Skip to main content
SUPERVISOR
Maziar Palhang
مازیار پالهنگ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Abbasi soureshjani
مهدی عباسی سورشجانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Joint Improvement of shooting and walking behaviors in Nao robot
One of the human beings' interests is the production of a robot that can exactly repeat human behavior in a similar way. One of these behaviors is doing some games, as an illustration, football. Therefore, researchers are trying to imitate this human behavior whether by training humanoid robots or planning the existing ones, and also train the robots in order to learn these behaviors.In this study, we have investigated shooting and walking of a robot called Nao as the examples of typical human motions. Soccer is one of the most active areas in the RoboCup World Champion league, which has witnessed the presence of teams from around the world every year. In this tournament, the speed and precision of the attacker increasingly affects the level of the game.Shooting and walking is one of the key skills in robot football competitions. In the process of shooting, there exists a discontinuity between the time of shooting and the time of walking due to keeping the balance of the robot. This discontinuity wastes the time between these two operations. The purpose of this dissertation is to implement a method for shooting at the time of walking. It means that the robot does not stop behind the ball to shoot and kicking is a part of the robot's steps.The proposed strategy of using walking techniques based on the zero moment point of the torque due to the fact that keeping the balance or controlling the stability during the walking time is obligatory. This action would be feasible with the combination of a reverse pendulum and a zero moment point. To do this, the researcher attempts to use the zero moment point as well as the movement of the center of robot's mass in previous steps and the current position in order to produce the next footprint of the robot.Using a Zero Moment Point, the researcher generates the robot walking pattern. Then, by implementing the boundary conditions of the robot center, we optimize the location of the Zero Moment Point to control the transition from one state to another. This will produce reactive controls which will lead to robot's combinatory and dynamic walking style while it switches between the reaction and the prediction of the Zero Moment Point. This method is applied for dynamic kicks (shooting). The results prove the reliability of this techniqueThe method has been implemented via simulated soccer robots.Keywords: 1- Humanoid Robot 2- Zero Moment Point 3-walk 4-Shoot 5-Simulation Soccer 3D
یکی از علاقه مندی های بشر تولید یک ربات همانند خود است که بتواند رفتار انسان را دقیقا تکرار کند. یکی از این رفتارها، انجام برخی بازی ها از جمله فوتبال است. لذا محققان با ساخت رباتهای انسان‌نما و یا برنامه ریزی ربات های موجود سعی دارند این رفتار انسان را تقلید کنند و این رفتارها را به ربات ها آموزش دهند. در این پژوهش به عنوان نمونه‌ای از ‌حرکت‌های ربات انسان‌نما، شوت‌زدن و راه رفتن یک ربات به نام نائو را بررسی نموده‌ایم. فوتبال یکی از زمینه های فعال در مسابقات جهانی ربوکاپ است که همه ساله شاهد حضور تیم های مختلفی از سراسر دنیا می باشد. در این مسابقات سرعت و دقت مهاجم به طور فزاینده ای در سطح بازی تاثیر گذار است.شوت‌زدن و راه رفتن، از جمله مهارت های کلیدی در رقابت فوتبال ربات‌ها می‌باشد. وجود یک ناپیوستگی بین زمان شوت زدن و راه رفتن برای داشتن تعادل هنگام شوت زدن سبب اتلاف وقت بین این دو عمل می شود. هدف این پایان نامه، پیاده‌سازی روشی برای ایجاد شوت‌ زدن در حین راه رفتن می‌باشد، ‌به نحوی که ربات برای شوت زدن پشت توپ متوقف نشود و شوت زدن جزئی از گام های ربات باشد. راهبرد ارائه شده استفاده از روش‌های پیاده سازی راه رفتن بر اساس نقطه گشتاور صفر است زیرا کنترل پایداری یا تعادل در هنگام راه رفتن امری واجب است که این کار با ترکیب پاندول معکوس و نقطه گشتاور صفر حاصل می‌شود. برای انجام این کار سعی می‌شود با استفاده از نقطه گشتاور صفر و حرکت مرکز جرم ربات در گام های قبلی و موقعیت فعلی جای پای آتی ربات را تولید کرد. سپس با استفاده از نقطه گشتاور صفر به تولید الگوی راه رفتن ربات پرداخته و با استفاده از شرایط مرزی مرکز جرم ربات، به بهینه سازی مکان نقطه گشتاور صفر برای کنترل انتقال از یک حالت به حالت دیگر می پردازیم. این کار سبب تولید کنترل های واکنشی می شود که منجر به راه رفتن ترکیبی ربات بصورت پویا شده و بین واکنش و پیش بینی نقطه گشتاور صفر سوئیچ می‌کند. این کار برای شوت زدن پویا بکار می رود. نتایج بدست آمده قابل اعتماد بودن این روش را اثبات می‌نمایند. این روش با استفاده از ربات فوتبالیست شبیه‌سازی پیاده سازی شده ‌است.کلمات کلیدی: 1-ربات انسان‌نما 2-نقطه گشتاور صفر 3-راه رفتن 4-شوت‌زدن 5-شبیه‌سازی ‌فوتبال ‌سه‌بعدی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی