Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nadia Shokouhi
نادیا شکوهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
: The natural and unnatural disasters are one of the main barriers for sustainable development of the countries, therefore not ready to confront such events make a lot of damages and losses. So in such cases the existence of a logistic system is essential to prepare disaster relief and supplyments for the injured people. This thesis at first presents a new mathematical model for multi-depot multi-compartment vehicle routing problem seeks to minimize the total cost of traortation. Then it presents a robust multi-depot multi-compartments location-routing problem with split delivery, by improving the first mathematical model. The objective function of the second model seeks to minimize the total travel distance and risk and also minimize the fixed cost of the establishment of the depots. In this type of problem, the cargo space of each vehicle has multiple compartments, and each compartment is dedicated to a single type of product. In the proposed model, split delivery for one given product is not allowed, therefore demand of a customer for a certain product must be fully delivered by a single vehicle; however, split delivery for a set of requested products is allowed, so different products can be delivered to a customer by different vehicles. In the case of stochastic demand this thesis consider the Mulvey scenario base method. Considering the Np-Hardness of the proposed problem, a hybrid algorithm composed of adaptive large neighborhood search and variable neighborhood search is developed to solve the large scale instances. Performance of the proposed algorithm is evaluated by comparing its results with the results of exact method, adaptive large neighborhood search algorithm and variable neighborhood search algorithm. The results demonstrate the good performance of the proposed hybrid algorithm.
0 بحران های ناشی از سوانح طبیعی و غیرطبیعی همواره یکی از موانع اصلی توسعه پایدار کشورها به شمار می روند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آن‌ها تلفات و خسارات سنگینی را به ملت‌ها و دارایی‌های آن‌ها وارد می‌کند. بنابراین وجود یک سیستم لجستیک که در هنگام بروز این‌گونه بحران‌ها به امدادرسانی و تأمین نیاز افراد آسیب‌دیده در اسرع وقت بپردازد، نقش ویژه‌ای در کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح داراست. در این پایان نامه ابتدا یک مدل ریاضی قطعی مسیریابی چند دپویی، چند بخشی جدید ارائه شده است و سپس با تغییر آن به یک مدل استوار مکان یابی مسیریابی وسائط نقلیه چند بخشی، چند دپویی با فرض شکست تحویل سعی شده است مدل به دنیای واقعی نزدیکتر شود. تابع هدف مدل نهایی ارائه شده شامل مینیمم سازی کل هزینه های حمل و نقل، مینیمم سازی ریسک مسیرهای انتخابی و همچنین مینیمم سازی هزینه ثابت تاسیس دپوهای انتخابی می باشد. وسائط نقلیه در این پایان نامه چند بخشی در نظر گرفته شده، که هر بخش آن مربوط به یک محصول خاص می باشد، بدین منظور تعداد بخش های وسائط نقلیه برابر با تعداد محصولات درخواستی مشتریان می باشد. در مدل پیشنهادی، شکست تحویل مجاز می باشد و وسائط نقلیه اجازه ی شکست تحویل برای سری محصولات مختلف مورد تقاضای یک مشتری را دارند و شکست روی یک محصول مجاز نمی باشد. به این معنی که هر وسیله باید یک محصول درخواستی مشتری را بطور کامل برآورده نماید. برای مقابله با غیرقطعی بودن تقاضای مشتریان در بحران نیز از رویکرد سناریو محور مولوی [1] بهره برده شده است. با توجه به NP-hard بودن مسأله پیشنهادی سه الگوریتم فراابتکاری: جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی، جستجوی همسایگی متغیر و الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی پیشنهادی طراحی شده است و پارامترهای مورد نیاز هر الگوریتم توسط آنالیز تاگوچی بدست آمده است. سپس برای حل دقیق مدل و اعتبارسنجی آن در ابعاد کوچک از نرم افزار GAM استفاده شده و نتایج عددی فراابتکاری ها با آن مقایسه شده است و در ابعاد بزرگ عملکرد الگوریتم های پیشنهادی باهم مقایسه و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در اکثر موارد نتایج الگوریتم ها مناسب با درصد خطای ناچیزی گزارش شده است. [1] Mulvey

تحت نظارت وف ایرانی