Skip to main content
SUPERVISOR
Farimah Mokhatab Rafiei,Mahdi Alinaghian
فریماه مخاطب رفیعی (استاد راهنما) مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Alireza Goli
علیرضا گلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Location, assignment and routing in order to establish temporaryrelief centers and sending relief commodity in crisis conditions with covering tour approach under uncertainty
One of the most important measures needed to be done in crisis condition is to optimize the allocation and distribution of resource among individuals. Time is an effective critical factor to increase the number of people rescued by the relief activities. We present a relief vehicle routing model in affected areas which use covering tour approach in order to reduce total response time. Also it is too difficult to determine the real amount of demands for essential commodities e.g. first aids, drinking water, etc. Therefore the consider a fuzzy chance constrained programming model based on the fuzzy credibility theory. In order to validate the model several numerical examples are solved. Response time reduction plays an important role in reducing deaths and disabilities caused by this disaster. So the aim of this model is to minimize the latest arrived time of vehicles crossing points. Also as the determining of exact demands for basic commodities during disasters is very difficult and in many cases it is impossible, demand parameter in this model is considered as a fuzzy number. To provide Metaheuristic the result of the exact solution the harmony search algorithm and variable neighborhood search algorithm evaluated and compared with each other. The result shown that the harmony search algorithm is more effective than variable neighborhood algorithm. Finally, by using the earthquake data of Azerbaijan, the harmony search algorithm has been implemented and the results are evaluated and analyzed.
فجایع و بحران های ناشی از سوانحطبیعیوغیرطبیعی همواره یکیازموانعاصلیتوسعهپایدار کشورهابهشمارمی روندوعدمآمادگیومقابله مناسبباآن‌هاتلفاتوخساراتسنگینی رابهملت‌هاودارایی‌هایآن‌هاواردمی‌کندکهبعضاًجبران‌ناپذیراست.به همین دلیل وجود یک سیستم لجستیک که بتواند در هنگام بروز این‌گونهبحران‌ها به امدادرسانی و تأمین نیاز افراد آسیب‌دیدهدر اسرع وقت بپردازد، نقش ویژه‌ای در کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح داراست. در این تحقیق با ارائه یک مدلی ریاضی به برنامه‌ریزی لجستیک بحران پرداخته می‌شود.این مدل شامل تعیین مراکز امدادرسانی و نیز مسیریابی وسایل نقلیه به‌منظورتأمین کالاهای موردنیاز افراد نیازمند و آسیب‌دیده در زمان وقوع فجایع می‌باشد.ازآنجایی‌که تور پوششی رویکردی است که می‌تواند به افرایش سرعت عمل در سیستم لجستیک بحران و به‌خصوص مسیریابی وسایل نقلیه حامل کالاهای اساسی کمک زیادی کند، از این رویکرد برای مسیریابی وسایل نقلیه استفاده‌شده است. با در نظر گرفتن رویکرد تور پوششی، وسایل نقلیه از تعداد محدودی از نقاط عبور کرده و در نقاط عبوری، مراکز امداد و توزیع به‌صورت سرپایی احداث می‌شود.این مراکز علاوه بر امدادرسانی به آسیب دیدگان آن منطقه، وظیفه امدادرسانی به مناطقی که در نزدیکی آن‌هاواقع‌شده‌اند را نیز برعهده‌دارند. با توجه به اینکه کوتاه تر شدن زمان امدادرسانی نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات و معلولیت‌های ناشی از این حوادث دارد، لذا هدف این مدل حداقل کردن زمان رسیدن وسایل نقلیه به آخرین نقطه عبوری هست. همچنین به دلیل اینکه که تعیین میزان دقیق تقاضا برای کالاهای اساسی در زمان وقوع فجایع که مهم‌ترینآن‌ها داروها می باشد، امری بسیار دشوار و در بسیاری موارد غیرقابل انجام است، پارامتر تقاضا به‌صورت عددی فازی در مدل لحاظ شده است.درادامهبا ارائه الگوریتم‌های فراابتکاری جستجوی هارمونی و جستجوی همسایگی متغیربرای این مسئله، نتایج حاصل از حل دقیق و حل با استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری پیشنهادی، بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که الگوریتم جستجوی هارمونی از کارایی بالاتری نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر برخوردار است. درنهایت با استفاده از اطلاعات زلزله منطقه آذربایجان، الگوریتم مذکور اجراشده و نتایج آن موردبررسی و تجزیه‌وتحلیلقرارگرفته است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی