Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Asgari
علی عسگری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Multilayer Analysis of Transportation Networks Case Study: Isfahan
describing and analyzing complex systems of various types such as social, biological, physical, traortation, etc. is possible by using network theory. Because of the traortation mode and the extent of the area under study the traortation network could be analyzed using network theory in different ways. Increasing population growth rate and the consequent increase in demand for traortation result in more traffic, pollution, etc. To prevent these issues various traortation networks such as intermodal traortation systems and multimodal traortation systems are investigated. One of the models that has been used in recent years to analyze multimodal characteristics is ion and analysis multi-layer network. Using multi-layer structure for analyzing a network has resulted in a better understanding of the network and a more accurate analysis comparing to a single layer network analysis. In this research by assigning each mode of traortation to one layer, a multi-layer network for the city of Isfahan is developed. To have a more realistic result, the travel time of each edge is assigned as its weight. To capture the effect of the addition of BRT lines and subway to the network, the analysis is done over four different years from 2011 to 2021. The results of analyzing four centrality measures over the years, indicate the positive effect of the development of public traortation in the city of Isfahan. Looking at the rate of change over the years points out improved access, reduced centralization of the facilities in one point, and a more uniform network
توصیف و تحلیل سیستم‌های پیچیده در انواع مختلف اجتماعی، زیستی، فیزیکی، حمل‌و‌نقلی و دیگر گونه‌های آن به کمک نظریه شبکه قابل انجام است. در شبکه‌های حمل‌و‌نقلی استفاده از این نظریه برای تحلیل شبکه با توجه به تنوع گونه‌های حمل‌و‌نقلی و وسعت منطقه مورد بررسی، به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. رشد روز‌افزون جمعیت و به دنبال آن افزایش نیاز به جابه‌جایی، موجب افزایش ترافیک، آلودگی و ... می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، سیستم‌های حمل‌و‌نقلی مختلفی مانند سیستم‌های حمل‌و‌نقلی بین‌گونه‌ای و چند‌گونه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله مدل­های جدیدی که در سال‌های اخیر به‌منظور در نظر گرفتن خصوصیات چند‌گونه‌ای شبکه وارد حیطه حمل‌و‌نقل شده، انتزاع و تحلیل چند‌لایه شبکه است. تشکیل ساختار چند‌لایه و تحلیل آن برای یک شبکه موجب ایجاد درک عمیق‌تر و بررسی دقیق‌تر شبکه نسبت به حالت تک‌لایه می‌شود. در پژوهش پیش رو با در نظر گرفتن شبکه هر گونه حمل‌و‌نقلی به‌عنوان یک لایه، ساختار چند‌لایه برای شبکه حمل‌و‌نقل شهر اصفهان تشکیل شده است. به‌منظور واقعی‌تر شدن نتایج حاصل از پژوهش، با در نظر گرفتن زمان‌سفر هر کمان به‌عنوان وزن آن، شبکه وزن‌دار گردیده است. برای بررسی تأثیر ناشی از گسترش شبکه حمل‌و‌نقل به دلیل اضافه شدن خطوط BRT و مترو، شبکه اصفهان در چهار سال مختلف از سال 1390 تا سال افق 1400 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی چهار شاخص مرکزیت در سال‌های مختلف، نشان‌دهنده عملکرد مثبت و مؤثر توسعه حمل‌و‌نقل همگانی در شهر اصفهان بوده است. بررسی روند تغییرات در سال‌های مختلف، بهبود دسترسی در شبکه، کاهش تمرکز امکانات مختلف در یک نقطه و ایجاد یکنواختی بیشتر در شبکه را نشان می‌دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی