Skip to main content
SUPERVISOR
Behrooz Arbab shirani,Gholam-Ali Raissi-Ardali
بهروز ارباب شيراني (استاد راهنما) غلامعلي رئيسي اردلي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad reza Hasanzadeh ghayeh gheshlaghi
محمدرضا حسن زاده قيه قشلاقي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390

TITLE

Performance Measurement Model of Projectized Knowledge-Based Companies Based on Risk
: Performance measurement is crucial for emerging knowledge-based companies because they are strictly in risk of time and cost overruns. Despite of the fact that several qualitative and quantitative studies have been directed toward the project performance measurement, only a few have analysed the effects of the learning on performance under risk situations. In addition, the effect of organization’s learning curves on the performance during the project’s life cycle has not been analysed extensively. This study adopts an integrated performance measurement and prediction model based on a combination of earned value management approach and the learning curve theory under risk condition. The present research to be presented has two main parts: One that concerns the project performance measurement and a second that focuses on forecasting performance indicators in terms of time and cost of the project subject to the errors and risks. The contributions of the present study are threefold. First, this study extends to the traditional performance measurement models, which focuses only on forecasting time at completion, by extending the performance measurement domain to analyse both time and cost. Second, the learning curve models are explicitly used as a basis to assess the nonlinear effect of learning on the performance. Novel risk performance metrics are proposed and adopted for knowledge-based companies. Third, compared with ltr"
عملکرد شرکت‌هاي دانش‌بنيان به‌طور مشخص تحت تأثير يادگيري است. در اين راستا، تئوري منحني‌هاي يادگيري براي برنامه‌ريزي و ارزيابي عملکرد جنبه‌هاي مختلف سازمان قابل استفاده است. توجه به متغير بودن عملکرد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در طول زمان و تحت تأثير يادگيري و در نظر گرفتن اين موضوع در کنار مفاهيم پايه‌اي ارزيابي عملکرد، ضروري به نظر مي‌رسد. در تحقيق حاضر ابتدا در خصوص مدل‌هاي نوين ارزيابي عملکرد از منظرهاي مختلف بررسي جامعي صورت گرفته، سپس با توجه به تحولات اخير در خصوص اقتصاد دانش‌محور و جايگاه شرکت‌هاي دانش‌بنيان در اسناد بالادستي کشور و شناسايي ريسک در اين شرکت‌ها، مدلي بر اساس يادگيري، جهت ارزيابي عملکرد داخلي و عملياتي شرکت‌هاي دانش‌بنيان پروژه-محور مبتني بر ريسک ارائه شده است. در بخش اول تحقيق به شناسايي عوامل ريسک براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان پرداخته و در بخش دوم، مدلي براي ارزيابي عملکرد شرکت‌هاي دانش‌بنيان پروژه-محور با توجه به ريسک‌هاي شناسايي شده و نيز اثرات يادگيري ارائه مي‌شود. با توجه به مطالعه مدل‌هاي ارزيابي عملکرد در ادبيات موضوع، در اين تحقيق مدل ارزيابي عملکرد جامعي ارائه شده است که تأثير يادگيري سازماني را در سطح عملياتي جهت ارزيابي شاخص‌هاي زمان و هزينه ‌براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان پروژه-محور تحت شرايط ريسک لحاظ مي‌نمايد که يکي از جنبه‌هاي نوآوري تحقيق حاضر اين موضوع است. در اين تحقيق با هدف پاسخگويي به نياز‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان پروژه-محور، مدل يکپارچه‌اي از ارزيابي عملکرد و آناليز ريسک، در قالب يک سيستم پشتيبان تصميم‌گيري توسعه داده مي‌شود. مدل پيشنهادي براي ارزيابي اهداف عملکردي سازمان، شامل زمان، و هزينه با تلفيق روش مديريت ارزش کسب‌شده، منحني‌هاي يادگيري و روش پيش‌بيني کالمن- فيلتر ارائه شده است. اين مدل به‌منظور ارزيابي عملکرد فعلي شرکت‌ دانش‌بنيان و پيش‌بيني عملکرد آينده آن در طول چرخه عمر و نيز پيگيري روند پيشرفت، آناليز ريسک و برآوردهاي دقيق براي شاخص‌هاي عملکردي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به منظور اعتبارسنجي تحقيق، دقت روش‌هاي مديريت ارزش حاصله، زمان‌بندي حاصله و روش کالمن-فيلتر در مقايسه با روش پيشنهادي روي يک مطالعه موردي، بررسي شد. نتايج تحقيق نشان داد که روش پيش‌بيني تلفيقي جهت ارزيابي عملکرد شرکت‌هاي دانش‌بنيان، داراي کمترين متوسط ??درصد خطاي پيش‌بيني عملکرد در شرکت مورد مطالعه است، در نتيجه، مي‌توان نتيجه گرفت که مدل پيشنهادي نتايج مطمئن‌تري در مقايسه با روش‌هاي رايج ارزيابي عملکرد ارائه مي‌کند

ارتقاء امنیت وب با وف بومی