Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Mohammad saeed Sabbagh
مهدی علینقیان (استاد مشاور) محمدسعید صباغ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Majid Seyfi
مجید سیفی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
In today’s competitive economy , increasing environmental and social awareness, and rising energy and material costs lead to implement more efficient efforts to deal with environmental green house gas emissions’ new laws and regulations. In the field of logistics and traortation, these efforts have been concentrated on minimizing vehicle pollution and have resulted in the emergence of a new concept called Green Logistics . There are several approaches to reach the goal of this concept and achieve a green supply chain. Vehicle Routing Problem (VRP) is the core of these approaches. Green VRP aims to integrate economic and environmental costs and applies efficient and effective methods in order to manage environmental concerns and achieve economic goals. In a distribution system, replacing conventional vehicles that use fossil fuels with emission free vehicles that are more compatible with the environment is an effective approach in Green VRPs. Hybrid electric vehicles are one of green vehicles that use a combination of an electric engine and an internal combustion engine. In this research, we study a hybrid electric VRP. We consider different practical modes of these vehicles and model their different operational constraints using basic assumptions of VRP. We propose a multi-mode hybrid electric VRP with time windows and present a mixed-integer model for this problem. The objective of this model is minimizing total costs of traveled distances in the distribution system. Due to NP-hardness of the problem, we propose a new parallel mathematical-heuristic algorithm to solve the problem. We compare the performance of our algorithm with the results of CPLEX software in the small scale problems. For large scale problems, we first develop two improved versions of Variable Neighborhood Search algorithm. Then, we compare our proposed algorithm with these two ones. Computational results denote the outperformance of the proposed algorithm.
در دنیای رقابتی امروز، افزایش روزافزون هزینه‌های انرژی، وضع قوانین متعدد به منظور کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین افزایش آگاهی‌های اجتماعی و زیست محیطی، منجر به افزایش تلاش‌ها در جهت مواجهه با چالش‌های زیست محیطی موجود شده است. در همین راستا تمرکز بر روی بخش لجستیک و حمل و نقل به منظور کاهش آلاینده‌های تولید شده توسط وسائط نقلیه، منجر به پدیدار شدن مبحث جدیدی تحت عنوان لجستیک سبز شده است. با در نظر گرفتن این حوزه، رویکردهای متفاوتی در جهت دستیابی به یک زنجیره تأمین سبز و کمینه‌سازی انتشار آلاینده‌ها، مد نظر قرار گرفته است که محوریت اکثر آن‌ها مسأله مسیریابی وسائط نقلیه می‌باشد. یکی از گونه‌های کارآمد این مسأله، مسأله مسیریابی وسائط نقلیه سبز می‌باشد که با هدف هماهنگ‌سازی هزینه‌های زیست‌محیطی و اقتصادی مطرح شده، و از روش‌های کارآمد و موثر در جهت مواجهه با دغدغه‌های زیست محیطی و شاخص‌های مالی استفاده می‌کند. جایگزینی وسائط نقلیه با سوخت فسیلی توسط وسائط نقلیه سبز و سازگار با محیط زیست در شبکه توزیع، از جمله رویکردهای کارآمد مورد استفاده در مسأله مسیریابی وسائط نقلیه سبز محسوب می‌شود. از جمله وسائط نقلیه سبز می‌توان به وسائط نقلیه برقی هیبریدی اشاره کرد که از هر دو موتور احتراق داخلی و الکتریکی جهت خدمت‌رسانی به مشتریان بهره می‌برد. در این پایان‌نامه مسأله مسیریابی وسائط نقلیه برقی هیبریدی با توجه به حالات مختلف به کارگیری این نوع وسائط مورد بررسی قرار گرفته و انواع محدودیت‌های عملیاتی مربوط به این نوع وسائط و همچنین فرضیات کلاسیک مسأله مسریابی وسائط نقلیه، مد نظر قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن موارد مطرح شده، مسأله‌ای تحت عنوان مسأله مسیریابی وسائط نقلیه برقی هیبریدی چندحالته همراه با محدودیت پنجره زمانی مطرح شده که این مسأله در قالب یک مدل ریاضی خطی عدد صحیح مختلط به منظور کاهش هزینه مسافت طی شده در شبکه توزیع، ارائه می‌شود. همچنین با توجه به NP-hard بودن مسأله مطرح شده،یک الگوریتم موازی ابتکاری-ریاضی برای حل مسأله مورد مطالعه، پیشنهاد شده است. به منظور صحه‌گذاری بر عملکرد الگوریتم پیشنهادی در ابعاد کوچک، نتایج حاصل از الگوریتم‌ها با نتایج حل‌کننده CPLEX، مقایسه شده است. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم در ابعاد بزرگ، نتایج حل با نتایج دو الگوریتم حاصل از بهبود الگوریتم جست‌وجوی همسایگی متغیر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان‌دهنده عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی