Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
میثم اکبرزاده (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farzaneh Najmi
فرزانه نجمی دولت آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Ivestigation of Impacts of Countdown Timers on Traffic Flow Parameters Case Study: Isfahan
This study aims to evaluate the effect of countdown installation on traffic flow parameters. The case study is related to four intersections with countdown timers and four intersections without countdown timers in Isfahan city. In this survey, traffic flow parameters such as start-up lost time, saturation flow rate and saturation headway and also the drivers perception-reaction time with and without countdown timers were analyzed by using statics related to intersections. In analyzing headways, the mean of headway on the first vehicle of lanes and different intersections are reduced with using countdown timer in peak hours. While that headway on the first vehicle in off peak hour is larger than headway on the first vehicle in peak hours. The countdown timers do not have much impact on the first vehicle of headway in off peak hours. The result of standard statistical t-test show that saturation headway and saturation flow rate are not statically different at the 95% confidence interval for both the with timer and without timer conditions. It was found that the countdown timers reduced the start-up lost time in different intersections and also the lost time in Hasht behesht-Bozorgmehr and Hasht behesht-Hamzeh is other intersections. It is found that the time of field survey was done in peak hours of work and education, so the lost time has reduced. Also the impact of countdown timer on reducing lost time in Abshar and Freiburg intersections was remarkable in outing peak hours. In general, countdown timers reduce mean of PRT drivers 0/3 second. Also at various intesections, scattering data at the intersection with display was less than the intersection without display. The results indicated that Weibull distribution appeared to best fit the PRT with no timer and Gamma distribution appeared to best fit the PRT with timer. Distribution difference of PRT of drivers in different conditions shows that drivers behaviors are different in two situations. The fuzzy c-means clustering has been utilized for PRT justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" dir=ltr Key words: Countdown, Perception–reaction time, Distribution fitting, Headway, clustering, Lost time
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر معکوس شمارها بر پارامترهای جریان ترافیکی است. مطالعه موردی، چهار تقاطع مجهز به معکوس شمار و چهار تقاطع بدون معکوس شمار در شهر اصفهان می باشد. در این تحقیق با استفاده از آمار مربوط به این تقاطع ها، پارامترهای جریان ترافیکی از جمله زمان تلف‌شده‌ی راه اندازی، نرخ جریان اشباع و سرفاصله ی زمانی اشباع و همچنین زمان درک و واکنش رانندگان در قبل و بعد از راه اندازی معکوس شمارها مورد تحلیل قرار گرفت. در تحلیل سرفاصله های زمانی، با نصب معکوس شمار میانگین سرفاصله زمانی خودروهای ابتدایی صف در خطوط و تقاطع های مختلف در ساعت اوج کاهش می یابد. این در حالی است که سرفاصله زمانی اولین خودرو متوقف در صف در ساعت غیر اوج بیشتر از سرفاصله زمانی اولین خودرو در ساعت اوج می باشد. همچنین تأثیر نصب معکوس شمار بر خودروهای ابتدایی صف در ساعت غیر اوج ناچیز است. نتایج آزمون t نشان می‌دهد که در سطح اطمینان 95%، تفاوت سرفاصله زمانی اشباع و نرخ جریان اشباع در تقاطع های وجود و عدم وجود معکوس شمار معنی‌دار نمی باشد. با نصب معکوس شمار، زمان تلف‌شده راه‌اندازی در تقاطع های مختلف کاهش می یابد. همچنین زمان تلف‌شده در تقاطع های هشت‌بهشت- بزرگمهر و هشت‌بهشت- حمزه در هر دو حالت (دارای معکوس شمار و عدم وجود آن) کم تر از سایر تقاطع ها می باشد. این مسئله بیانگر این است که زمان آماربرداری از تقاطع های هشت‌بهشت- بزرگمهر و هشت‌بهشت- حمزه در ساعت اوج کاری و تحصیلی انجام شده است و هدف اکثر سفرها ضروری بوده است در نتیجه زمان تلف‌شده کاهش یافته است. همچنین، تأثیر نصب معکوس شمار بر کاهش زمان تلف‌شده تقاطع آبشار و فرایبورگ که در ساعت اوج تفریحی بوده است و اکثر سفرها غیر ضروری بوده اند، قابل توجه است. در بخش تحلیل زمان درک و واکنش رانندگان، به‌طور کلی با نصب معکوس شمار، میانگین زمان های درک و واکنش رانندگان 3/0 ثانیه کاهش می یابند. همچنین در تقاطع های مختلف، پراکندگی داده ها در تقاطع دارای نمایشگر کم تر از تقاطع بدون نمایشگر است. درصد رانندگان متخلف در تقاطع های مختلف در اثر نصب معکوس شمار افزایش می یابد. نتایج حاکی از آن است که در تقاطع‌های دارای معکوس‌شمار، زمان درک و واکنش تابع توزیع گاما و در تقاطع‌های بدون معکوس‌شمار، تابع توزیع ویبول است. هم چنین تفاوت توزیع زمان های درک و واکنش رانندگان در شرایط مختلف، نشان می دهد که رفتار رانندگان در این دو وضعیت متفاوت است. در این مطالعه، از الگوریتم خوشه بندی C میانگین فازی جهت خوشه بندی نمونه ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، در صورت وجود معکوس شمار، بیش از 50% رانندگان در خوشه سریع قرار می گیرند. درحالی‌که در صورت عدم وجود معکوس شمار، بیش از 50% رانندگان در خوشه آهسته قرار می گیرند. مراکز خوشه‌بندی می تواند به‌عنوان مقادیر مرجع از پاسخ شروع به حرکت رانندگان برای نرم‌افزارهای شبیه سازی رانندگان مورد استفاده قرارگیرد. کلمات کلیدی: معکوس شمار، زمان درک و واکنش، برازش توزیع، سرفاصله زمانی، خوشه‌بندی، زمان تلف‌شده

ارتقاء امنیت وب با وف بومی