Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad saeed Sabbagh,Mahdi Alinaghian
محمدسعيد صباغ (استاد راهنما) مهدي علينقيان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad Aghaei
محمد آقائي فروشاني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Locating temporary relief centers and dynamic routing air rescue vehicles in crisis conditions
Natural disasters (i.e. earthquakes, floods, hurricanes, lightning, avalanches, tornadoes, fires and volcanoes) and unnatural disasters (i.e. wars, terrorist incidents, road traffic accidents, industrial accidents, political unrest and refugees migration), are one of the main obstacles for sustainable development of countries. Therefore, unpreparedness and inappropriate encountering with them causes human causalities and heavy damages which is sometimes irreparable. In this paper, a mathematical model is developed for planning emergency logistics problem. The model aims in making decisions such as determining the location of distribution and relief centers and dynamic routing of aerial vehicles in order to supply the required goods of affected people in disaster. With regard to the situation of affected areas such as dire need to the relief goods and the importance of servicing time, aftershocks, inaccurate estimation of damages and casualties, routes network damages, new affected areas can be added to the problem during routing and demand of areas is considered dynamic. As reducing the service time in disaster plays an important role in reducing deaths and disabilities, therefore the proposed mathematical model aims in minimizing the maximum traortation time of relief goods to the located facilities. Since, covering tour is an approach which helps in increasing the servicing speed in disaster logistic systems and specifically in vehicle routing of necessary goods, thus it is used for vehicle routing in this problem. By considering covering tour approach, vehicles visit a limited number of nodes and outpatient relief and distribution centers are established in cross docks. These centers, in addition to the servicing of the injured people of that area, service to areas that are located near them. Also in this model, aerial vehicles are used in order to send relief goods. According to NP-hard complexity of proposed model, methheuristic algorithm such as genetic, basic scatter search and a modified hybrid algorithm based on scatter search and variable neighborhood search algorithm is developed. To study the efficiency of proposed algorithm, results obtained from exact method and methheuristics were compared. Results have shown that the proposed hybrid algorithm has a better performance in comparison with other algorithms.
چکيده بروز بلاياي طبيعي (زلزله، سيل، طوفان، صاعقه، بهمن، گردباد، آتش‌سوزي و آتش‌فشان) و سوانح غيرطبيعي ( جنگ، حوادث تروريستي، تصادفات جاده‌اي، حوادث صنعتي، ناآرامي‌هاي سياسي و مهاجرت آوارگان) همواره يکي از موانع اصلي توسعه پايدار کشورها به شمار مي روند و عدم آمادگي و مقابله مناسب با آن‌ها تلفات و خسارات سنگيني را به ملت‌ها و دارايي‌هاي آن‌ها وارد مي‌کند که بعضاً جبران‌ناپذير است. در اين تحقيق با ارائه مدلي رياضي به برنامه‌ريزي لجستيک بحران که شامل تعيين مراکز توزيع و امدادرساني و نيز مسيريابي پوياي وسايل نقليه هوايي به‌منظور تأمين کالاهاي موردنياز افراد نيازمند و آسيب‌ديده در زمان وقوع فجايع مي باشد، پرداخته مي‌شود. با توجه به شرايط حاکم به مناطق آسيب‌ديده همچون نياز ضروري به کالاهاي امدادي و اهميت زمان خدمت‌رساني، وجود پس‌لرزه‌ها، برآوردهاي غيردقيق از ميزان خسارت‌ها و مناطق حادثه‌ديده و خرابي شبکه راه‌ها در مدل ارائه‌شده مناطق و ميزان تقاضاي هر منطقه پويا در نظر گرفته‌شده و در حين مسيريابي مي‌توان نقاط آسيب‌ديده جديدي را به مسئله اضافه کرد. با توجه به اينکه کوتاه‌تر شدن زمان امدادرساني نقش بسيار مهمي در کاهش تلفات و معلوليت‌هاي ناشي از اين حوادث دارد، لذا هدف اين مدل پيشنهادي کمينه‌سازي حداکثر زمان انتقال کالاهاي امدادي به مراکز تأسيس‌شده مي‌باشد. ازآنجايي‌که تور پوششي رويکردي است که مي‌تواند به افزايش سرعت عمل در سيستم لجستيک بحران و به‌خصوص مسيريابي وسايل نقليه حامل کالاهاي اساسي کمک زيادي کند، ازاين‌رويکرد براي مسيريابي وسايل نقليه استفاده‌شده است. با در نظر گرفتن رويکرد تور پوششي، وسايل نقليه از تعداد محدودي از نقاط بازديد کرده و در نقاط عبوري، مراکز امداد و توزيع به‌صورت سرپايي احداث مي‌شود. اين مراکز علاوه بر امدادرساني به آسيب ديدگان آن منطقه، امدادرساني به مناطقي که در نزديکي آن‌ها واقع‌شده‌اند را نيز انجام مي‌دهند. همچنين در اين مدل از وسائط نقليه هوايي به‌منظور ارسال کالاهاي امدادي بهره گرفته‌شده است که علاوه بر افزايش چشم‌گير سرعت امدادرساني مي تواند مشکل مسدود بودن مسيرهاي امدادرساني را نيز برطرف کند. با توجه به hard-NP بودن مدل پيشنهادي الگوريتم هاي فرا ابتکاري ژنتيک، جست‌وجوي پراکنده پايه و يک الگوريتم فرا ابتکاري بهبوديافته ترکيبي مبتني بر الگوريتم هاي جست‌وجوي پراکنده و جست‌وجوي همسايگي متغير براي اين مسئله ارائه‌شده است. به‌منظور بررسي عملکرد الگوريتم هاي پيشنهادي نتايج حاصل از حل دقيق و الگوريتم هاي فرا ابتکاري مورد مقايسه و تحليل قرارگرفته است. نتايج نشان‌دهنده عملکرد مطلوب الگوريتمي ترکيبي پيشنهادي نسبت به دو الگوريتم ديگر مي‌باشد.

تحت نظارت وف ایرانی