Skip to main content
SUPERVISOR
Farimah Mokhatab Rafiei
فریماه مخاطب رفیعی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Hakimian
علی حکیمیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Modeling and Analysis of the Mathematical Programming Problem in Hotel Revenue Management with Considering Customer Groups
This dissertation discusses revenue management; a technique that focuses on decision making that will maximize profit from the sale of perishable inventory units. Inventory service companies with different manufacturing companies. Units of inventory unsold in the service industries are perishable because the services can't be store. This has caused sales service is a priority. Airline, hotels, rail traort services, cinemas and all service industries that are losing their asset value over time in order to maximize their profits tend to use RM techniques. The revenue management system to be used frequently in the hotel industry to maximize revenues in the short time. The system also incorporates deterministic and stochastic mathematical programming models that help to make the best decisions. The actual revenue depends upon which reservation system the hotel uses. Today, researchers and managers to better manage and increase hotel industry revenues, RM mathematical models have been considered appropriate to the industry. However, most research today are using it only to manage revenues from individual travelers, ignoring revenues from group travelers. However, group travelers can contribute to increase an hotel’s revenue and to fill room that otherwise would have gone empty. This dissertation divided hotel customers into a general case considering individual guests and customer groups. Individual customers are divided to two types leisure and business customer. Also For group demand, there are two types of demand: ad hoc and series. This dissertation considered series groups that are larger in scale and are typified by repeat travelers or consistent patterns of travel. With regard to the reservation systems in the hotel industry, in order to maximize hotel revenue, the proposed mathematical programming models presented. Finally, determine the best strategy planning models, the hotel reservation policy for a period of thirty days of the reservation will be available next month.
مدیریت درآمد(RM) عبارتست از یک تکنیک تصمیم گیری که بر ماکزیمم کردن سودحاصل از فروش واحدهای موجودی ازدست رفتنی تمرکز دارد. موجودی شرکت های خدماتی با شرکت های تولیدی تفاوت دارد. در صنایع خدماتی واحدهای موجودی فروخته نشده از دست می روند، زیرا خدمات نمی توانند ذخیره شوند. این ویژگی سبب شده است تا فروش خدمات در اولویت باشد. سرویس های هوایی، هتل ها، سرویس های حمل ونقل ریلی، سینماها و کلیه صنایع خدماتی که با گذشت زمان ارزش دارایی خود را از دست می دهند به منظور بیشینه نمودن سودآوری خود تمایل به استفاده از تکنیک های RM دارند. امروزه سیستم مدیریت درآمد(RMS) به صورت متداول در صنایع هتلداری استفاده می شود تا درآمدها را در مدتی کوتاه به حداکثر برساند. سیستم RM مدل های برنامه ریزی ریاضی احتمالی و معین را برای رسیدن به بهترین نتایج با هم ترکیب می کند. درآمد واقعی وابسته به نوع سیستم رزروی است که هتل آنرا بکار می گیرد. امروزه پژوهشگران و مدیران جهت مدیریت بهتر و افزایش درآمد صنعت هتل داری، مدل های ریاضی RM متناسب با این صنعت را مورد توجه قرار داده اند. بسیاری از تحقیقات، RM را در ارتباط با مشتریان انفرادی در نظر می گیرند و گروه های مشتری را مورد توجه قرار نمی دهند. در صورتیکه در نظر گرفتن گروه های مشتری باعث افزایش در آمد و تکمیل اتاق های خالی می شود.در این پایان نامه مهمان های هتل به دو گروه عمده ی مشتریان انفرادی و گروه های مشتری تقسیم می گردند. مشتریان انفرادی به دونوع مشتریان عبوری و تجاری تقسیم می شوند. تقاضای گروهی نیز به دو نوع کاربرد موردی یا تک کاربره و متداول قابل تقسیم بندی می‌باشد. از بین دو نوع تقاضای گروهی، تنها گروه های متداول که حجم بیشتری از تقاضاها را در بر می گیرند و شامل مسافرت های متداولی می‌باشند که از یک الگوی مشخص تبیعت می کنند، در نظر گرفته شده است. با توجه به سیستم‌های رزرواسیون موجود در صنعت هتل‌داری، به منظور بیشینه نمودن درآمد هتل، مدل‌های برنامه‌ریزی ریاضی پیشنهادی ارائه شده است. در نهایت با تعیین شدن بهترین استراتژی پیشنهادی مدل‌های برنامه‌ریزی، سیاست رزرواسیون هتل برای یک دوره سی روزه در ماه آینده در اختیار مسئول رزرواسیون قرار می‌گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی