Skip to main content
SUPERVISOR
Ghasem Moslehi
قاسم مصلحي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Somaye Geramipour
سميه گرامي پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Maximizing the profit in customer?s order acceptance and scheduling with weighted tardiness penalty
In recent decades, many studies have been done on scheduling problems. In these problems, there is a set of accepted orders and the goal is to find a sequence of orders to optimize the desired criteria. But it should be noted that prior to the issue of scheduling, order selection has a great importance. Since simultaneous decision on scheduling and acceptance of orders causes more coordination between production and sales department, "order acceptance and scheduling" problem were discussed that considers the two scheduling and order acceptance processes simultaneously. In many cases, customers tend to take a set of their orders to one company. They are not willing to take some of these orders to an organization and the others to another one. This assumption is added to the "order acceptance and scheduling" and new issue in scheduling was introduced that is called "customer’s order acceptance and scheduling". The new problem consider customer acceptance and order scheduling simultaneously. In this study, the customer is discussed. This means the entire customer's order is accepted or all of his orders are rejected. The goal is to choose a set of customers and schedule their orders that results in the highest total profit. We consider a customer’s order acceptance and scheduling problem and total weighted tardiness as a penalty function. We develop a heuristic algorithm and two branch and bound procedure with dominance rules, upper bound and lower bound. 2650 problems for first branch and bound and 3080 problems for second branch and bound are solved. Computational results show if the number of customer orders is in the intervals [1, 1], [5, 1] and [9, 1] first branch and bound procedure solves up to 26, 14 and 10 customers and second branch and bound solves up to 22, 16 and 13 customers.
چکيده در دهه‌هاي اخير تحقيقات بسياري در زمينه مسائل زمان‌بندي صورت گرفته است. در اين مسائل، مجموعه‌اي از سفارشات پذيرفته شده وجود دارد و هدف از حل آنها، يافتن يک توالي از سفارشات براي بهينه کردن معيار موردنظر است. اما بايد توجه داشت که قبل از موضوع زمان‌بندي، انتخاب مجموعه سفارشات از اهميت بالايي برخوردار است. از آنجا که در نظر گرفتن توأم زمان‌بندي و پذيرش سفارشات، هماهنگي بيشتري را بين واحدهاي توليد و فروش ايجاد مي‌کند مسائلي با نام "پذيرش و زمان‌بندي سفارشات" مطرح گرديد که دو فرآيند زمان‌بندي و پذيرش سفارشات را به صورت توأم بررسي مي‌کند. در دنياي واقعي در بسياري از موارد، مشتري تمايل دارد که مجموعه‌اي از سفارشات خود را به يک سازمان واگذار نمايد و حاضر نيست بخشي از اين مجموعه را به يک سازمان و مابقي را به ديگران واگذار نمايد. با اضافه کردن اين فرض به مسائل "پذيرش و زمان‌بندي سفارشات" موضوع جديدي در مسائل زمان‌بندي با نام "پذيرش و زمان‌بندي سفارشات مشتريان" مطرح شد که پذيرش مشتريان و زمان‌بندي سفارش‌‌هاي آنها را به صورت توأم بررسي مي‌کند. در اين مسائل، در هنگام پذيرش سفارشات، مشتري مدنظر قرار مي‌گيرد. بدين معني که يا تمام سفارش‌هاي يک مشتري پذيرفته مي‌شود يا تمام سفارشات وي رد مي‌شود. هدف از حل اين مسائل، يافتن مجموعه‌اي از مشتريان و زمان‌بندي سفارشات آنها به گونه‌اي است که سود حداکثر شود. در اين پژوهش، يک مسأله پذيرش و زمان‌بندي سفارشات مشتريان با در نظر گرفتن جريمه ديرکرد وزني در نظر گرفته شده است. براي حل مسأله فوق، يک الگوريتم ابتکاري و دو الگوريتم شاخه و کران به همراه اصول غلبه و حدود بالا و پايين ارائه شده است. تعداد مسائل حل شده براي شاخه و کران اول 2650 مسأله و براي شاخه و کران دوم 3080 مسأله مي‌باشد. نتايج محاسباتينشان مي‌دهد در صورتي که تعداد سفارشات مشتريان در بازه‌هاي [1 ,1] ، [5 ,1] و [9 ,1] باشد رويه شاخه و کران اول به ترتيب تا ابعاد 26، 14 و 10 مشتري را حل مي‌کند. الگوريتم شاخه و کران دوم به ترتيب قادر به حل ابعاد 22، 16 و 13 مشتري مي‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی