Skip to main content
SUPERVISOR
Farimah Mokhatab Rafiei
فریماه مخاطب رفیعی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hosein Banaei
حسین بنائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
In this thesis the equilibrium behavior of a price competition model under Logit choice model is studied. In recent decades price competition games under discrete choice models have been wildly studied by researchers. To our knowledge, in these models the number of sold items for a product is assumed to be equal to demand for that product and as a result the costs related to the inventory including overage and underage costs are not considered. In this study, with deriving a random demand function from Logit choice model, two single period random models in a competitive market are proposed. In the first model, the retailers have an intermediate role and do not decide about the price or order quantity. In this model it is assumed that, the retailers convey the demand from customers to suppliers without any change. The suppliers would encounter with shortage or surplus of products depending on the number of products produced by them.The goal of this model is to determine the price and the quantity to be produced for maximizing the profit. In this model the routing cost are also considered using an approximate equation. Due to the computational complexity of finding the Nash equilibrium in the proposed game, an approximate method is proposed. The results show the high accuracy of the proposed approximate method, moreover this method spends time much less than the main model for finding the equilibrium. In the second model it is assumed that the retailers would be encountered with overage and underage costsdepending on the number of products ordered by them. In this model, like the first model, the prices are determined by suppliers and the decision variables for retailers are order quantities. As one the most important works in this thesis, the existence of Nash equilibrium is proved in this model which is always one of the most important and also complicated aspects of the games.
در این پایان نامه رفتار تعادلی در یک مدل رقابت قیمت بر اساس مدل انتخاب لاجیت بررسی شده است. در سال های اخیر مدل های رقابت قیمت بر اساس مدل های انتخاب گسسته مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. در تمامی این مدل ها میران فروش دقیقاً برابر با میزان تقاضا فرض شده و هزینه های موجودی شامل هزینه های کمبود و نگهداری در نظر گرفته نشده اند. در این تحقیق، ایجاد یک تابع تقاضای تصادفی بر اساس مدل انتخاب لاجیت، دو مدل احتمالی یک دوره ای در یک فضای رقابتی ارائه شده است. در مدل اول خرده فروش ها فقط یک نقش واسطه ای ایفا کرده و در تعیین قیمت و یا میزان بهینه سفارش تصمیم گیری نمی کنند. در این مدل فرض شده است که خرده فروش ها تقاضا را دقیقاً و به همان اندازه ای که هست از مشتریان به تأمین کنندگان منتقل می کنند. تأمین کنندگان براساس میزان تولید خود با کمبود و مازاد موجودی مواجه خواهند شد. هدف این مدل تعیین میزان بهینه تولید و قیمت برای هر تأمین کننده است. همچنین در این مدل هزینه های مسیریابی با استفاده از یک روش تقریبی وارد مدل شده اند. با توجه به اینکه یافتن تعادل نش در مدل ارائه شده دارای پیچیدگی بسیار بالایی است، روشی برای تقریب مدل اصلی پیشنهاد شده است. نتایج محاسبات نشان می دهد تقریب ارائه شده دارای دقت بسیار بالا است و در زمانی بسیار کمتر از مدل اصلی،نقطه تعادل را محاسبه می کند. در مدل دوم فرض بر این است که خرده فروش ها با توجه به میزان سفارشی که انجام می دهند متحمل هزینه های کمبود و یا نگهداری خواهند شد. در این مدل نیز قیمت نهایی توسط تأمین کنندگان تعیین خواهد شد و هدف خرده فروش ها تعیین میزان بهینه سفارش است. در این مدل، تولید تأمین کنندگان به صورت سفارشی فرض شده و هزینه های موجودی فقط برای خرده فروش ها در نظر گرفته شده است. یکی از کارهای مهمی که در رابطه با این مدل انجام گرفته است، اثبات وجود تعادل در بازی است که همیشه در مسائل مطرح شده در زمینه نظریه بازی ها از اهمیت بالا و البته پیچیدگی زیادی برخوردار است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی