Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad hossein Manshaei,MasoudReza Hashemi
محمدحسین منشئی (استاد مشاور) مسعودرضا هاشمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Saman Booy
مهدی ثمن بوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Introducing of new applications and growing volume of data over the network are required to replace the current network architecture with a new one which keep some features of current network and add some new features to it. Information-Centric Network has proposed with two main features, naming and caching. In the ICN, all of the operations work with respect to the naming as a basic feature. Regarding to this feature, routers can respond to the requests independently so in-network caching is achieved. Caching is not an exclusive feature for the ICN, but pervasive caching is a new concept which is introduced in this networks. As a matter of fact, in-network caching is based on the naming and content-awareness of the routers. Different aspects of caching in the ICN lead to some new challenges such as cache placement, content selection, placement, and replacement. Content placement is the most important challenge for caching in this kind of networks. The purpose of this thesis is proposing an analytical framework for caching in the ICN which calculates and updates some parameters like popularity as the most important one. Regarding to incomplete information environment for the players and Bayesian setting for the content placement, multi-agent mechanisms are considered suitable and auction could be the solution. There is no monetary payment in this kind of problems so proposed framework select the winner with a punishment-based mechanism in each auction process. This non-monetary payment works because of repeating of the games for each request, so a user will punish in the next rounds in the case of cheating. Proposed framework has used in two different problems which are related to caching. First, is an intra-domain caching problem in an autonomous network which routers are considered as player. In this problem, routers try to maximize the benefit of the network. The second problem is inter-domain caching in which service providers are considered as players and each one tries to increase its benefit. Keywords: Information-Centric Networks, In-network Caching, Mechanism Design, Auction.
معرفی کاربردهای جدید و همچنین حجم روزافزون داده‌ها در شبکه، به مرور ناکارآمدی شبکه‌ی فعلی و لزوم استفاده از معماری‌های سازگار با این نیاز‌ها را مشخص کرده است. به همین منظور معماری جدیدی که با حفظ نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف شبکه‌ی فعلی طراحی شود،‌ نیاز است.شبکه‌های اطلاعات-محور را می‌توان با توجه به دو ویژگی اساسی نام‌گذاری و نهان‌سازی جایگزین مناسبی دانست. در این شبکه‌ها تمامی عملیات از جمله نهان‌سازی بر پایه‌ی نام‌گذاری است، تا جایی که امکان نهان‌سازی درون-شبکه‌ای فراهم می‌آید. نهان‌سازی را نمی‌توان ویژگی منحصر به‌فرد شبکه‌های اطلاعات-محور دانست، اما استفاده‌ی فراگیر از آن درون شبکه منحصر به این شبکه‌هاست. در حقیقت نهان‌سازی به وسیله‌ی آگاهی مسیریاب‌ها از محتوا و پیش‌تر از نام‌گذاری نشات می‌گیرد. با توجه به متفاوت بودن نهان‌سازی در شبکه‌های اطلاعات-محور، می‌توان انتظارِ چالش‌های جدیدی را نیز داشت. توزیع نهان‌گاه‌ در سطح شبکه، انتخاب و جای‌گذاری محتوا در محل مناسب و همچنین روش جایگزینی محتوا در یک نهان‌گاه، از جمله چالش‌های اصلی در نهان‌سازی درون-شبکه‌ای است. در این بین، جای‌گذاری محتوا به عنوان اصلی‌ترین چالش در نظر گرفته می‌شود. هدف این پایان‌نامه ارائه‌ی چارچوب چندجانبه‌ی تحلیلی برای نهان‌سازی درون-شبکه‌ای در شبکه‌های اطلاعات-محور است؛ به طوری‌که در کنار پارامترهای محاسبه‌شده در گذر زمان، محبوبیت محتواها نقشی اساسی در تصمیم‌گیری ایفا می‌کند. با توجه به ناقص بودن اطلاعات بازیکنان از یکدیگر و به دنبال آن وجود محیط بیزین در مسئله‌ی جای‌گذاری محتوا، سازوکار مبتنی بر سیستم‌های چندعاملی مناسب به نظر می‌رسد و از بین آن‌ها، حراج سازوکار انتخاب شده است. در عین حال با توجه به عدم وجود پول در مسئله، توجه به راستگویی ضروری است. در چارچوب پیشنهادی از روشی تنبیهی با توجه به انجام حراج‌های متوالی به منظور راستگویی استفاده شده است. چارچوب ارائه‌شده در دو مسئله‌ی مختلف به کار گرفته شده است. نخست نهان‌سازی درون-دامنه‌ای که مسیریاب‌ها در یک سیستم خودمختار به عنوان بازیکن و با هدف کمک به شبکه تلاش می‌کنند. در این حالت سود برنده برای دیگر مسیریاب‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود. مسئله‌ی دوم در حالت بین-دامنه‌ای که سرویس‌دهندگان به عنوان بازیکن در نظر گرفته می‌شوند و هر یک در تلاش برای افزایش کارایی در زیر شبکه‌ی خود می‌باشند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی