی ترافیکی خواهد بود. میتوان گفت منافع حاصله از حمل بار به طور عام، عاید کل جامعه می شود، در عوض بخش عمده ای از هزینه ها بر دوش دولت و ناوگان خصوصی است. سهم صدمات وارده به روسازی ها قسمت عمده ای از این هزینه ها را شامل می شود. با برآورد صدمات وارده به روسازیها، راهکار مؤثّر در خصوص کاهش این هزینه ها مورد بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش تخمین خرابی های وارده به جسم راه با استفاده از نرم افزار تحلیل روسازی Kenlayer و نرم افزار متلب انجام گرفت. تعیین "ضریب کامیون بر تن" برای انواع باربرها، تعیین فهرستی از باربرها بر اساس شدّت خرابی ها، تعیین انواع وسایل باری بر اساس بهره وری و در نهایت تعیین مقادیر بهینه درصد های عبوری انواع کلاسهای باری از نتایج بخش های دیگر این پژوهش است. در تحلیل خرابی ناشی از عبور وسایل سنگین مختلف دو رویکرد در نظر گرفته شده است. رویکرد مبتنی بر بار مجاز و نیز رویکرد مبتنی بر طیف بارهای عبوری. همچنین با توجه به تغییر ضوابط بار مجاز در کشور اثر این تغییر نیز لحاظ گردیده است. نتیجه این پژوهش نشان دهنده آن است که در تحلیل خرابی ها ناشی از عبور وسایل سنگین مختلف، یک ترکیب بهینه از ناوگان حمل بار جاده ای خرابی ها را به مقدار قابل توجّهی کاهش داده و در جابجایی تناژ مشخّصی از کالاها، تعداد کمتری از ناوگان نیاز است. بعلاوه نشان داده شد طراحی روسازی ها بر مبنای بارهای مجاز، محافظه کارانه و در جهت اطمینان است. کلمات کلیدی : طیف بارهای عبوری، بار مجاز کامیون، توزین حین حرکت ( wim )، ناوگان باری بهینه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی