Skip to main content
SUPERVISOR
Raheb Bagherpour,Seyedhadi Hoseinie
راحب باقرپور (استاد مشاور) سید هادی حسینی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Rezaei dashtaki
محمد رضائی دشتکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Maintainability and Utilization Analysis of Shovel Fleet in Sarcheshmeh Copper Mine
Shovelsas one of the most important part of the open pit mines’ production system are the ore pass-way from mining faces to mineral processing plant. Every optimization on these machinery will directly cause the increment of the mine production. Availability and utilization is one of the most inexpensive solutions to enhance the production and of competitiveness of the mines. These purports are interwoven with reliability and maintainability of the fleet and is challenging for all the elements of production system. In current research, after literature studies, field study was carried on 10 electrical cable shovels in three models (four P H 1900, two P H 2100 and four TZ WK-12C) as two following phases:1)Maintainability modeling and downtime analysis of shovel fleet2)Analysis of the utilization of shovel fleet by a smart platform that was designed, constructed and installed in each shovel.The results of the first phase of the research indicate that all shovel repairs are completed in less than 45 hours. Shovels number SH10and SH08arethe best shovels in Sarcheshmeh Copper Mine viewpoint of maintainabilityand downtime, while the shovels numberedSH04and SH03have got the lowest score. Results of studies on 25 mechanical and 25 electrical repairs showed that almost 50% of the downtime duration is spent directly on repairs and the rest of the time is spent are respectively on: time to reach the failed shovel, delays, time to preparation, troubleshooting time and time to test. By the way, about 30% of the downtime duration is spent on repairman reaching time to machine and delays during the repairing process.Second phase of the research demonstrated that the average utilization of shovel fleet in Sarcheshmeh Copper Mine is 29% which is wide discrepancies with the other the world's largest under-spotlight mines. It is also conducted that shovels number SH09and SH07arethe best shovels in Sarcheshmeh Copper Mine viewpoint of utilization and the shovels number SH04and SH02are the most critical ones. Finally, considering the achieved results, some practical solutions were recommended to improve the utilizationand maintainability of the shovel fleet in the mine.Keywords: Shovel, Maintainabil
شاولها بهعنوانیکی از مهمترینبخشهای سیستم تولید در معادن روباز، مسیر عبور ماده معدنی از سینه کار به کارخانه بهحسابمیآیند. هرگونه بهینهسازی بر روی این ماشینآلات بهطورمستقیم باعث افزایش تولید در معدن میگردد. افزایش قابلیت دسترسی و بهرهوری یکی از راهکارهای کمهزینهبرای افزایش تولید و افزایش رقابتپذیری معادن بهحسابمیآید. این مفاهیم بهطورمستقیم با قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر و نگهداری ناوگان در ارتباط بوده و تمام اجزای سیستم تولید را به چالشمیکشند. در پایان نامهیحاضر، پس از انجام مطالعات کتابخانهای، به مدت 6ماه مطالعات صحرایی بر روی 10شاول کابلی معدن مس سرچشمه از سه مدل مختلف شامل چهار شاول (5/9مترمکعبی) 1900P Hبا بیش از 50سال کارکردو ساخت کشور ایالات متحده(SH01, SH02, SH03, SH04)، دو شاول (15مترمکعبی) 2100P Hبا عمر 25سالهساخت کشور ایالات متحده(SH05, SH06) ،و چهار شاول (5/13مترمکعب) TZ (WK-12C)(SH07, SH08, SH09, SH10 )که در طی دو سال 1390و 1391از کشور جمهوری خلق چین خریداری شدهاند، در دو فاز اصلی زیر انجامگرفتهاست:1)مدلسازیقابلیت تعمیر و نگهداری ناوگان شاولها و تحلیل زمانهایتوقف2)تحلیل بهرهوری ناوگان شاولها که از طریق طراحی، ساخت و نصب یک سامانه هوشمند بر روی شاولهای معدن انجامشدهاست.نتایج فاز اول تحقیقاتپایان نامهحاکی از آن است که تمامی تعمیرات شاولها در کمتر از 45ساعت انجام میشوند. برترین شاولها از حیث قابلیت تعمیر و نگهداری به ترتیب شاولهای SH10و SH08هستند و کمترین نرخ قابلیت تعمیر و نگهداری را شاولهای SH03و SH04دارا میباشند. نتیجهی تحلیل فعالیتهای انجامشدهدر 25خرابی مکانیکی و 25خرابی الکتریکی نشان میدهد که حدود 50درصد زمان توقف بهصورتمستقیم صرف تعمیرات شده و بقیه زمانها به ترتیب صرف رسیدن به ماشین، تأخیرات، آمادهسازی، تشخیص و تست عملکرد و راستی آزمایی تعمیرات انجامشده، میشود. درمجموع30درصد زمان توقفات صرف زمان رسیدن از تعمیرگاه به ماشین و تأخیرات حین کار است.نتایج فاز دومپایان نامهنشاندهندهآن است که متوسط بهرهوری ناوگان شاولدر معدن مس سرچشمه در حدود 29درصد استکه با معادن مطرح و بزرگ دنیااختلاف بسیار زیادی دارد. بیشترین میزان بهرهوری شاولها را به ترتیب شاولهای SH09وSH07و کمترین نرخ بهرهوری معدن را شاولهای SH04و SH02کسب کردهاند. درپایان با توجه به نتایج حاصله، راهکارهای عملی برای بهبود شرایط بهرهوری و قابلیت تعمیر و نگهداری ناوگان شاولهای معدن مس سرچشمه پیشنهادشدهاست

ارتقاء امنیت وب با وف بومی