Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamadreza Salimpour,Ahmad Reza Pishevar,Ebrahim Shirani
محمدرضا سلیم پور (استاد راهنما) احمدرضا پیشه وراصفهانی (استاد مشاور) ابراهیم شیرانی چهارسوقی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mostafa Monfared Mosghani
مصطفی منفردمسقانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390

TITLE

Numerical Investigation and Experimental Data Analysis of Couette-Taylor Flow Associated with Axial Flow
Couette-Taylor flow is a flow between two concentric cylinders when the rotation of the inner rotating cylinder exceeds a critical. In this case, the Taylor vortices as hydrodynamic instabilities are appeared. The geometric simplicity and hydrodynamic instabilities have attracted researches to study this flow. The main goal of this research is to analyze the Couette-Taylor flow associated with axial flow by means of numerical study and experimental data analysis. A numerical method and experimental setup are presented to study the flow characteristics of the Couette-Taylor flow. The Couette-Taylor flow in a wide range of Taylor numbers is considered and hydrodynamic characteristics of the flow such as velocity and pressure distributions, flow pattern wavelength, transient Taylor numbers, and vortex distribution in the different flow regimes are studied. Also, by using LES turbulence model, the different flow regions of turbulent flow are detected and studied. Base on the experimental limitation, the experiments are done up to Re=3000 and Ta=1300. While, numerical simulations are performed for up to very high Taylor numbers (Ta?51000). The variation of wavelength of the flow pattern with respect to the Taylor number demonstrates that in the turbulent flow, the flow patterns and characteristics are divided into three regions. In the first region, duo to effects of azimuthal wave in the flow field, by increasing the Taylor numbers, the variation of wavelength of the flow is not prescribed and the wavelength is increased and decreased continuously. In the second region, the turbulent flow is developed and the wavelength of the flow is approximately constant. For the third region, the flow shear rate and velocity gradients are increased gradually, hence the wavelength of the flow is increased as well. Finally, the flow history effects of axial flow on Couette-Taylor flow as direct and inverse protocols are examined. The direct protocol consists in imposing an azimuthal flow to the inner cylinder and then axial flow is superimposed. While the second protocol, the inverse protocol, consists of in imposing the axial flow first, then the azimuthal flow. Two mathematical models to calculate the critical axial Reynolds number for direct protocol and critical Taylor number for inverse protocol are presented. The results showed that the inverse protocol is more stabile and the vortex structures are appeared with delay. Keywords: Couette-Taylor Flow, Axial Flow, Taylor Number, Stability, Flow History
جریان کوئت-تیلور، جریان میان دو سیلندر هم‌مرکز بوده که سیلندر خارجی ساکن و سیلندر داخلی با سرعتی بیشتر از یک مقدار بحرانی در حال دوران می‌باشد. در این حالت گردابه‌های تیلور بصورت ناپایداری‌های هیدرودینامیکی در میدان جریان شکل می‌گیرند. سادگی هندسی و ناپایداری‌های جریان سبب شده تا محققان سیستم کوئت-تیلور را به عنوان یک مدل اولیه جهت مطالعه ناپایداری‌های هیدرودینامیکی مورد استفاده قرار دهند. اهداف اصلی این پژوهش مطالعه عددی و استفاده از نتایج آزمایشگاهی به منظور تحلیل جریان کوئت-تیلور همراه با جریان محوری می‌باشد. در بخش اول این تحقیق، مطالعات میدانی بر روی مفاهیم و معادلات حاکم، کاربردهای صنعتی و پژوهش‌های انجام شده برای جریان کوئت-تیلور، صورت گرفته است. سپس بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، روش حل عددی و نحوه انجام تست‌های آزمایشگاهی ارائه گردیده است. در ادامه جریان کوئت - تیلور در محدوده وسیعی از اعداد تیلور بررسی شده و مشخصات هیدرودینامیکی جریان نظیر توزیع سرعت و فشار، تغییرات طول موج جریان، اعداد تیلور بحرانی نقاط گذار جریان و توزیع گردابه‌ای تیلور در رژیم‌های مختلف جریان کوئت-تیلور بصورت عددی و آزمایشگاهی مطالعه شده است. همچنین با انتخاب مدل آشفتگی شبیه‌سازی گردابه‌ای بزرگ LES و مدل‌سازی جریان تا محدوده اعداد تیلور بسیار بالا، نواحی مختلف جریان آشفته استخراج و بررسی شده است. با توجه به محدودیت‌های آزمایشگاهی، داده‌های آزمایشگاهی تنها تا عدد رینولدز 3000 (عدد تیلور 1300) ارائه شده است. نتایج عددی نیز تا اعداد تیلور بسیار بالا، Ta?51000، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بیانگر این موضوع می‌باشند که محدوده جریان آشفته به سه ناحیه تقسیم‌بندی شده است. در ناحیه اول، به دلیل وجود اثرات امواج زاویه‌ای، تغییرات طول موج بر حسب عدد تیلور از روند مشخصی پیروی نمی‌کند. در ناحیه دوم، طول موج جریان با افزایش سرعت دورانی سیلندر داخلی تقریباً ثابت بوده و در ناحیه سوم، طول موج جریان با افزایش عدد تیلور بصورت تدریجی افزایش یافته است. در بخش پایانی این پژوهش، اثر پیشینه جریان محوری در دو حالت اثر مستقیم و اثر غیر مستقیم بصورت عددی و آزمایشگاهی مطالعه شده است. در حالت اثر مستقیم، ابتدا جریان کوئت-تیلور برقرار شده و سپس جریان محوری اضافه گردیده و در حالت اثر غیر مستقیم، ابتدا جریان محوری توسعه یافته و سپس جریان کوئت-تیلور اضافه شده است. با در نظر گرفتن حالات مختلف، نتایج عددی استخراج گردیده و دو رابطه برای محاسبه عدد رینولدز محوری پایدار کننده جریان در حالت اثر مستقیم و عدد تیلور بحرانی اولیه برای حالت اثر غیرمستقیم نیز ارائه شده است. همچنین نتایج بیانگر این موضوع می‌باشند که حالت اثر غیر مستقیم نسبت به حالت اثر مستقیم پایدارتر بوده و سبب تاخیر در شکل‌گیری ساختارهای گردابی می‌شود. کلمات کلیدی: جریان کوئت-تیلور، جریان محوری، عدد تیلور، پایداری، پیشینه جریان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی