Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki
مرتضی راستی برزکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Ghane
احسان قانع دستجردی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Minimizing total weighted tardiness and transportation cost for integrated scheduling of production and distribution in supply chain
Supply chain consists several components which are involved with customers in terms of production and servicing. Supply chain management is one of vital research area raised in recent years. The main challenge in supply chain is coordination and integration among its components. Because as integration of chain component increases, costs are reduced consequently. In this research, coordination and integration in a supply chain which includes a production facility and a vehicle for delivering the orders to a set of customer, is studied. The integration aims to minimize tardiness of orders and delivering cost. . The proposed problem has complexity of strong NP-hard, and it has been investigated for the first time. To solve the problem with exact methods, a mixed integer programming model is developed. Due to the high complexity of the problem, proposed MIP model is not able to solve the problem in a reasonable time. Thus, two metaheuristic approaches is developed to solve the large size problems: Iterated local search (ILS) and genetic algorithm (GA), which both of them are novel and innovative according to the specific characteristics of the problem. Also, in this research, computational methods is used to check the performance of developed algorithms. In order to analyze the results, analysis of variance (ANOVA) technique is utilized. Computational results verifies the efficiency of metaheuristic approaches. Finally, result are shown that ILS performs absolutely better than GA.
مدیریت زنجیره‌تأمین یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در سال‌های اخیر بوده است. یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در زنجیره‌تأمین ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در میان اجزای آن است؛ بدین دلیل که هر چه یکپارچگی زنجیره بیشتر باشد، هزینه‌ها پایین‌تر می‌آیند. در این پایان‌نامه سعی شده است تا هماهنگی و یکپارچگی در یک زنجیره‌تأمین شامل یک تسهیل تولیدی و یک وسیله نقلیه که مسئولیت ارسال سفارشات به مجموعه ای از مشتریان را بر عهده دارد، بررسی شود. هزینه دیرکرد در تحویل سفارشات و همچنین هزینه ارسال سفارشات از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده هزینه‌های زنجیره‌تأمین است. با توجه به اهمیت این دو عامل، هدف این پژوهش کمینه کردن مجموع این هزینه‌ها است. وجود شرایط عدم انتظار بین تولید و توزیع یکی دیگر از فرضیات این پژوهش می‌باشد. این فرض در زمینه تولید محصولات فسادپذیر کاربرد دارد. یک وسیله نقلیه با ظرفیت محدود مسئولیت تحویل سفارشات را بر عهده دارد. مسأله مورد بررسی دارای پیچیدگی NP-hard قوی بوده و برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفته است. برای حل دقیق این مسأله یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح خطی مختلط ( [1] MILP) توسعه داده شده است. به دلیل پیچیدگی بالای مسأله، مدل MILP قادر به حل مسأله در زمان معقول نیست. به همین علت یک روش ابتکاری و دو روش فرا‌ابتکاری شامل الگوریتم جستجوی محلی تکرار شونده [2] (ILS) و الگوریتم ژنتیک [3] (GA) برای مسأله با توجه به ویژگی‌های آن توسعه داده شده است. در هر دو الگوریتم از عملگر‌های ابتکاری متنوعی استفاده شده است. در الگوریتم ILS مفاهیمی ‌همچون تصادفی سازی جستجو و ترتیب ایجاد همسایگی‌ها به جای مفهوم حوضچه همسایگی [4] معرفی شده اند که الگوریتم را از سایر الگوریتم‌های مشابه متمایز می‌کند. همچنین در این پایان‌نامه، آزمایش‌های محاسباتی برای بررسی عملکرد روش‌های توسعه داده شده مورد استفاده قرار گرفته است. جهت تحلیل نتایج از تکنیک آنالیز واریانس (ANOVA [5] ) استفاده شده است. نتایج محاسباتی تصدیقی بر کارایی روش‌های ابتکاری و فرا‌ابتکاری است. همچنین نتایج نشان می‌دهند که الگوریتم ILS نسبت به الگوریتم GA کاراتر است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی