Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad hossein Saraee
محمدحسین سرایی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Taban Eslami
تابان اسلامی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
Social networks are sets of individuals who communicate to each other based on a specific purpose depending on the type of social network. This communication may be friendship, business or scientific cooperation or other kinds of relations. Nowadays, social networks are very popular in the entire world and this popularity makes them suitable for large scale advertisements. Relationships between different users in a social network increase the amount of influence on each user such that related users will have similar interests and activities. One of the important problems in the area of social network is influence maximization problem, i.e. identifying a set of key nodes in a social network that maximizes the influence spread. This problem has gained tremendous attention in recent years. One application of such problem is time-bounded influence maximization for viral marketing. While a number of algorithms exists that give satisfactory performance for influence maximization in large networks, time-bounded influence maximization still remains an open problem. In this thesis, we introduce a new multi-objective optimization based approach for influence maximization considering two objectives maximizing influence and minimizing diffusion time. We adapted NSGA-II algorithm, and in order to make the running time of the algorithm feasible for optimization over large networks, we developed two heuristics for the computation of influence spread and diffusion time of sets of users. In our algorithm, at the end of the optimization phase, the influence of resulting sets of nodes from NSGA-II algorithm is evaluated at constrained time bounds and the final optimal set of nodes under imposed time bounds are given as output which gain higher influence compared to existing algorithms at specific time bounds. Keywords : Influence maximization, Diffusion model, Multi objective optimization, Social networks
شبکه های اجتماعی مجموعه ای از افراد مختلف هستند که با توجه به نوع شبکه تحت هدفی خاص با یکدیگر در ارتباط می باشند. این ارتباط ممکن است رابطه دوستی، همکاری های تجاری، علمی و یا غیره باشد. امروزه شبکه های اجتماعی از محبوبیت بالایی بین افراد مختلف در سرتاسر جهان برخوردار هستند که این محبوبیت شبکه های اجتماعی را بستر مناسبی برای تبلیغ در سطح گسترده می سازد. ارتباط بین افراد مختلف در شبکه اجتماعی میزان اثربخشی روی هر فرد را بالا می برد، بطوریکه افراد مرتبط علایق و فعالیت های مشابهی را خواهند داشت. یکی از مسائل مهم در زمینه تأثیر اجتماعی بین افراد، مسئله بیشینه سازی تأثیر می باشد که هدف آن یافتن افراد تأثیر گذار در یک شبکه اجتماعی است. این مسئله در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای این مسئله، یافتن افراد تأثیرگذار به ازای محدودیت های زمانی مختلف می باشد. اگر چه راهکارهای مختلفی با کارایی بالا برای حل مسئله بیشینه سازی تأثیر در شبکه های اجتماعی ارائه شده است، اما اکثر روش های ارائه شده محدودیت زمانی در انتشار اطلاعات را در نظر نگرفته اند. در این پایان نامه، روشی جدید مبتنی بر بهینه سازی چندهدفه برای یافتن افراد تأثیرگذار، با در نظرگرفتن دو هدف افزایش میزان تأثیر و کاهش زمان انتشار معرفی شده است. در این روش از الگوریتم NSGA-II به عنوان راهکار بهینه سازی چند هدفه استفاده شده است. به منظورکاهش زمان اجرای این الگوریتم و مقیاس پذیر کردن آن برای اجرا روی شبکه های اجتماعی بزرگ، دو روش اکتشافی برای محاسبه میزان تأثیر و زمان انتشار دسته های کاربران معرفی می گردد. در انتهای بخش بهینه سازی در روش پیشنهادی، میزان تأثیر پاسخ های یافته شده توسط الگوریتم NSGA-II در زمان های محدود مختلف بررسی می شوند و دسته های بهینه به ازای محدودیت های زمانی مختلف انتخاب خواهند شد. پاسخ های نهایی بدست آمده توسط این روش، میزان تأثیر بالاتری را به ازای محدودیت های زمانی مختلف نسبت به روش های دیگر نشان می دهند. کلمات کلیدی : 1- بیشینه سازی تأثیر 2- مدل انتشار 3- بهینه سازی چندهدفه 4- شبکه های اجتماعی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی