Skip to main content
SUPERVISOR
Raheb Bagherpour,Seyedhadi Hoseinie
راحب باقرپور (استاد مشاور) سيد هادي حسيني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Rahimi
علي رحيمي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Investigation of the Wear Factors and Extension of Dump Trucks’ Tire Life in Sangan Iron Ore Mine
In Iran off the road tires are important in comparison to global mines. productivity and political issues make the importance of OTR tires in Iran's mines clearly evident. Changes in load capacity along with speed to reach production can affect the internal temperature in the tires. Increasing the internal temperature in the tire with increasing speed and load capacity in the trucks is obvious, but research on amount of overload Due to effect of ambient temperature in different seasons provide a speed limitation. Different operational conditions, changes in loading, speed and different air pressure cause the temperature of the tire. Recommenede inflation pressure from companies is reliable in normal condition and due to variations in operational conditions it is necessary to examine the relationship of the internal temperature to the appropriate internal pressure in each mine. Past studies have highlighted the importance of internal temperature in tires, wear rates, optimal wind pressure, ramp surface maintenance and trucks as issues affecting the failure of mineral tires. Case studies and monitoring of temperature, pressure, and wear rate of rubber in the Tous Fleet route have been conducted. The company is responsible for loading and hauling 14 Turks, 60 tons and 6 Komatsu 90 tons at Sangan Iron Ore Mine. According to studies on the tires of this fleet, the internal temperature is in the range of 45 to 55 degrees Celsius due to the variety of tires. The capacity of 80 tonnes and wind pressure of psi95 to psi115 due to the variety of tires in Komatsu trucks were defined as the optimum conditions and it was found that the optimal wind pressure in pneumatic tires was 120 psi. Finally, factors affecting tire failure were presented under the cause
در معادن روباز، هزينه سوخت مصرفي و لاستيک کاميونها، بخش عمدهاي از هزينههاي توليد را تشکيل ميدهد. در ايران به دليل در دسترس بودن سوخت ارزان، هزينه لاستيک همواره به طور چشمگيري چالشآفرين بوده و از دغدغههاي اصلي ناوگان کاميونهاي معدني به شمار ميآيد. لذا، بررسي عوامل سايش و افزايش عمر مفيد لاستيکها ميتواند کمک شايان توجهي به کاهش هزينههاي توليد در معادن روباز کشور نمايد. سايش لاستيک در معادن از چهار دسته از عوامل شامل شرايط راه و رمپهاي معدن ، عوامل مربوط به طراحي و سلامت کاميون، شرايط محيطي و عوامل عملياتي تأثير ميپذيرد. در ميان عوامل کنترلي سلامت لاستيک، عامل دما از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. افزايش دماي داخلي در لاستيک همراه با افزايش سرعت و ظرفيت باربري در کاميون ها امر طبيعي است اما تعيين در مقدار اضافه بار مجاز و حداکثر سرعت مجاز با توجه به دماي محيط و شرايط رمپ از مهمترين عوامل کنترل و مديريت مصرف لاستيک به شمار ميآيد. فشار باد ارائه شده توسط شرکتهاي توليد کننده لاستيک بعنوان يک مرجع استاندارد استفاده ميشود ولي با توجه به تغييرات شرايط معدنکاري لازم است ارتباط دماي داخلي و فشار داخلي مناسب در هر معدن مورد بررسي قرار گيرد. بر اساس مطالعات گذشته کنترل دماي لاستيک يکي از راهکارهاي مؤثر کنترل سايش و افزايش عمر مفيد آن به شمار ميآيد. در اين پايان نامه تلاش شده است تا در ناوگان کاميونهاي 60 و 100 تني شرکت طوس مسيرکه در مجتمع معادن سنگ آهن سنگان مشغول توليد ميباشند، عوامل موثر بر سايش لاستيک از جمله ميزان بار، ميزان سرعت، ميزان باد لاستيک و شرايط بارگيري مورد ارزيابي و مطالعه قرار گيرد. طبق مطالعات صورت گرفته بر روي لاستيک هاي اين ناوگان، دماي داخلي با توجه به تنوع لاستيک در محدوده 45 تا 55 درجه سانتيگراد تغيير ميکند. ظرفيت 80 تن و فشار باد psi95 تا psi115 با توجه به تنوع لاستيک در کاميونهاي کوماتسو بعنوان شرايط بهينه تعيين شده و فشار باد بهينه در لاستيک کاميونهاي 100 تني، psi120 محاسبه شده است. در نهايت کليه عوامل اثر گذار بر خرابي لاستيک تحت نمودار علت و معلول توسعه داده شده و ارائه شده است. کلمات کليدي: لاستيک هاي معدني، نرخ سايش، پايش وضعيت لاستيک، فشار باد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی