Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki
مرتضي راستي برزکي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Ghane
احسان قانع دستجردي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Minimizing total weighted tardiness and transportation cost for integrated scheduling of production and distribution in supply chain
Supply chain consists several components which are involved with customers in terms of production and servicing. Supply chain management is one of vital research area raised in recent years. The main challenge in supply chain is coordination and integration among its components. Because as integration of chain component increases, costs are reduced consequently. In this research, coordination and integration in a supply chain which includes a production facility and a vehicle for delivering the orders to a set of customer, is studied. The integration aims to minimize tardiness of orders and delivering cost. . The proposed problem has complexity of strong NP-hard, and it has been investigated for the first time. To solve the problem with exact methods, a mixed integer programming model is developed. Due to the high complexity of the problem, proposed MIP model is not able to solve the problem in a reasonable time. Thus, two metaheuristic approaches is developed to solve the large size problems: Iterated local search (ILS) and genetic algorithm (GA), which both of them are novel and innovative according to the specific characteristics of the problem. Also, in this research, computational methods is used to check the performance of developed algorithms. In order to analyze the results, analysis of variance (ANOVA) technique is utilized. Computational results verifies the efficiency of metaheuristic approaches. Finally, result are shown that ILS performs absolutely better than GA.
چکيده مديريت زنجيره‌تأمين يکي از موضوعات مهم تحقيقاتي در سال‌هاي اخير بوده است. يکي از مهم‌ترين مسائل موجود در زنجيره‌تأمين ايجاد هماهنگي و يکپارچگي در ميان اجزاي آن است؛ بدين دليل که هر چه يکپارچگي زنجيره بيشتر باشد، هزينه‌ها پايين‌تر مي‌آيند. در اين پايان‌نامه سعي شده است تا هماهنگي و يکپارچگي در يک زنجيره‌تأمين شامل يک تسهيل توليدي و يک وسيله نقليه که مسئوليت ارسال سفارشات به مجموعه اي از مشتريان را بر عهده دارد، بررسي شود. هزينه ديرکرد در تحويل سفارشات و همچنين هزينه ارسال سفارشات از مهم‌ترين بخش‌هاي تشکيل دهنده هزينه‌هاي زنجيره‌تأمين است. با توجه به اهميت اين دو عامل، هدف اين پژوهش کمينه کردن مجموع اين هزينه‌ها است. وجود شرايط عدم انتظار بين توليد و توزيع يکي ديگر از فرضيات اين پژوهش مي‌باشد. اين فرض در زمينه توليد محصولات فسادپذير کاربرد دارد. يک وسيله نقليه با ظرفيت محدود مسئوليت تحويل سفارشات را بر عهده دارد. مسأله مورد بررسي داراي پيچيدگي NP-hard قوي بوده و براي اولين بار مورد بررسي قرار گرفته است. براي حل دقيق اين مسأله يک مدل برنامه ريزي عدد صحيح خطي مختلط ( [1] MILP) توسعه داده شده است. به دليل پيچيدگي بالاي مسأله، مدل MILP قادر به حل مسأله در زمان معقول نيست. به همين علت يک روش ابتکاري و دو روش فرا‌ابتکاري شامل الگوريتم جستجوي محلي تکرار شونده [2] (ILS) و الگوريتم ژنتيک [3] (GA) براي مسأله با توجه به ويژگي‌هاي آن توسعه داده شده است. در هر دو الگوريتم از عملگر‌هاي ابتکاري متنوعي استفاده شده است. در الگوريتم ILS مفاهيمي ‌همچون تصادفي سازي جستجو و ترتيب ايجاد همسايگي‌ها به جاي مفهوم حوضچه همسايگي [4] معرفي شده اند که الگوريتم را از ساير الگوريتم‌هاي مشابه متمايز مي‌کند. همچنين در اين پايان‌نامه، آزمايش‌هاي محاسباتي براي بررسي عملکرد روش‌هاي توسعه داده شده مورد استفاده قرار گرفته است. جهت تحليل نتايج از تکنيک آناليز واريانس (ANOVA [5] ) استفاده شده است. نتايج محاسباتي تصديقي بر کارايي روش‌هاي ابتکاري و فرا‌ابتکاري است. همچنين نتايج نشان مي‌دهند که الگوريتم ILS نسبت به الگوريتم GA کاراتر است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی