Skip to main content
SUPERVISOR
Nili ahmadabadi Mehdi,Mahmud Ashrafizadeh
مهدی نیلی احمدآبادی (استاد راهنما) محمود اشرفی زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farzane Khalili
فرزانه خلیلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
In previous work, methods for optimizing aerodynamic coefficients, detecting the phenomena resulting from Plunging motion, Pitching fluctuations, and also the combination of Pitching and Plunging fluctuations on the airfoils have been investigated. In this study the effects of important parameters such as reduced frequency, oscillation amplitude and Reynolds number on Naca 0010 airfoil at constant frequency of 5 Hz in the range of 3.6 k 12.3 for reduced frequency and 0.025c h 0.65c for amplitude range have been numerically studied. In order to maximize the force coefficient for a maximum lift, as well as to reduce the drag force which may result in a generation of a leading force, along with increasing the values ??of the reduced frequency and amplitude, one could reduce the dynamic viscosity which effectively increases the Reynolds number. In the present study, a numerical study has been carried out based on the results of an experimental research, some of which have been selected for validation and completion of this research. The results obtained for the aerodynamic coefficients show a 90% increase in the mean trust force coefficient with an increase in the oscillatory amplitude at a reduced frequency of 10.11 and also an increase of 87% in the mean trust coefficient with increasing the reduced frequency. In addition, the simulation has also been repeated on a Riso airfoil for which similar results have been obtained. At the end, flow vortices are detected in the oscillatory state to illustrate the signs of the trust force generation. Keywords: Plunging, Reduce Frequency, Amplitude, NACA 0010, Riso Airfoil
در کارهای پیشین روش‌های بهینه‌سازی ضرایب ایرودینامیکی، آشکارسازی پدیده‌های حاصل از حرکت فرازوفرود، نوسانات پیچشی و همچنین ترکیب نوسانات پیچش و فرازوفرود بر روی بالواره‌ها موردبررسی قرار گرفته‌است. این پژوهش به بررسی عددی اثر پارامترهای مهم ازجمله فرکانس کاهیده، دامنه نوسانی و عدد رینولدز بر روی بالواره ناکا 0010 در فرکانس ثابت 5 هرتز در بازه‌های 3/12 k 6/3 برای فرکانس کاهیده و c65/0 c h 025/0 برای دامنه نوسانی می‌پردازد. به‌منظور افزایش هرچه بیشتر ضریب برا بیشینه و همچنین کاهش نیروی پسا و در ادامه تولید نیروی پیشرو، در کنار بالا بردن مقادیر مربوط به فرکانس کاهیده و دامنه نوسانی، می‌توان از کاهش ویسکوزیته دینامیکی که منجر به افزایش عدد رینولدز می‌شود نیز بهره جست. در پژوهش حاضر، بررسی عددی بر اساس نتایج حاصل از یک پژوهش گسترده آزمایشگاهی انجام‌گرفته که برخی از داده جهت اعتبار سنجی و تکمیل این پژوهش انتخاب شده‌است. نتایج به‌دست‌آمده برای ضرایب آیرودینامیکی، 90 درصد افزایش در میانگین ضریب نیروی پیشرو با افزایش دامنه نوسانی در فرکانس کاهیده 11/10 و همچنین افزایش 87 درصدی میانگین ضریب نیروی پیشرو با افزایش فرکانس کاهیده را نشان می‌دهد. علاوه‌براین در ادامه کار شبیه‌سازی بر روی بالواره ریزو نیز تکرار شده و نتایج مشابه موردبررسی قرارگرفته‌است. در انتها با آشکارسازی گردابه‌ها در حالت نوسانی علائم تولید نیروی پیشرو در گردابه‌ها بیان شده است. کلمات کلیدی: نوسان فرازوفرود، فرکانس کاهیده، دامنه نوسانی، بالواره ناکا 0010، بالواره ریزو

ارتقاء امنیت وب با وف بومی