Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nadia Shokouhi
ناديا شکوهي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
: The natural and unnatural disasters are one of the main barriers for sustainable development of the countries, therefore not ready to confront such events make a lot of damages and losses. So in such cases the existence of a logistic system is essential to prepare disaster relief and supplyments for the injured people. This thesis at first presents a new mathematical model for multi-depot multi-compartment vehicle routing problem seeks to minimize the total cost of traortation. Then it presents a robust multi-depot multi-compartments location-routing problem with split delivery, by improving the first mathematical model. The objective function of the second model seeks to minimize the total travel distance and risk and also minimize the fixed cost of the establishment of the depots. In this type of problem, the cargo space of each vehicle has multiple compartments, and each compartment is dedicated to a single type of product. In the proposed model, split delivery for one given product is not allowed, therefore demand of a customer for a certain product must be fully delivered by a single vehicle; however, split delivery for a set of requested products is allowed, so different products can be delivered to a customer by different vehicles. In the case of stochastic demand this thesis consider the Mulvey scenario base method. Considering the Np-Hardness of the proposed problem, a hybrid algorithm composed of adaptive large neighborhood search and variable neighborhood search is developed to solve the large scale instances. Performance of the proposed algorithm is evaluated by comparing its results with the results of exact method, adaptive large neighborhood search algorithm and variable neighborhood search algorithm. The results demonstrate the good performance of the proposed hybrid algorithm.
0 چکيده بحران هاي ناشي از سوانح طبيعي و غيرطبيعي همواره يکي از موانع اصلي توسعه پايدار کشورها به شمار مي روند و عدم آمادگي و مقابله مناسب با آن‌ها تلفات و خسارات سنگيني را به ملت‌ها و دارايي‌هاي آن‌ها وارد مي‌کند. بنابراين وجود يک سيستم لجستيک که در هنگام بروز اين‌گونه بحران‌ها به امدادرساني و تأمين نياز افراد آسيب‌ديده در اسرع وقت بپردازد، نقش ويژه‌اي در کاهش تلفات و خسارات ناشي از سوانح داراست. در اين پايان نامه ابتدا يک مدل رياضي قطعي مسيريابي چند دپويي، چند بخشي جديد ارائه شده است و سپس با تغيير آن به يک مدل استوار مکان يابي مسيريابي وسائط نقليه چند بخشي، چند دپويي با فرض شکست تحويل سعي شده است مدل به دنياي واقعي نزديکتر شود. تابع هدف مدل نهايي ارائه شده شامل مينيمم سازي کل هزينه هاي حمل و نقل، مينيمم سازي ريسک مسيرهاي انتخابي و همچنين مينيمم سازي هزينه ثابت تاسيس دپوهاي انتخابي مي باشد. وسائط نقليه در اين پايان نامه چند بخشي در نظر گرفته شده، که هر بخش آن مربوط به يک محصول خاص مي باشد، بدين منظور تعداد بخش هاي وسائط نقليه برابر با تعداد محصولات درخواستي مشتريان مي باشد. در مدل پيشنهادي، شکست تحويل مجاز مي باشد و وسائط نقليه اجازه ي شکست تحويل براي سري محصولات مختلف مورد تقاضاي يک مشتري را دارند و شکست روي يک محصول مجاز نمي باشد. به اين معني که هر وسيله بايد يک محصول درخواستي مشتري را بطور کامل برآورده نمايد. براي مقابله با غيرقطعي بودن تقاضاي مشتريان در بحران نيز از رويکرد سناريو محور مولوي [1] بهره برده شده است. با توجه به NP-hard بودن مسأله پيشنهادي سه الگوريتم فراابتکاري: جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي، جستجوي همسايگي متغير و الگوريتم ترکيبي جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي پيشنهادي طراحي شده است و پارامترهاي مورد نياز هر الگوريتم توسط آناليز تاگوچي بدست آمده است. سپس براي حل دقيق مدل و اعتبارسنجي آن در ابعاد کوچک از نرم افزار GAM استفاده شده و نتايج عددي فراابتکاري ها با آن مقايسه شده است و در ابعاد بزرگ عملکرد الگوريتم هاي پيشنهادي باهم مقايسه و مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است. در اکثر موارد نتايج الگوريتم ها مناسب با درصد خطاي ناچيزي گزارش شده است. [1] Mulvey

تحت نظارت وف ایرانی