Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضی راستی برزکی (استاد راهنما) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sajed Zare
ساجد زارع

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Pricing decision in a supply chain with government policies for minimizing energy consuming: A game-theoretic approach
Nowadays energy efficiency is one of the most important issues in sustainable supply chains. In addition to increasing environmental awareness, governments can also act on behalf of their citizens by trying to get businesses to produce energy-efficient products. Therefore, we consider a structure consisting of a manufacturer and the government. The manufacturer produces a product that consumes a certain amount of energy when used to perform a specific task. We assume that consumers are sensitive to the cost of the energy that they must use for that task. The government imposes a tax on the price per unit of energy to motivate the manufacturer to produce products that consume minimum energy. This problem is introduced and solved for the first time. There are two decision-makers in this structure, so we use the game-theoretic approach to obtain the best decisions for the government and the manufacturer. The most important result of this study is that when the government imposes a tax on the price per unit of energy, consumer demand for the product decreases. Therefore, the manufacturer decreases the energy consumption of its product to reattract the attention of consumers. The model proposed in the present study states that when the government imposes a tax on the price per unit of energy, manufacturers are motivated to produce energy-efficient products. We also found that the policy adopted by the government will increase the stability of the market against the sensitivity of consumers to the cost of energy
در سال‌های اخیر همراه با رشد سریع صنعت در جهان، روز به روز به تعداد وسایل مصرف کننده انرژی در دنیا افزوده می‌شود. این وسایل با ماشینی کردن زندگی انسان‌ها از یک سو اسباب راحتی آن‌ها را فراهم کرده‌اند اما از سویی دیگر مصرف بی‌رویه انرژی توسط این محصولات طی سالیان گذشته آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کرده است. امروزه این آگاهی در انسان‌ها به وجود آمده است که مصرف بیش از حد انرژی‌های تجدید ناپذیر به خصوص سوخت‌های فسیلی زندگی نسل‌های آتی را به خطر می‌اندازد. این آگاهی اجتماعی باعث شده است که یک خواست عمومی برای مقابله با معضل افزایش مصرف انرژی به وجود آید. از آنجا که دولت‌ها نمایندگان مردم هستند بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها استفاده از ابزارهای مختلف برای کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر است. هدف این پایان‌نامه بررسی ساختارهایی است که در آن تولیدکنندگان محصول پرمصرف به سمت تولید محصولات کارا در مصرف انرژی بروند و با بهبود طراحی محصولات و تکنولوژی تولید، میزان انرژی که این محصولات برای انجام یک کار مشخص مصرف می‌کنند را کاهش دهند. برای همین منظور فرض می‌شود که مشتریان نسبت به هزینه انرژی که پرداخت می‌کنند حساس‌اند. علاوه بر آن افزایش آگاهی زیست محیطی مشتریان سبب می‌شود که تمایلشان نسبت به خرید محصولات پرمصرف کاهش یابد. در این پایان‌نامه با ارائه یک تابع تقاضای جدید برای محصولات مصرف‌کننده انرژی، این رفتار مشتریان مدل شده است. سپس با استفاده از نظریه‌بازی‌ها به تحلیل تاثیر میزان آگاهی مشتریان بر میزان مصرف انرژی پرداخته شده است. یکی از نتایج اولیه این تحقیق نشان می‌دهد که در صورتی که هزینه انرژی برای مشتریان افزایش یابد، تولیدکنندگان برای حفظ سود خود سعی می‌کنند که میزان مصرف انرژی محصولات خود را کاهش دهند. بنابراین دولت می‌تواند با اعمال مالیات بر قیمت واحد انرژی هزینه انرژی را افزایش دهد. با استفاده از مدل‌های مطرح شد، این سیاست مالیاتی دولت تحلیل شده است و تاثیر آن بر تصمیم تولیدکنندگان مشخص شده است. بر اساس نتایج به دست آمده افزایش آگاهی زیست محیطی مشتریان که افزایش نگرانی آن‌ها نسبت به میزان انرژی مصرفی محصولاتی که خریداری می‌کنند را به دنبال دارد باعث می‌شود درنهایت کارایی محصولات بهبود یابد. همچنین اعمال مالیات بر قیمت واحد انرژی مطلوبیت محصولات پرمصرف را کاهش می‌دهد علاوه بر آن این سیاست دولت سبب می‌شود تغییر در میزان حساسیت مشتریان نسبت به هزینه انرژی، تاثیری بر تصمیمات تولیدکننده و سود او نداشته باشد بنابراین ثبات بازار در برابر حساسیت مشتریان نسبت به هزینه انرژی افزایش می‌یابد. نتایج این پژوهش میزان بهینه مالیات بر انرژی را مشخص می‌کند و با تحلیل حساسیت رفتار اعضا زنجیره را تحت یک شرایط کنترلی نمایان می‌سازد. به طور کلی این پایان‌نامه می‌تواند قدمی در کمک به دولت و تصمیم‌گیرندگان برای کاهش مصرف بی‌رویه انرژی بردارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی