Skip to main content
SUPERVISOR
Pejman Khadivi,Javad Askari,Abolghasem Zeidaabadi Nezhad
پژمان خدیوی (استاد راهنما) جواد عسگری مارنانی (استاد مشاور) ابوالقاسم زیدابادی نژاد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Omid Talebi Varnosfaderani
امید طالبی ورنوسفادرانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
The 1553 Data Bus was invented during 1970s for intercommunication of digital avionic systems. By the development of this network, as a high reliability network, it is used in many industries. This standard has applied to satellites as well as payloads within the space shuttle, and it is even being used in the International Space Station. Likewise, It is employed on large traorts, aerial refuelers, bombers, tactical fighters, and helicopters. The U.S. Navy has applied the Data Bus to both surface and subsurface ships. The U.S. Army, in addition to its helicopters, has put 1553 into tanks and howitzers. By using this standard, many of point-to-point connections in the aircrafts have been removed and the 1553 Data Bus connect those systems together. Also by using this standard, the development and changeability in the systems could be done simply. The idea of most modern industrial and general networks (such as CAN, Profibus, USB, etc) is based on 1553 Data Bus. Currently, one of the most important problem is to connect more terminals to a 1553 Data Bus. However, this standard has a limited bandwidth, and, due to its high reliability, the standard changes slowly. Any change in the standard takes so many time and cost. Therefore we have to apply a method to carry more data on existing network. One of the applicable methods is to connect multiple buses together. Those buses should be connected together, with less intercommunication. For using multiple buses that have less intercommunication, we shall consider a terminal for the most communicated bus. For the achievement of this goal, we can take the advantages of graph partitioning. The graph partitioning is a complicated problem, however, it is useful in so many applications. In this problem, a large weighted graph is segmented to some small graphs. The small graphs should have less connections with each other. Some applications of this problem is in the data networks, system design, VLSI, etc. First solution for this problem is named Complete Search method that is an NP-complete problem; therefore, it takes so much time. Hence, we need a method that can solve the graph partitioning problem in less time. Lots of methods have proposed for solving this problem but they could not solve this problem completely. More famous graph partitioning methods are Karnighan-Lin, Tabu Search, Simulated Anealing, Multilevel alogorithms, etc. Some of this algorithms are used to cut the main graph into two subset. In this thesis, a new method is proposed in order to solve the graph partitioning problem, and it is applied to the limited speed problem of 1553 Data bus. This method is based Keywords : 1553 Data Bus, Graph Partitioning, Complete Search, Reliability, Weighted Graph
شبکه داده 1553 در دهه 1970 جهت ارتباط دیجیتال سیستم های هوایی ایجاد شد. با رشد و توسعه این شبکه به عنوان یک شبکه با قابلیت اطمینان بسیار بالا، از آن در بسیاری از صنایع دیگر نیز بهره گرفته شد. این استاندارد در ماهواره ها، شاتل های فضایی و حتی ایستگاه فضایی بین المللی به کار گرفته شده و می شود. کاربردهای عمومی این استاندارد بسیار گسترده و متنوع هستند. این استاندارد در وسیله های نقلیه بزرگ، کشتی ها، سوخت رسان های هوایی، بمب افکن ها، پرنده های مختلف و هلیکوپترها به کار گرفته شده است. با استفاده از این شبکه بسیاری از اتصالات نقطه به نقطه در هواپیما ها حذف شده و گسترش و تغییر در سیستم ها به راحتی انجام می شود. ایده بسیاری از شبکه های صنعتی و عمومی امروزی (مانند CAN، Profibus، USB و ...) برگرفته از این شبکه است. با توجه به محدود بودن سرعت انتقال اطلاعات در شبکه 1553 و کند بودن روند تغییر در این استاندارد به عنوان یک استاندارد با قابلیت اطمینان بسیار بالا، جهت رشد و توسعه این شبکه و اتصال پایانه های بیشتر توسط این شبکه به یکدیگر، باید روشی به کار برد که بتوان بر روی بستر موجود داده های بیشتری منتقل نمود. یکی از روش های موجود استفاده از چندین باس مرتبط است. برای ایجاد چندین باس که کمترین ارتباط را با یکدیگر داشته باشند باید پایانه های مختلف را طوری در کنار یکدیگر قرار داد که یک پایانه بیشترین ارتباط را با پایانه هایی داشته باشد که در همان زیر شبکه هستند. برای نیل به این هدف می توان از تقسیم بندی گراف ها کمک گرفت. تقسیم بندی گراف ها از جمله مسائل پیچیده با کاربردهای فراوان است. در این مسئله یک گراف وزن دار به چند گراف کوچکتر تقسیم می گردد. گراف های کوچکتر باید به گونه ای انتخاب گردند که ارتباط بین گراف ها کمترین وزن ممکن را داشته باشد. از جمله کاربرد های این مسئله می توان به شبکه ها، طراحی سیستم ها و مدارات VLSI اشاره کرد. اولین روش موجود برای این مساله، جستجوی کامل است که از نظر زمانی از جمله مسائل NP-complete به شمار می رود و بسیار زمانبر است. به همین دلیل به روش های دیگری نیاز است تا بتوان برای یک گراف نمونه این مسئله را در زمان مناسب حل نمود. روش های زیادی برای حل این مسئله پیشنهاد شده است که هیچکدام نمی تواند به صورت کامل این مسئله را حل نماید. مشهورترین این الگوریتم ها عبارتند از کارنیگان-لین، جستجوی ممنوعه، روش گرم کردن و سرد کردن، الگوریتم های چند مرحله ای و ... که برخی از این الگوریتم ها تنها برای دسته بندی به دو بخش به کار می روند. در این پایان نامه یک روش جدید برای حل این مسئله ارائه می گردد و این روش برای حل مشکل محدودیت سرعت، بر روی باس داده 1553 اجرا و با استفاده از تعدادی گراف تولید شده تصادفی، شبیه سازی می گردد. سپس نتایج حاصله با روش جستجوی کامل مقایسه می گردد. این نتایج نشان دهنده عملکرد مناسب الگوریتم در یافتن پاسخ در زمان کوتاه و با درصد خطای کم، می باشد. کلمات کلیدی : باس داده 1553، تقسیم بندی گراف ها، جستجوی کامل، قابلیت اطمینان، گراف وزن دار

ارتقاء امنیت وب با وف بومی