Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Javad Salajegheh
جواد سلاجقه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
Consideration of sustainable development is one of the dominant approaches in traortation planning. Moving towards sustainable development needs adaptation of the system components on the components of sustainability. Intersections as part of the street network, play an important role in consequences such as control delay, fuel consumption and emissions. Appropriate signal timing, can greatly reduce the consequences of constructing intersections. An important factor that can be considered in the signal timing is level of fuel consumption. Despite of great importance, this factor is considered less than factors such as delay and emissions. In this study, by using fuel consumption model, average fuel consumption rate was calculated in different situations.Then by evaluating the effect of shock waves at the intersection,vehicle-time parameter in different situations, and total fuel consumption of each phase was determined. Finally, methods for signal timing based on fuel consumption was presented. To evaluate the proposed methods, selected intersection was simulated by AIMSUN. The results show that the intersection delay reduced 17.4 and 18.8 percent in fuel-based methods. Also the fuel consumption in fuel-based methods reduce according to the direct relationship betwee delay and fuel consumption at intersection. The other traffic parameters such as density, average queue length and number of stops has also declined.
توجه به توسعه پایدار یکی از رویکردهای غالب در برنامه‌ریزی‌های حمل ‌و نقلی است. حرکت در راستای توسعه پایدار مستلزم انطباق اجزاء سیستم بر مولفه‌های پایداری است. تقاطع‌ها به عنوان یکی از اجزای شبکه معابر، نقش مهمی در پیامدهایی مانند تاخیر کنترلی، مصرف سوخت و تولید آلاینده دارند. زمان‌بندی مناسب چراغ راهنمایی‌، می‌تواند تا حد زیادی پیامدهای ناشی از احداث تقاطع را کاهش دهد. عامل مهمی که می‌تواند در زمان‌بندی چراغ راهنمایی مورد توجه قرار گیرد، میزان مصرف سوخت است. علی رغم اهمیت فراوان، این عامل کمتر از عواملی مانند تاخیر و تولید آلاینده‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، با در نظر گرفتن مدل مصرف سوخت، نرخ متوسط مصرف سوخت خودروها در وضعیت‌های مختلف محاسبه شد. سپس با بررسی تاثیر موج‌های ضربه در تقاطع، پارامتر خودرو- زمان خودروها در وضعیت‌های مختلف تعیین و میزان کل سوخت مصرفی هر یک از فازهای تقاطع مشخص شد. در نهایت روش‌هایی به منظور زمان‌بندی تقاطع بر پایه مصرف سوخت ارائه شد. به منظور بررسی روش‌های ارائه شده، تقاطع مورد مطالعه با نرم‌افزار AIMSUN شبیه‌سازی گردید. نتایج بدست آمده حاکی از کاهش تاخیر تقاطع به میزان 4/17 و 8/18 درصد در روش‌های مبتنی بر مصرف سوخت است. با توجه به رابطه‌ی مستقیم تاخیر و مصرف سوخت در تقاطع، میزان مصرف سوخت نیز در روش‌های زمان‌بندی سوخت مبنا کاهش می‌یابد. میزان سایر شاخص‌های ترافیکی از جمله چگالی، متوسط طول صف و تعداد توقف‌ها نیز کاهش یافته است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی