Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Ali Shahandeh nookabadi
سيدنادر شتاب بوشهري (استاد مشاور) علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Khakbaz
امير خاکباز

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386

TITLE

A Model for Locating Park and Ride Facilities on an Urban Network Based on Maximizing Flow Capturing (Case Study: Esfahan)
Traffic congestion is one of the main problems in large cities. This problem stems from several factors such as: lack of parking space, people not using public traort and travel with personal cars. So far, several approaches have been presented to reduce traffic. Using the park and ride is an appropriate and efficient approach. Park and ride performance depends on it’s location on the urban network, and if these facilities are well-site then they have many benefits. Some of these benefits include: the reduction of fuel consumption, air pollution, travel time and congestion in downtown areas. In this research we want to propose a model to find the best loctions for park and ride establishment, so that this maximizes the network removed traffic. This model is formulated based on population areas, potential points for the establishment of the park and ride and several central business districts. In this study, the coefficient of travel satisfaction is considered and the time factor is employed to calculate network traffic. In other words, network traffic is equal to total time that is spent by all vehicles in the network. It’s proved that the model solving time that computed by full count method, follow exponential function. Therefore, we used metaheuristic algorithm for solving large size problems. Results that obtained, show the efficiency of this algorithm. Also the results show that the metaheuristic algorithm reachs the desired answer at the proper time. Finally, the model is used for locating park and ride in the city of Isfahan and it determined the proper locations for establishing park and rides and the optimum number of parks and rides have been identified. Keywords Park and ride, Facilitiy location, Flow capturing, Genetic algorithm
چکيده ازدحام ترافيکي يکي از مشکلات اصلي شهرهاي بزرگ مي باشد که اين مشکل از عوامل متعددي نظير کمبود فضاي پارکينگ، عدم استفاده مردم از وسايل نقليه عمومي و انجام سفر با خودروهاي شخصي ناشي مي شود. تاکنون راهکارهاي متفاوتي براي کاهش ترافيک ارائه شده است که استفاده از پارک - سوار يکي از راهکارهاي مناسب و کارا مي باشد. کارايي پارک - سوار در گرو استقرار صحيح اين تسهيلات بر روي شبکه حمل ونقل مي باشد و در صورتي که اين تسهيلات به خوبي مکان يابي شوند مزاياي زيادي بدنبال دارند، بعضي از اين مزايا شامل موارد زير است: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگي هوا، کاهش زمان سفر و کاهش ازدحام در نواحي مرکزي شهر. در اين تحقيق سعي بر اين است تا با ارائه مدلي مناسب، پارک - سوارها بنحوي بر روي شبکه حمل و نقل شهري استقرار يابند که ميزان ترافيک کاسته شده از شبکه بيشينه گردد. مدل ارائه شده بر اساس نقاط جمعيتي، مکان هاي بالقوه براي استقرار پارک - سوار و مراکز متعدد تجاري فرمول بندي شده است. همچنين ضريب رضايت از سفر در اين تحقيق لحاظ شده است و از فاکتور زمان براي محاسبه ترافيک شبکه استفاده شده است، بعبارت ديگر ترافيک شبکه برابر است با کل زمان سپري شده توسط تمام خودروهاي موجود در شبکه. در ادامه اثبات شده است که زمان حل مدل با استفاده از روش شمارش کامل از تابع نمايي پيروي مي کند بنابراين از الگوريتم فراابتکاري براي حل مسائل با ابعاد بزرگ استفاده شده که کارايي و زمان حل مسائل با استفاده از اين الگوريتم ارائه شده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد که الگوريتم فراابتکاري در زماني مناسب به جوابي مطلوب مي رسد. در نهايت، مدل ارائه شده براي مکان يابي پارک - سوار در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و تعيين شده است که چه مکان هايي براي استقرار پارک - سوار مناسب مي باشند. همچنين حد بالاي تعداد پارک - سوارها نيز مشخص گرديده است. کلمات کليدي: پارک - سوار، مکان يابي تسهيلات، مدل جذب کننده جريان، الگوريتم ژنتيک

ارتقاء امنیت وب با وف بومی