Skip to main content
SUPERVISOR
بهروز ارباب شيراني (استاد راهنما) سيد فرشاد فاطمي اردستاني (استاد مشاور)
 
STUDENT
Alireza Asadian Isfahani
عليرضا اسديان اصفهاني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
The supply chain management area is one of the most important topics studied by researchers in recent years. By expanding knowledge and emerging technologies as well as increasing competition in supply chain systems, the need to optimize these systems has become more imperative. Therefore, Synchronizing and optimizing relationships and decisions in the supply chain will increase its efficiency. Various factors affect customer decisions of a supply chain in choosing a product. Price is one of the most important factors. Another important factor to be mentioned is the level of brand reputation as well as vendors’ level of service. Therefore, in this thesis, it has been tried to examine the decisions of product pricing and coordination of members, by using the game theory approach. It should be noted that in the current research, the supply chain with dual-channel distribution has been focused comprises both traditional and Internet retailers. In the structure of the defined problem, two successive products are produced by two rival producers, each of which delivers its product to customers through an exclusive retailer and a common online market. Each retailer sells only one manufacturer's product, in contrast, the online market provides both products at the same time. Then, the problem was solved with two scenarios that were closer to real-world relationships. In the first scenario, Producers are considered to be the first Stakelberg and the online market to be the second-hand Stakelberg. To elucidate, manufacturers are the main decision makers of the main chain, after which the Internet market has the second power in the chain, and ultimately the traditional retailers follow the decisions of manufacturers and the Internet market. . The second scenario is focused on each manufacturer with its exclusive store, meaning that each manufacturer cooperates with the traditional retailer and is known as a set that seeks to maximize their total profits. Finally, the effect of the proposed parameters on the functions of profit, demand, wholesale prices, retail prices, prices and service levels of the Internet market, has been obtained. The results show that the second scenario increases the profit of producers and retailers and the total profit of the chain. But the internet market would prefer to be in the supply chain in the first scenario.
چکيده حوزه مديريت زنجيره تأمين يکي از پراهميت‌ترين موضوعات مورد بررسي توسط محققين در سال‌هاي اخير است. با گسترش دانش و تکنولوژي­هاي نوظهور و همچنين افزايش رقابت در سيستم­هاي زنجيره تأمين لزوم بهينه­سازي اين سيستم­ها بيش‌از پيش اهميت يافته است؛ لذا هماهنگ‌سازي و بهينه کردن روابط و تصميمات در زنجيره تأمين باعث افزايش کارايي آن مي‌شود. عوامل گوناگوني بر تصميمات مشتريان يک زنجيره تأمين در انتخاب يک محصول اثرگذار است. قيمت يکي از مهم‌ترين اين عوامل است. از عوامل مهم ديگري که مي‌توان به آن اشاره کرد، سطح اعتبار برند توليدکنندگان و همچنين سطح خدماتي فروشندگان است. از همين رو در اين پايان‌نامه سعي شده است تا با استفاده از رويکرد نظريه بازي، تصميمات قيمت‌گذاري محصولات و هماهنگ‌سازي اعضا مورد بررسي قرار گيرد. لازم به ذکر است در پژوهش فعلي بر روي زنجيره تأمين با کانال‌هاي توزيع دوگانه داراي هر دو نوع خرده‌فروش سنتي و اينترنتي تمرکز شده است. در ساختار مسئله تعريف ‌شده، دو محصول جانشين توسط دو توليدکننده رقيب توليد شده و هرکدام محصول خود را از طريق يک خرده‌فروش انحصاري و يک بازار اينترنتي مشترک به‌طور همزمان به مشتريان تحويل مي‌دهند. هر خرده‌فروش فقط محصول يکي از توليدکنندگان را به فروش مي‌رساند، درصورتي‌که بازار اينترنتي همزمان هر دو محصول را عرضه مي‌کند. سپس مسئله موردبررسي با دو سناريويي که به روابط دنياي واقعي نزديک‌تر بودند حل شده است. سناريوي اول به‌صورت توليدکنندگان استکلبرگ اول و بازار اينترنتي استکلبرگ دوم در نظر گرفته شده است. به اين منظور که توليدکنندگان به‌عنوان بالاترين قدرت تصميم‌گيري رهبران اصلي زنجيره هستند، بعد از آن‌ها بازار اينترنتي قدرت دوم را در زنجيره دارد و درنهايت خرده‌فروشان سنتي پيرو تصميمات توليدکنندگان و بازار اينترنتي هستند. سناريوي دوم به‌صورت متمرکز هر توليدکننده با فروشگاه انحصاريش در نظر گرفته شده است، به اين معنا که هر توليدکننده با خرده‌فروش سنتي باهم همکاري مي‌کنند و به‌عنوان يک مجموعه شناخته مي‌شوند و به دنبال بيشينه کردن مجموع سودشان هستند. درنهايت تأثير پارامترهاي در نظر گرفته شده، بر روي توابع سود، تقاضا، قيمت‌هاي عمده‌فروشي، قيمت‌هاي خرده‌فروشان و قيمت‌ها و سطح خدمت بازار اينترنتي به‌دست‌آمده است. نتايج نشان‌دهنده آن است که سناريو دوم سود توليدکنندگان و خرده‌فروشان و مجموع سود زنجيره را بيشتر مي‌کند اما بازار اينترنتي ترجيح مي‌دهد روابط در زنجيره تامين به صورت سناريو اول باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی