Skip to main content
SUPERVISOR
Ghasem Moslehi
قاسم مصلحی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Somaye Geramipour
سمیه گرامی پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Maximizing the profit in customer?s order acceptance and scheduling with weighted tardiness penalty
In recent decades, many studies have been done on scheduling problems. In these problems, there is a set of accepted orders and the goal is to find a sequence of orders to optimize the desired criteria. But it should be noted that prior to the issue of scheduling, order selection has a great importance. Since simultaneous decision on scheduling and acceptance of orders causes more coordination between production and sales department, "order acceptance and scheduling" problem were discussed that considers the two scheduling and order acceptance processes simultaneously. In many cases, customers tend to take a set of their orders to one company. They are not willing to take some of these orders to an organization and the others to another one. This assumption is added to the "order acceptance and scheduling" and new issue in scheduling was introduced that is called "customer’s order acceptance and scheduling". The new problem consider customer acceptance and order scheduling simultaneously. In this study, the customer is discussed. This means the entire customer's order is accepted or all of his orders are rejected. The goal is to choose a set of customers and schedule their orders that results in the highest total profit. We consider a customer’s order acceptance and scheduling problem and total weighted tardiness as a penalty function. We develop a heuristic algorithm and two branch and bound procedure with dominance rules, upper bound and lower bound. 2650 problems for first branch and bound and 3080 problems for second branch and bound are solved. Computational results show if the number of customer orders is in the intervals [1, 1], [5, 1] and [9, 1] first branch and bound procedure solves up to 26, 14 and 10 customers and second branch and bound solves up to 22, 16 and 13 customers.
در دهه‌های اخیر تحقیقات بسیاری در زمینه مسائل زمان‌بندی صورت گرفته است. در این مسائل، مجموعه‌ای از سفارشات پذیرفته شده وجود دارد و هدف از حل آنها، یافتن یک توالی از سفارشات برای بهینه کردن معیار موردنظر است. اما باید توجه داشت که قبل از موضوع زمان‌بندی، انتخاب مجموعه سفارشات از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که در نظر گرفتن توأم زمان‌بندی و پذیرش سفارشات، هماهنگی بیشتری را بین واحدهای تولید و فروش ایجاد می‌کند مسائلی با نام "پذیرش و زمان‌بندی سفارشات" مطرح گردید که دو فرآیند زمان‌بندی و پذیرش سفارشات را به صورت توأم بررسی می‌کند. در دنیای واقعی در بسیاری از موارد، مشتری تمایل دارد که مجموعه‌ای از سفارشات خود را به یک سازمان واگذار نماید و حاضر نیست بخشی از این مجموعه را به یک سازمان و مابقی را به دیگران واگذار نماید. با اضافه کردن این فرض به مسائل "پذیرش و زمان‌بندی سفارشات" موضوع جدیدی در مسائل زمان‌بندی با نام "پذیرش و زمان‌بندی سفارشات مشتریان" مطرح شد که پذیرش مشتریان و زمان‌بندی سفارش‌‌های آنها را به صورت توأم بررسی می‌کند. در این مسائل، در هنگام پذیرش سفارشات، مشتری مدنظر قرار می‌گیرد. بدین معنی که یا تمام سفارش‌های یک مشتری پذیرفته می‌شود یا تمام سفارشات وی رد می‌شود. هدف از حل این مسائل، یافتن مجموعه‌ای از مشتریان و زمان‌بندی سفارشات آنها به گونه‌ای است که سود حداکثر شود. در این پژوهش، یک مسأله پذیرش و زمان‌بندی سفارشات مشتریان با در نظر گرفتن جریمه دیرکرد وزنی در نظر گرفته شده است. برای حل مسأله فوق، یک الگوریتم ابتکاری و دو الگوریتم شاخه و کران به همراه اصول غلبه و حدود بالا و پایین ارائه شده است. تعداد مسائل حل شده برای شاخه و کران اول 2650 مسأله و برای شاخه و کران دوم 3080 مسأله می‌باشد. نتایج محاسباتینشان می‌دهد در صورتی که تعداد سفارشات مشتریان در بازه‌های [1 ,1] ، [5 ,1] و [9 ,1] باشد رویه شاخه و کران اول به ترتیب تا ابعاد 26، 14 و 10 مشتری را حل می‌کند. الگوریتم شاخه و کران دوم به ترتیب قادر به حل ابعاد 22، 16 و 13 مشتری می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی