Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi
علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohsen Naderali
محسن نادرعلي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
: Since many years ago finding a good location was struggling for human beings. Therefore hub location problems as one of the location problem zones is taking more attention of researchers during last decades. Hubs are nodes (stations, airports, post offices,… in a graph (network) that receive traffic (mail, phone calls, passengers, etc.) from different origins (nodes) and redirect this traffic directly to the destination nodes (when a link exists) or to other hubs. Hub location problems first specifies which nodes to be hubs and the allocate non-hub nodes to hub nodes. Hub maximal covering location problem is the one which is issued in this thesis. This problem considers a coverage distance for hub nodes to cover non-hub nodes and maximizes the flow between nodes in the network. To the best of our knowledge all other hub maximal covering problems have been considered only a single objective function and covering parameter is considered as a primal and definite parameter. In this thesis a multi-objective model is presented which maximizes the flows between nodes, minimizes distance traveling between nodes and minimizes number of vehicles and servers in hub nodes for serving other hub or non-hub nodes. It seems logical that by increasing maximal coverage distance and therefore nodes which could receive and send flows, minimizing distance which is traveled between nodes is necessary. From the other aspect optimizing number of servers and vehicles which are servicing in hub nodes by considering high cost in these areas is vital. In this study for solving the model which was presented in small samples an exact solution and for medium and large instances by considering the run times of exact solutions, NSGA-II algorithm is being used. Numerical instances show the efficiency of the used algorithm.
چکيده انسان ها از ساليان بسيار دور همواره با موضوع مکان يابي مواجه بوده اند.مکان يابي هاباز جمله مسائل مکان يابي مطرح شدهطي چند دهه اخير مي باشد که توجه پژوهش گران را به خود جلب کرده است. در اين مسائل يک يا چند گره به عنوان نقاط هاباستقرار يافته و وظيفه دريافت و ارسال جريان بين مبداها و مقصدها را برعهده دارند .در مسائل هاب هدف اول انتخاب محل گره هاي هاب و سپس تخصيص گره هاي غيرهاب به اين گره ها مي باشد. مسائل هاب داراي انواع گوناگوني بوده که در اين پژوهش نوع بيشينه پوشش آن مورد مطالعه قرار گرفته است. در مسئله بيشينه سازي هاب پوشش با توجه به يک حداکثر شعاع پوشش براي گره هاي هاب، جريان برقرار شده بين گره هاي شبکه حداکثر مي شوند. با توجه به دانسته هاي موجود اغلب مدل هاي بيشينه سازيهاب پوشش صرفا يک هدف را در نظر گرفته اند و پارامتر پوشش بعنوان يک فرض اوليه و قطعي در نظر گرفته شده است. در اين تحقيق يک مدل چندهدفه ارائه مي گردد که علاوه بر در نظر گرفتن مفهوم حداکثر پوشش، حداقل سازي مسافت پيموده شده، تعداد وسائل نقليه و سرويس دهنده هاي ايجاد شده در گره هاي هاب براي سرويس دهي به گره هاي غيرهاب را نيز در نظر مي گيرد.منطقي است که با زياد شدن حداکثر شعاع پوشش و افزايش تعداد گره هاي هابي که مي توانند جريان ها را دريافت و ارسال کنند، بهينه کردن مسافت طي شده نيز ضروري به نظر برسد. از سوي ديگر بهينه سازي تعداد سرويس دهنده ها و وسائل نقليه اي که در گره هاي هاب مشغول خدمت رساني هستند، با توجه به هزينه هاي بالاي موجود در اين بخش ها حياتي مي باشد.در پژوهش انجام گرفته براي حل مدل پيشنهادي در ابعاد کوچک از حل دقيق و براي ابعاد متوسط و بالا با توجه به زمان طولاني حل با استفاده از روش دقيق، از روش فراابتکاري NSGA-?? [1] استفاده شده است. مثال هاي عددي کارايي الگوريتم به کار گرفته شده را تاييد مي کنند. [1] Nondominated Sorting Genetic Algorithm

ارتقاء امنیت وب با وف بومی