Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Ali Shahandeh nookabadi
مهدي علينقيان (استاد مشاور) علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hossein Izedtalab
حسين ايزدطلب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
: Many oil and gas producers operate offshore installations that need regular supplies of commodities from land. Specialized offshore supply vessels are used to bring supplies from onshore supply depots out to offshore installations. To achieve a cost efficient supply service, good planning of supply vessels is required. The supply vessel planning problem is a maritime traortation problem consisting of determining the optimal fleet composition of offshore supply vessels and their corresponding weekly voyages and schedules. Iran is recognized as one of largest producers of oil and gas in the world possessing a large number of installation set in Persian Gulf and The Sea of Oman which undertake exploration, drilling and production operations. The optimal fleet composition of offshore supply vessels and their corresponding weekly voyages and schedules can result in considerable cost saving for upstream oil and gas logistics. In this thesis in order to reach an optimal supply vessel planning and propose an efficient model which is well adapted to the real life situations, some additional properties such as backhaul and pickup and delivery between installation set are considered. An exact method consisting of two phases is also proposed. The exact method is able to solve medium sized instances. In order to solve large sized problems a meta heuristic algorithm based on taboo search method is proposed. In order to improve the proposed meta heuristic algorithm, it was combined with an exact method; the results show the high efficiency of this approach. The proposed model was tested on instances based on a real supply vessel planning problem faced by Iranian Offshore Oil Company (IOOC) and the results were analyzed.
چکيده بسياري از تاسيسات توليد و استخراج نفت وگاز در دريا‌ها واقع شده‌اند که نيازمند يک شبکه پشتيباني قابل اعتماد و موثر هستند. شناورهاي پشتيباني براي حمل کالاها و اقلام از انبار پشتيباني به تاسيسات دريايي استفاده مي‌شوند. به منظور دستيابي به سرويس پشتيباني قابل اعتماد و بهينه اقتصادي، برنامه‌ريزي مناسب شناورهاي پشتيباني ضروري است. مساله برنامه‌ريزي شناورهاي پشتيباني يک مساله حمل و نقل دريايي است که شامل مشخص کردن ترکيب بهينه ناوگان، سفرها و زمان‌بندي مربوط به آنها به منظور پشتيباني تعداد مشخصي از تاسيسات دريايي است. ايران در شمار بزرگترين توليد کنندگان نفت و گاز در دنياست و داراي سکوها و تاسيسات زيادي در خليج فارس و درياي عمان است که عمليات‌هاي اکتشاف، حفاري و استخراج را بر عهده دارند. تعيين تعداد بهينه شناورهاي پشتيباني، تعيين مسيرها و زمان‌بندي آنها مي‌تواند صرفه جويي قابل ملاحظه‌اي براي بخش بالا دست صنعت نفت وگاز بدنبال داشته باشد. در اين پايان‌نامه در راستاي برنامه‌ريزي مناسب شناورهاي پشتيباني و ارائه مدلي کارا و مطابق با شرايط دنياي واقعي ويژگي‌هايي همچون جريان برگشتي و امکان جابجايي محموله‌ها بين تاسيسات دريايي ملاحظه و يک روش حل دقيق - شامل دو مرحله الف.توليد سفر و ب.حل يک مدل عدد صحيح برپايه سفرهاي توليد شده - ارائه شده است. روش حل دقيق توانايي حل ابعاد متوسط مساله را دارا مي‌باشد، به منظور حل اندازه‌هاي بزرگ مساله يک الگوريتم فرا ابتکاري بر مبناي الگوريتم جستجوي ممنوع ارائه و نتايج آن با يک روش حل ابتکاري ديگر که ترکيبي از رويکرد روش حل دقيق و فراابتکاري است، مقايسه گرديد. نتايج نشان دهنده کارايي مناسب الگوريتم ابتکاري در حل ابعاد بزرگ مساله مي‌باشد. به منظور ارزيابي مدل، متدولوژي پيشنهادي با داده‌هاي شرکت نفت فلات قاره ايران اجرا و نتايج آن بررسي و تحليل گرديد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی