Skip to main content
SUPERVISOR
Forooghosadat Tabataba,Mohammad sadegh Fazel falavarjani
فروغ السادات طباطباء (استاد راهنما) محمدصادق فاضل فلاورجانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Farhad Ascarzadeh
فرهاد عسکرزاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Fading is the most important drawback for wireless systems. One way to deal with the fading is to equip transmitter and receiver with more than one antenna, so-called MIMO. In MIMO, multiple copies of data are transmitted by each antenna of the transmitter. Also, these systems can be used for achieving higher data rates. In this case, each transmitted antenna send a stream of data. Based on MIMO for P2P communication, massive MIMO are proposed for cellular systems. In these systems, base station is equipped with numerous antennas while users use devices with only one antenna. Reliability, high rate information exchange and simplicity in processes are advantages of these systems. All of the mentioned advantages are based on the assumption that the channel state information is available at base station. Therefore, a method with proper accuracy for channel estimation should be established. One conventional way for channel estimation is using overlay (conventional) pilots. Pilots are sequence of symbols, known between transmitter (user) and receiver (BS). In channel estimation with overlay pilots, all the users send time-multiplexed sequence of data and pilot symbols together. Each user must use a pilot sequence orthogonal to the other pilot sequences used by other users. In TDD scenario, for downlink, due to reciprocity, downlink channel can be considered as the traose of the uplink channel. Due to the limited number of orthogonal pilot sequences, some users must use same pilot sequnces and this causes pilot contamination. Pilot contamination causes a big error in channel estimation and eclipse all system operations, specially in data detection and precoding processes. One suggested method for mitigating pilot contamination is using superimposed pilot for channel estimation. In this method, data and user-specific pilot sequences transmitted together in a same period of time and each transmitted symbol is the sum of the a data and a pilot symbol. In this thesis, a new scheme for channel estimation and data detection based on superimposed pilot will be presented. System is assumed to be a point to point MIMO scheme. Quality of channel estimation and data detection processes are evaluated using simulation results. Key Words: MIMO, channel state information, channel estimation, superimposed pilot
سیستم های چند اتنی، یک روش مخابرات نقه به نقطه است که در آن، فرستنده و گیرنده به چندین آنتن مجهز شده اند. از این آنتن ها می توان برای دستیابی به بهره ی چندگانگی بالا استفاده کرد. در این صورت یک دنباله ی داده یکسان توسط تمام آنتن های فرستنده ارسال می شود. همچنین می توان برای دستیابی به نرخ بالای اطلاعات از هر آنتتن فرستنده برای ارسال یک دنباله ی داده اختصاصی استفاده کرد. بر مبنای این سیستم ها، سیستم های چند آنتنی انبوه مخابرات سلولی معرفی شدند. سیستم های چند آنتنی انبوه یکی از مهم ترین کاندیداهاغ برای مخابرات نسل پنجم هستند. در این سیستم ها، ایستگاه پایه به تعداد بسیار زیادی از آنتن ها مجهز شده است. اما کاربران از یک دستگاه با یک آنتن فرستنده- گیرنده برای ارسال- دریافت اطلاعات استفاده می کنند. از ویِگی های قابل ذکر این سیستم ها، نرخ بالای اطلاعات قابلیت اطمینان این سیستم هاست. همین طور این سیستم ها، از نظر مساحتی که پوشش می دهند، نسبت به سیستم های امروزی، دارای وسعت بیشتری هستند. سادگی در اجرا و پردازش های مورد نیاز در کنار بهره ی چنگانگی چند کاربره ویِگی های مهم و قابل ذکر برای این سیستم ها می باشند. تمام ویِگی های مثبت ذکر شده برای سیستم های چند انتنی و چند آنتنی انبوه زمانی قابل حصول هستند که اطلاعات وضعیت کانال به طور کامل در گیرنده و یا برای سیستم های چند آنتنی انبوه، در ایستگاه پایه موجود باشد. در این صورت بایستی یک روش برای تخمین کانال ارائه شود. برای تخمین کانال از دنباله های راهنما استفاده می شود. به خاطر ویژگی های این سیستم ها به طور مشخص تعداد بالای آنتن های ایستگاه پایه، در صورتی که برای تخمین کانال مشابه سیستم های مخابراتی رایج عمل شود، پدیده آلایش راهنما به وجود می آید. در این سیستم ها، کاربران در سلول های متفائوت مجبورند از دنباله های راهنمای یکسان استفاده کنند. این کار باعث به وجود آمدن آلایش راهنما می شود. آلایش راهنما یک خطای بسیار بزرگ در تخمین کانال است. این خطا کل عملکرد سیستم را تحت الشعاع خود قرار می دهد و به طور مشخص در آشکار سازی و پیش کد گذاری خطایی غیرقابل چشم پوشی به وجود می آورد. یک روش برای مقابله با تأثیر آلایش راهنما، استفاده از راهنمای سوار شده است. در این روش به هر کاربر یک دنباله ی راهنمای منحصر بفرد اختصاص داده می شود. با این کار، آلایش راهنما در سناریوهای معمولی قابل حذف است. برای سیستم های چند آنتنی با تغییرات سریع کانال و یا بالا بودن تعداد آنتن های فرستنده، تخمین کانال با راهنمای سوار شده به روش های رایج ارجحیت دارد. در این پایان نامه یک روش تکراری برای تخمین کانال سیستم چند آنتنی به کمک راهنمای سوار شده ارائه خواهد شد. بهینگی عملکرد آن از جمله سادگی در پردازش و همین طور کیفیت آن دو آشکارسازی و تخمین کانال نیز با ارئه نتایج شبیه سازی نشان داده خواهد شد. واِژه های کلیدی: 1- سیستم چند انتنی انبوه، 2- تخمین کانال، 3- آلایش راهنما، 4- راهنمای سوار شده.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی