Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Baghbanan,Hamid Hashemalhosseini,Mahin Mansoori
عليرضا باغبانان (استاد راهنما) حميد هاشم الحسيني (استاد راهنما) مهين منصوري اصفهاني (استاد مشاور)
 
STUDENT
Vahid Ebrahimi
وحيد ابراهيمي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Perforation Operation Modeling in Oil and Gas Reservoirs and Study of Its Efficiency
Perforation operation is an elemental step in the process of well completion. It consists creating a flow channel between reservoir and wellbore for the inflow of the reservoir.fluid into the wellbore. Nowadays special consideration is being given to the design of the perforating procedure in order to devise a completion plan that can enhance the final productivity. usually oil and gas wells with cemented casing are perforated , and during perforation a flow path is created with getting help of a high energy detonation by special shaped charges.the effeciency of perforating operation is influenced by many parameters such as, crushed zone permeability, perforation Depth and diameter, angle between the holes and the pressure profile during perforation.This study presents a model of a perforation operation,witch this model investigate about jet liner Collision mechanism with well wall and the amount of pentration metal jet in well.this modeling was made by using Abaqus software.This research identifies and discusses about factors that increase the depth of jet penetration into the well wall. The modeling performed in this study was carried by using numerical finite element method and Abaqus software. This research has identified and discussed the factors that increase the depth of the jet penetration into the well wall. For modeling verification, the experiments carried out by the B.V.T company in the field of perforation that It works in oil and gas wells, under the same conditions as the model under study. the results obtained in terms of the depth of metal jet penetration and jet liner distance to the rock studied in this model and the mechanism explosion has a very good agreement with the results of laboratory data and a very low error rate is observed in the results. jet explosion is adapted in microsecond time and the mecanism of the metal jet in the jet perforation with the models built in previous studies. in experimental study, the bullet was targeted at distances of about 18 and 24 mm of rocks,and enetration depth for this amount respectively is 236 and 156 mm ,and also in the model made in this study with an error rate of about 12% penetration depth is 210 and 175 mm.
عمليات مشبک­کاري يک گام اساسي و کليدي در فرايند تکميل چاه محسوب مي­شود. اين عمليات شامل ايجاد يک مسير براي حرکت و جريان پيدا کردن سيال از مخزن به درون چاه مي­باشد.امروزه توجه بسيار زيادي براي بهبود اين فرايند و همچنين بالا بردن بهره­وري آن انجام گرفته است.بطور معمول،تمامي چاه­هاي نفت و گاز به­همراه پوشش سيماني موجود در آنها سوراخ کاري مي­شوند و اين فرايند با استفاده از انرژي مواد منفجره موجود در خرج گود انجام مي­گيرد.عوامل زيادي در بهروري فرايند مشبک­کاري موثر هستند.پارامترهايي چون نفوذپذيري زون خرد شده،عمق و قطر مشبک­کاري انجام شده، زاويه بين راستاي مشبک­کاري و مشخصات فشار، در فرايند مشبک­کاري نقش بسيار مهمي را در رسيدن به حفره مطلوب بازي مي­کنند.مطالعات عددي و آزمايشگاهي متعددي در مورد فرايند مشبک­کاري انجام گرفته است،که از اين ميان مطالعات عددي که فرايند را کامل تر در نظر مي­گيرد، نتايج مناسب­تري را ارائه داده­اند.اين تحقيق يک مدل عددي را از فرايند مشبک­کاري ارائه مي­کند که مکانيزم برخورد جت لاينر را در ديواره چاه مدل­سازي مي­نمايد و عمق نفوذ اين جت فلز را مشخص مي­کند.مدلسازي انجام شده در اين تحقيق با استفاده ازروش عددي المان محدود و با استفاده از نرم افزار " آباکوس" انجام شده است. اين تحقيق عواملي را که سبب افزايش عمق نفوذ جت به داخل ديواره چاه مي­شوند شناسايي کرده و مورد بحث و بررسي قرار مي­دهد.براي صحت­سنجي مدلسازي در اين تحقيق از آزمايش­هاي صورت گرفته توسط شرکت B.V.T که در زمينه مشبک­کاري در چاه­هاي نفت و گاز فعاليت مي­کند، در شرايط يکسان با مدل مورد مطالعه ، استفاده شده است.نتايج بدست آمده در زمينه عمق نفوذ جت فلز و همچنين تاثير فاصله گلوله تا سنگ مورد مطالعه در اين مدل و همينطور مکانيزم انفجار گلوله،تطابق بسيار خوبي با نتايج حاصل از داده­هاي آزمايشگاهي دارد و درصد خطاي بسيار کمي در نتايج مشاهده شده است.نحوه انفجار گلوله در خرج گود در فاصله زماني 200 ميکرو ثانيه و نحوه شکل­گيري جت فلز در انفجار گلوله با مدل­هاي ساخته شده در مطالعات گذشته بطور کامل همخواني دارد. در مطالعه تجربي انجام شده گلوله در فواصل حدود 18 و 24 ميلي متري سنگ هدف قرار گرفته که عمق نفوذ بدست آمده در اين آزمايشات به ترتيب 236 و156 ميلي متر مي­باشد که مدل ساخته شده در اين تحقيق با درصد خطاي حدود 12 درصد عمق نفوذ 210 و 175 ميلي متر را نشان مي­دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی