Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Mohammad saeed Sabbagh
مهدي علينقيان (استاد مشاور) محمدسعيد صباغ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Majid Seyfi
مجيد سيفي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
In today’s competitive economy , increasing environmental and social awareness, and rising energy and material costs lead to implement more efficient efforts to deal with environmental green house gas emissions’ new laws and regulations. In the field of logistics and traortation, these efforts have been concentrated on minimizing vehicle pollution and have resulted in the emergence of a new concept called Green Logistics . There are several approaches to reach the goal of this concept and achieve a green supply chain. Vehicle Routing Problem (VRP) is the core of these approaches. Green VRP aims to integrate economic and environmental costs and applies efficient and effective methods in order to manage environmental concerns and achieve economic goals. In a distribution system, replacing conventional vehicles that use fossil fuels with emission free vehicles that are more compatible with the environment is an effective approach in Green VRPs. Hybrid electric vehicles are one of green vehicles that use a combination of an electric engine and an internal combustion engine. In this research, we study a hybrid electric VRP. We consider different practical modes of these vehicles and model their different operational constraints using basic assumptions of VRP. We propose a multi-mode hybrid electric VRP with time windows and present a mixed-integer model for this problem. The objective of this model is minimizing total costs of traveled distances in the distribution system. Due to NP-hardness of the problem, we propose a new parallel mathematical-heuristic algorithm to solve the problem. We compare the performance of our algorithm with the results of CPLEX software in the small scale problems. For large scale problems, we first develop two improved versions of Variable Neighborhood Search algorithm. Then, we compare our proposed algorithm with these two ones. Computational results denote the outperformance of the proposed algorithm.
چکيده در دنياي رقابتي امروز، افزايش روزافزون هزينه‌هاي انرژي، وضع قوانين متعدد به منظور کنترل انتشار گازهاي گلخانه‌اي و همچنين افزايش آگاهي‌هاي اجتماعي و زيست محيطي، منجر به افزايش تلاش‌ها در جهت مواجهه با چالش‌هاي زيست محيطي موجود شده است. در همين راستا تمرکز بر روي بخش لجستيک و حمل و نقل به منظور کاهش آلاينده‌هاي توليد شده توسط وسائط نقليه، منجر به پديدار شدن مبحث جديدي تحت عنوان لجستيک سبز شده است. با در نظر گرفتن اين حوزه، رويکردهاي متفاوتي در جهت دستيابي به يک زنجيره تأمين سبز و کمينه‌سازي انتشار آلاينده‌ها، مد نظر قرار گرفته است که محوريت اکثر آن‌ها مسأله مسيريابي وسائط نقليه مي‌باشد. يکي از گونه‌هاي کارآمد اين مسأله، مسأله مسيريابي وسائط نقليه سبز مي‌باشد که با هدف هماهنگ‌سازي هزينه‌هاي زيست‌محيطي و اقتصادي مطرح شده، و از روش‌هاي کارآمد و موثر در جهت مواجهه با دغدغه‌هاي زيست محيطي و شاخص‌هاي مالي استفاده مي‌کند. جايگزيني وسائط نقليه با سوخت فسيلي توسط وسائط نقليه سبز و سازگار با محيط زيست در شبکه توزيع، از جمله رويکردهاي کارآمد مورد استفاده در مسأله مسيريابي وسائط نقليه سبز محسوب مي‌شود. از جمله وسائط نقليه سبز مي‌توان به وسائط نقليه برقي هيبريدي اشاره کرد که از هر دو موتور احتراق داخلي و الکتريکي جهت خدمت‌رساني به مشتريان بهره مي‌برد. در اين پايان‌نامه مسأله مسيريابي وسائط نقليه برقي هيبريدي با توجه به حالات مختلف به کارگيري اين نوع وسائط مورد بررسي قرار گرفته و انواع محدوديت‌هاي عملياتي مربوط به اين نوع وسائط و همچنين فرضيات کلاسيک مسأله مسريابي وسائط نقليه، مد نظر قرار مي‌گيرد. با در نظر گرفتن موارد مطرح شده، مسأله‌اي تحت عنوان مسأله مسيريابي وسائط نقليه برقي هيبريدي چندحالته همراه با محدوديت پنجره زماني مطرح شده که اين مسأله در قالب يک مدل رياضي خطي عدد صحيح مختلط به منظور کاهش هزينه مسافت طي شده در شبکه توزيع، ارائه مي‌شود. همچنين با توجه به NP-hard بودن مسأله مطرح شده،يک الگوريتم موازي ابتکاري-رياضي براي حل مسأله مورد مطالعه، پيشنهاد شده است. به منظور صحه‌گذاري بر عملکرد الگوريتم پيشنهادي در ابعاد کوچک، نتايج حاصل از الگوريتم‌ها با نتايج حل‌کننده CPLEX، مقايسه شده است. به منظور بررسي عملکرد الگوريتم در ابعاد بزرگ، نتايج حل با نتايج دو الگوريتم حاصل از بهبود الگوريتم جست‌وجوي همسايگي متغير مورد مقايسه قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان‌دهنده عملکرد مناسب الگوريتم پيشنهادي مي‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی