Skip to main content
SUPERVISOR
Behrooz Arbab shirani,Hassan Javadi
بهروز ارباب شیرانی (استاد راهنما) حسن جوادی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad Nasrazadani
محمد نصرآزادانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

A Model of Evaluation Inter-Organizational Collaborations Balanced Scorecard approach Case Study: Isfahan Taxi Intelligent System
The complexity of today world growing trend so that organizations are not able to solve some of the problems and to solve them it is necessary to collaborate several. Resource constraints, staff, facilities and special features such as multi-dimensional issues, require that organizations work together and get benefits from this collaboration. In addition, if organizations do not have restrictions such as limited resources can’t manage and resolve issues in the large scale, because in this case, internal coordination costs increases so exorbitant. Inter-organizational collaborations strategies is a rapid and flexible way to achieving complementary resources and skills and makes sharing costs and risks, access to new markets, economic savings, prevention of entry and acquisition of knowledge and skills for organizations, so the ability to manage inter-organizational collaboration considered as a competitive advantage. In addition to manage of collaboration conducted in a systematic approach in order to achieve strategic objectives and evaluated. Therefore, many researchers have tried to identify factors affecting the collaboration and through a questionnaire designed to assess their work, but their efforts can be summarized evaluation of the past performance of the organization and strengthening collaboration body. While the success of collaboration in achieving their strategic objectives through a systematic process management required. However, given the strategic goals of each participant of collaboration and sometimes in conflict with each other and design tools are capable of aligning these goals will not be for the purpose of collaboration. In this study, using a balanced score card approach and collaboration strategy design and mapping, systematic process to evaluate defects resolved and inter-organizational collaboration presented. In order to execute and implements the strategy map for collaboration between the Department of Traort and Traffic municipality, organization, management and monitoring of municipal taxi, the City Council of Isfahan, Bank Meli of Iran, the management of Isfahan Card and Etic Pars smart technology Company in implementation of Isfahan Taxi intelligent system designed. Defining the strategic objectives and criteria each of the perspectives of collaboration strategy map, collaboration management measures to facilitate the collaboration are in line with objectives. Using the criteria (indicators) defined in each of the collaboration of scenery evaluated in order to achieve their goals.
پیچیدگی رو به رشد موجود در دنیای امروز به‌گونه‌ای است که سازمان‌ها به تنهائی قادر به حل برخی از مسائل موجود نیستند و برای حل آن‌ها لازم است تا چندین سازمان با یکدیگر همکاری داشته باشند. محدودیت‌های منابع، کارکنان، امکانات و ویژگی خاص برخی از مسائل نظیر چندبعدی بودن آن‌ها، ایجاب می‌کند که سازمان‌ها با یکدیگر همکاری داشته و از مزایای این همکاری بهره‌مند شوند. علاوه بر این، درصورتی‌که سازمان‌ها محدودیتی از قبیل محدودیت منابع نداشته باشند نمی‌توانند با بزرگ نمودن خود مسائل موجود را مدیریت و حل نمایند زیرا در این صورت، هزینه‌های هماهنگی درون‌سازمانی آن‌ها به‌گونه‌ای سرسام‌آور افزایش خواهد یافت. همکاری‌های بین سازمانی راه‌کارهایی سریع و منعطف برای دستیابی به منابع و مهارت‌های مکمل است و باعث تسهیم هزینه‌ها و مخاطرات، دسترسی به بازارهای جدید، صرفه‌جویی اقتصادی، جلوگیری از ورود رقبا و کسب دانش و مهارت برای سازمان‌ها است؛ بنابراین توانایی در مدیریت همکاری‌های بین سازمانی به‌عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. از طرفی به‌منظور مدیریت همکاری‌ها باید بتوان به‌صورت سیستماتیک آن‌ها را در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک هدایت و مورد ارزیابی قرار داد. بدین منظور محققین زیادی تاکنون سعی در شناسایی عوامل مؤثر بر همکاری‌ها نموده و از طریق طراحی پرسش نامه‌هایی اقدام به ارزیابی همکاری نموده‌اند؛ اما تلاش‌های آنان را می‌توان در بررسی عملکرد گذشته سازمان و یا تقویت بدنه همکاری خلاصه کرد. درحالی‌که موفقیت همکاری در دستیابی به اهداف استراتژیک خود مستلزم مدیریت آن از طریق یک فرآیند سیستماتیک خواهد بود. از طرفی اهداف استراتژیک موردنظر هر یک از شرکت‌کنندگان در همکاری متفاوت و در بعضی مواقع در تضاد با یکدیگر بوده و ابزارهای طراحی شده قادر به همسوسازی این اهداف در جهت اهداف همکاری نخواهند بود. در این تحقیق با به‌کارگیری رویکرد کارت امتیازی متوازن و طراحی و ترسیم نقشه استراتژی همکاری، کاستی‌های موجود برطرف شده و فرآیند سیستماتیکی به‌منظور ارزیابی همکاری‌های بین سازمانی ارائه می‌شود. همچنین به‌منظور اجرا و به‌کارگیری آن، نقشه استراتژی مربوط به همکاری بین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر اصفهان، بانک ملی ایران، مدیریت اصفهان کارت و شرکت فناوری‌های هوشمند اتیک پارس در پیاده‌سازی سامانه هوشمند تاکسی اصفهان، طراحی شده و با مشخص نمودن اهداف استراتژیک و معیارهای هر یک از مناظر نقشه استراتژی همکاری، مدیریت همکاری در جهت پیشبرد اقدامات در راستای اهداف کلان همکاری تسهیل می‌گردد. همچنین با استفاده از معیارهای (شاخص‌) تعریف شده در هر یک از مناظر می‌توان عملکرد همکاری را در جهت دستیابی به اهداف خود ارزیابی نمود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی