Skip to main content
SUPERVISOR
Bijan Boroomand,Mojtaba Azhari
بیژن برومندقهنویه (استاد مشاور) مجتبی ازهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
علی وافی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Local Buckling And Distortional Buckling of Composite Beams by Using Finite Elements Method
Composite beams are the beams made of steel and concrete. Since 40s, with the advent of the composite beams criteria, in AASHTO standards, there has been a growing trend toward using these beams. In composite beams, mass, resistance against corrosion and fire are provided by concrete and ductility and tensile strength are provided by steel. In the present study, with the contribution of finite elements method and by using elements with 30 degrees of freedom and regarding the thin plates hypotheses, local and distortional buckling are investigated. In order to extract the stiffness matrices, the principle of minimum potential energy is used. Both local and distortional buckling of theses beams are investigated in elastic mode. For the local buckling, width to web thickness of web ratio and the width to flange thickness ratio, are investigated and they are mostly inversely proportional to the critical stress. Moreover, for the distortional buckling, the width to web thickness ratio and the width to flange thickness ratio are examined and as a result, they are generally inversely proportional to the critical load.
تیرهای مرکب، تیرهایی هستند که از فولاد و بتن ساخته شده‌اند. از دهة چهل میلادی با ورود ضوابط تیر مرکب به آئین‌نامة AASHTO استفاده از تیرهای مرکب رونق فراوانی یافته است. در تیرهای مرکب، جرم، استحکام در مقابل خوردگی و آتش‌سوزی را بتن، شکل‌پذیری و مقاومت کششی را فولاد برای تیر تأمین می‌کنند. در این پایان‌نامة، با کمک روش عددی اجزاءمحدود و استفاده از المان با 30 درجه آزادی و با توجه به فرضیات مربوط به ورق نازک، به بررسی کمانش موضعی و اعوجاجی تیرهای مرکب پرداخته می‌شود. برای استخراج ماتریس‌های سختی از اصل کمینیة انرژی پتانسیل استفاده شده است. کمانش موضعی و اعوجاجی این تیرها در حالت الاستیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در مورد کمانش موضعی، نسبت‌های عرض به ضخامت جان و عرض به ضخامت بال و موقعیت تار خنثی مورد بررسی قرار گرفت و دیده شد که عموماً این موارد نسبت معکوس با تنش بحرانی دارند. در مورد کمانش اعوجاجی، نسبت‌های عرض به ضخامت جان، عرض به ضخامت بال و نسبت طول تیر به عرض جان مورد بررسی قرار گرفت و عموماً نسبت معکوس با بار بحرانی دارند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی