Skip to main content
SUPERVISOR
Raheb Bagherpour,Seyedhadi Hoseinie
راحب باقرپور (استاد مشاور) سيد هادي حسيني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Rezaei dashtaki
محمد رضائي دشتکي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Maintainability and Utilization Analysis of Shovel Fleet in Sarcheshmeh Copper Mine
Shovelsas one of the most important part of the open pit mines’ production system are the ore pass-way from mining faces to mineral processing plant. Every optimization on these machinery will directly cause the increment of the mine production. Availability and utilization is one of the most inexpensive solutions to enhance the production and of competitiveness of the mines. These purports are interwoven with reliability and maintainability of the fleet and is challenging for all the elements of production system. In current research, after literature studies, field study was carried on 10 electrical cable shovels in three models (four P H 1900, two P H 2100 and four TZ WK-12C) as two following phases:1)Maintainability modeling and downtime analysis of shovel fleet2)Analysis of the utilization of shovel fleet by a smart platform that was designed, constructed and installed in each shovel.The results of the first phase of the research indicate that all shovel repairs are completed in less than 45 hours. Shovels number SH10and SH08arethe best shovels in Sarcheshmeh Copper Mine viewpoint of maintainabilityand downtime, while the shovels numberedSH04and SH03have got the lowest score. Results of studies on 25 mechanical and 25 electrical repairs showed that almost 50% of the downtime duration is spent directly on repairs and the rest of the time is spent are respectively on: time to reach the failed shovel, delays, time to preparation, troubleshooting time and time to test. By the way, about 30% of the downtime duration is spent on repairman reaching time to machine and delays during the repairing process.Second phase of the research demonstrated that the average utilization of shovel fleet in Sarcheshmeh Copper Mine is 29% which is wide discrepancies with the other the world's largest under-spotlight mines. It is also conducted that shovels number SH09and SH07arethe best shovels in Sarcheshmeh Copper Mine viewpoint of utilization and the shovels number SH04and SH02are the most critical ones. Finally, considering the achieved results, some practical solutions were recommended to improve the utilizationand maintainability of the shovel fleet in the mine.Keywords: Shovel, Maintainabil
شاولها بهعنوانيکي از مهمترينبخشهاي سيستم توليد در معادن روباز، مسير عبور ماده معدني از سينه کار به کارخانه بهحسابميآيند. هرگونه بهينهسازي بر روي اين ماشينآلات بهطورمستقيم باعث افزايش توليد در معدن ميگردد. افزايش قابليت دسترسي و بهرهوري يکي از راهکارهاي کمهزينهبراي افزايش توليد و افزايش رقابتپذيري معادن بهحسابميآيد. اين مفاهيم بهطورمستقيم با قابليت اطمينان و قابليت تعمير و نگهداري ناوگان در ارتباط بوده و تمام اجزاي سيستم توليد را به چالشميکشند. در پايان نامهيحاضر، پس از انجام مطالعات کتابخانهاي، به مدت 6ماه مطالعات صحرايي بر روي 10شاول کابلي معدن مس سرچشمه از سه مدل مختلف شامل چهار شاول (5/9مترمکعبي) 1900P Hبا بيش از 50سال کارکردو ساخت کشور ايالات متحده(SH01, SH02, SH03, SH04)، دو شاول (15مترمکعبي) 2100P Hبا عمر 25سالهساخت کشور ايالات متحده(SH05, SH06) ،و چهار شاول (5/13مترمکعب) TZ (WK-12C)(SH07, SH08, SH09, SH10 )که در طي دو سال 1390و 1391از کشور جمهوري خلق چين خريداري شدهاند، در دو فاز اصلي زير انجامگرفتهاست:1)مدلسازيقابليت تعمير و نگهداري ناوگان شاولها و تحليل زمانهايتوقف2)تحليل بهرهوري ناوگان شاولها که از طريق طراحي، ساخت و نصب يک سامانه هوشمند بر روي شاولهاي معدن انجامشدهاست.نتايج فاز اول تحقيقاتپايان نامهحاکي از آن است که تمامي تعميرات شاولها در کمتر از 45ساعت انجام ميشوند. برترين شاولها از حيث قابليت تعمير و نگهداري به ترتيب شاولهاي SH10و SH08هستند و کمترين نرخ قابليت تعمير و نگهداري را شاولهاي SH03و SH04دارا ميباشند. نتيجهي تحليل فعاليتهاي انجامشدهدر 25خرابي مکانيکي و 25خرابي الکتريکي نشان ميدهد که حدود 50درصد زمان توقف بهصورتمستقيم صرف تعميرات شده و بقيه زمانها به ترتيب صرف رسيدن به ماشين، تأخيرات، آمادهسازي، تشخيص و تست عملکرد و راستي آزمايي تعميرات انجامشده، ميشود. درمجموع30درصد زمان توقفات صرف زمان رسيدن از تعميرگاه به ماشين و تأخيرات حين کار است.نتايج فاز دومپايان نامهنشاندهندهآن است که متوسط بهرهوري ناوگان شاولدر معدن مس سرچشمه در حدود 29درصد استکه با معادن مطرح و بزرگ دنيااختلاف بسيار زيادي دارد. بيشترين ميزان بهرهوري شاولها را به ترتيب شاولهاي SH09وSH07و کمترين نرخ بهرهوري معدن را شاولهاي SH04و SH02کسب کردهاند. درپايان با توجه به نتايج حاصله، راهکارهاي عملي براي بهبود شرايط بهرهوري و قابليت تعمير و نگهداري ناوگان شاولهاي معدن مس سرچشمه پيشنهادشدهاست

ارتقاء امنیت وب با وف بومی