Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Reza Pishevar,Mohsen Saghafian
احمدرضا پیشه وراصفهانی (استاد مشاور) محسن ثقفیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sayed Mahdi Modareszadeh
سیدمهدی مدرس زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Numerical and Experimental Investigation of Jet Wiping Process and Edge Over Coating in Continuous Hot-dip Galvanizing in Mobarakeh Steel Co
One of the problem in galvanized strip production lines in the world, is edge-over coating. In hot-dip coating process, after passing the zinc pot and after small distance from melt surface, air jet flow contact to strip, and coating thickness is controled by various parameters such as, jet supply pressure, line speed, geometric distances and angle of jet flow. At first in this work, coating thickness was measured in galvaniziation laboratory experimentally in many production conditions in lateral direction, and then coating thickness was determined in center to edge of strip. Measuring was done by chemical and tool measurement. According to lack of information for pressure and shear stress distribution in Mobarakeh Steel corporation air knives, this work was validated with past work. Then jet flow of Mobarakeh Steel corporation air knives was simulated by commercial code and pressure and shear stress which was determined on moving strip. Then sensitive analysis was done to some of production parameters, such as line speed, supply jet pressure. Pressure and shear stress is as an initial condition to thickness code to determine coating thickness. To prevent edge over coating some devices was presented. At first these devices was simulated and then cylinder device by 10 mm diameter was tested in galvanizing by personnel assistance experimentally. Coating thickness was measured by tool measurement. Results of measuring display that edge over coating was reduced. Reducing of edge over coating cause to low consumption of zinc and usag of this strip in specification consumptions.
یکی از مشکلات موجود خطوط تولید ورق گالوانیزه در سطح جهان، وجود مشکل اضافه ضخامت پوشش فلز "روی" در لبه های ورق می باشد. در فرآیند تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه وری داغ، بعد از خروج ورق از حوضچه مذاب "روی" و بعد از اندک فاصله ای جریان جت هوا ( ویا گازهایی دیگر) از دو طرف به ورق متحرک برخورد و از طریق کنترل پارامترهایی نظیر فشار تغذیه جت ها، سرعت خط، تغییر فواصل هندسی و زاویه برخورد جریان جت، ضخامت پوشش تعیین می گردد. در کار حاضر ابتدا بصورت تجربی و در آزمایشگاه خط گالوانیزه مجتمع فولاد مبارکه میزان ضخامت پوشش "روی"، در جهت عرضی ورق با چندین شرایط متفاوت تولید، اندازه گیری و میزان تغییر ضخامت پوشش مرکز نسبت به لبه ورق مشخص شد. آزمایشها از دو روش متفاوت شیمیایی و ابزار ضخامت سنج پوشش انجام گرفت. ابتدا در شبیه سازی عددی برای انتخاب روش حل و مدل اغتشاشی و با توجه به عدم وجود توزیع فشار و تنش برشی روی ورق تولیدی خط گالوانیزه، جریان جت با شرایط کارهای انجام گرفته قبلی شبیه سازی و با نتایج ارائه شده در کارهای قبلی اعتبار سنجی شد. سپس جریان جت های خط تولید گالوانیزه مجتمع فولاد مبارکه بصورت سه بعدی و با استفاده از یک کد تجاری شبیه سازی عددی و توزیع تنش برشی و فشار بر روی ورق متحرک بدست آمد. سپس آنالیز حساسیت نیز نسبت به بعضی از پارامترهای تولید مانند سرعت خط و فشار تغذیه جت ها انجام شد. توزیع فشار و تنش برشی بدست آمده بعنوان ورودی یک کد موجود دوبعدی بود. از نتایج این کد برای محاسبه ضخامت پوشش استفاده شد. برای برطرف نمودن مشکل اضافه ضخامت پوشش، در کار حاضر از تجهیزاتی استفاده گردید. ابتدا تجهیزات بصورت عددی شبیه سازی شد و سپس با همکاری کارکنان خط تولید، تجهیز استوانه ای با قطر 10 میلی متر ساخته و در خط تولید اجرا گردید. ضخامت پوشش ورق تولید شده دراین حالت توسط دستگاه ضخامت سنج پوشش اندازه گیری شد. نتایج این اندازه گیری حاکی از بهبود مشکل اضافه ضخامت پوشش لبه نسبت به مرکز ورق و بهبود شکل گیری پوشش در لبه بود. بهبود وضعیت اضافه ضخامت پوشش هم باعث مصرف کمتر فلز "روی" و هم امکان استفاده ورق در بعضی از موارد خاص که یکنواخت بودن ضخامت پوشش در آن مهم است را فراهم می آورد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی