Skip to main content
SUPERVISOR
Abdol reze Hajipour,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
عبدالرضا حاجی پور (استاد مشاور) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Kheirollahi najaf abadi
امیر خیراللهی نجف آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Sulfur is one of those chemical materials that is used in the different industries frequently, but considerable volume of it is produced because of industrial and volcanic processes all over the world and this amount is excessive. On the other hand, reserving this volume of sulfur in a usual place is dangerous because of being flammable and toxicity. So, finding a good application of this material is a vital problem for factories. One of the best places to use that, is in making the road pavements better and modifying bitumen specifications. Although that using sulfur in bitumen makes its features better totally, in this situation, beside of the probability of pollution and causing fire, produced asphalt concrete, will be harder and more brittle. So, nowadays using some materials in asphalt concrete to solve this problem is usual. In this study, the application of usual sulfur that is modified by a specific procedure (and is named Modified or Odorless Sulfur) is assessed in the in the combination with the bitumen (by Dynamic Shear Rheometer Test) and in the asphalt concrete (by Marshal Test). For this, beside of the replacement of the bitumen by 5, 10, 15 and 20 percent of sulfur (by the weight of the bitumen), Polypropylene (PP) fibers is used to prevent the asphalt concrete from hardening and being brittle. The bitumen that is used to making asphalt concrete samples is replaced by 10, 20, 25, 30, 35 and 45 percent of sulfur (by total weight of samples). The percentage of PP fibers is 0.15, 0.3, 0.5 and 1 percent of sample's total weight. The used fiber's length is 12 and 18 mm. Results show that using 10% - 15% sulfur in the bitumen, improves the properties of the combination considerably. Beside of this, using 20% - 30% sulfur in the bitumen that is used in making asphalt concrete samples and the application of 0.3% - 0.5% of 12 mm PP fibers, improves strengthening properties of samples and makes produced asphalt concrete more economical. Keywords: Modified Sulfur, PP Fibers, Modified Bitumen, Sulfur Asphalt Concrete, Asphalt Concrete Reinforcing
گوگرد از جمله عناصر شیمیایی است که مصارف بسیاری در صنایع مختلف دارد. اما با این وجود، همه ساله حجم زیادی از این ماده در جهان به دلایل مختلف از جمله دلایل صنعتی و آتشفشانی تولید می گردد که مازاد بر مصرف می باشد. از طرفی انباشت حجم زیاد چنین محصولی در یک منطقه، به علت سمی بودن و قابلیت اشتعال، خطرناک می باشد. لذا کارخانه های تولید کننده، نیازمند یافتن مکانی برای مصرف آن می باشند. یکی از بهترین مکان ها، مصارف راهسازی و اصلاح خواص قیر می باشد. افزودن گوگرد به قیر به طور کلی باعث بهبود خواص آن می گردد ولی در این موارد، علاوه بر امکان ایجاد آلودگی و آتش سوزی، بتن آسفالتی تولید شده اندکی سخت و شکننده خواهد شد. به همین علت امروزه از مواد گوناگونی استفاده می شود که مشکل ترد شدن آسفالت را مرتفع نماید. در این مطالعه سعی شده است که عملکرد گوگرد معمولی که با فرآیندی خاص، به صورت اصلاح شده (بی بو) در آمده است، در ترکیب با قیر بررسی شود. به این منظور از جایگزینی 5، 10، 15 و 20 درصد وزنی گوگرد در قیر (نسبت به وزن قیر) استفاده شد. همچنین برای ممانعت از سخت و ترد شدن بتن آسفالتی، از الیاف پلی پروپیلن استفاده شده است. نمونه های قیر برای ساختن نمونه های بتن آسفالتی در مراحل مختلف با 10، 20، 25، 30، 35 و 45 درصد وزنی گوگرد (نسبت به وزن کل مخلوط) ترکیب شده است و نیز از الیاف پلی پروپیلن (PP) با طول 12 و 18 میلی متر در درصد های 15/0، 3/0، 5/0 و 1 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که افزودن 10 الی 15 درصد گوگرد به قیر عملکرد آن را بطور قابل ملاحظه ای بالا می برد. همچنین استفاده از 20 الی 30 درصد گوگرد در قیری که برای ساخت نمونه های بتن آسفالتی استفاده می شود وکاربرد الیاف با طول 12 میلی متر در درصد های 3/0 الی 5/0، ضمن کاهش مصرف قیر و صرفه اقتصادی، شاخص های مقاومتی نمونه های بتن آسفالتی را بهبود می بخشد. کلمات کلیدی: 1- گوگرد اصلاح شده 2- الیاف پلی پروپیلن (PP) 3- قیر اصلاح شده 4- آسفالت گوگردی 5- تسلیح بتن آسفالتی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی