Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضی راستی برزکی (استاد مشاور) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Khodabandeh oveili
مهدی خدابنده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
: Supply chain is set of factors that are in collaboration to produce a product or service for customers. Supply chain management is an important subject which is theoretically and applicably considered by researchers for years. This subject is very widespread and variable, so it has denoted a lot of researches to itself. One of the main purposes that this subject has been noticed widely in literature is integrating and coordinating decisions in supply chain. Production and distribution are two crucial operations in supply chain which should be scheduled integrated to achieve an optimum efficiency. Considering the importance of total weighted number of tardy jobs, in this thesis exact and approximate methods are proposed to solve the problem of integrated production and distribution scheduling in supply chain with Vehicle routing Problem (VRP) to minimize total weighted number of tardy jobs and delivery costs. This problem which is strongly NP-Hard is considered for the first time. In this thesis a mixed integer programing (MIP) model is proposed to solve the problem. Because of high complexity of the problem, MIP model is not able to solve big instances in a reasonable time. For this reason, a heuristic algorithm and two metaheuristic algorithms including Genetic Algorithm (GA) and Tabu Search (TS) are proposed to solve this problem. Also computational tests are used to survey the efficiency of proposed algorithms. ANalysis Of VAriance (ANOVA) is used to analyze the results. The computational results show that our heuristic and metaheuristic algorithms are efficient. Computational results show that GA outperforms TS in both large and small instances.
زنجیره تامین مجموعه عواملی است که به منظور تولید محصول برای مشتریان یا ارایه خدمت به آن‌ها با یکدیگر در تعامل هستند. مدیریت زنجیره تامین یکی از موضوعات بسیار مهمی است که هم از نظر تئوری و هم از جنبه‌های کاربردی سال‌ها مورد توجه محققین قرار گرفته‌است. به دلیل گستردگی و تنوع موضوع زنجیره تامین، این موضوع تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده‌است. یکی از مهمترین انگیزه‌های شکل‌گیری زنجیره تامین، نگرش یکپارچگی و هماهنگی در اخذ تصمیمات زنجیره تامین است. تولید و توزیع دو عملیات کلیدی در زنجیره تامین هستند که برای دسترسی به کارایی بهینه در یک زنجیره تامین برنامه‌ریزی و زمان‌بندی یکپارچه این دو عامل بسیار مهم است. در این پایان‌نامه با توجه به اهمیت تابع هدف مجموع وزنی کارهای تاخیری، سعی شده‌است تا روش‌های دقیق و تقریبی برای حل مساله زمان‌بندی یکپارچه تولید و توزیع در زنجیره تامین با در نظر گرفتن مسیریابی با تابع هدف کمینه‌سازی مجموع وزنی کارهای تاخیری و هزینه‌های ارسال، ارایه شود. برای این مساله که دارای پیچیدگی NP-Hard قوی [1] بوده و برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفته‌است، یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط ( [2] MIP) توسعه داده شده‌است. به دلیل پیچیدگی بالای مساله، مدل MIP قادر به حل مسائل بزرگ در زمان قابل قبول نیست. به همین دلیل یک روش ابتکاری و دو روش فراابتکاری شامل الگوریتم ژنتیک [3] و الگوریتم جستجوی ممنوع [4] برای حل مساله ارایه گردید. همچنین در این پایان‌نامه،آزمایش‌‌های محاسباتی برای بررسی کارایی روش‌های توسعه داده شده مورد استفاده قرار گرفته است. جهت تحلیل نتایج از تکنیک آنالیز واریانس (ANOVA [5] ) استفاده شده است. نتایج محاسباتی نشان از کارایی روش‌های ابتکاری و فراابتکاری ارایه شده دارد. همچنین در بین الگوریتم‌های توسعه داده‌شده، نتایج محاسباتی برای ابعاد بزرگ نشان‌دهنده برتری الگوریتم ژنتیک نسبت به الگوریتم جستجوی ممنوع است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی