Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani
ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadali Gorji
محمدعلی گرجی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
مفهوم جمله‌ی "علم قدرت است" اکنون برای جوامع بیش از پیش مشخصگردیده است. با گذر از عصر کشاورزی و عصرصنعت عصر کنونی را عصر دانش قلمداد می­کنند. دانش بصورت یک ابزار سازمانی عمدهبرای کسب و حفظ مزیت رقابتی درآمده است. باپیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد ماشین آلات در صنایع تولیدی، واحد نگهداری وتعمیرات سازمان‌ها، به دنبال راهکارهایی در جهت کاهش خرابی‌های ناگهانی ماشین آلاتو افزایش عمر مفید آن‌ها هستند تا با صرف کمترین هزینه بیشترین کارایی ممکن را ازتجهیزات به دست آورند. نگهداری و تعمیرات به شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی کمک می­کندتا در بازارهای رقابتی کسب و کار حضوری فعال داشته باشند. تجربه متخصصین و دانشنگهداری و تعمیرات نقش کلیدی در این راستا ایفا می­کند. از جمله کاربردهای مدیریتدانش در نگهداری و تعمیرات، کشف و ذخیره تجارب و ایده­های متخصصین نگهداری وتعمیرات، و استفاده از آن در مواقع لازم می­باشد. برای سنجش کارکرد مدیریت دانش،مدل­های بلوغی مدیریت دانش ایجاد گردید. مدل­های بلوغی مدیریت دانش، علاوه برتعیین سطح مدیریت دانش سازمان، راهکارهایی جهت بهبود آن در سازمان ارائه می­دهد.اما تا کنون مدلی جهت ارزیابی تخصصی مدیریت دانش در نگهداری و تعمیرات ارائه نشدهاست. بر این اساس پایان نامه ی حاضر، بلوغمدیریت دانش در سازمان را بصورت تخصصی در بخش نگهداری و تعمیرات مورد بررسی قرارمی­دهد. در این تحقیق با بررسی مفاهیم اولیه مدیریت دانش و نگهداری و تعمیرات، وبررسی تعداد زیادی از مدل‌های بلوغ مدیریت دانش و مقایسه آنها با هم، مدل جدیدیارائه می­گردد. در مدل ارائه شده، با تحلیل مدل­های موجود، ابعاد و سطوح مختلفمدیریت دانش در نگهداری و تعمیرات تعریف شده و سپس ابزارهای ارزیابی سطح مدیریتدانش در نگهداری و تعمیرات ارائه می­گردد. در گام آخر برای اعتبارسنجی مدل ارائهشده و به عنوان مطالعه موردی، واحد نگهداری و تعمیرات گروه صنعتی نیلبافت سپاهانمورد ارزیابی بوسیله­ی مدل قرار می­گیرد. همچنین از مدلسازی معادله ساختاری، تحلیلعاملی، تحلیل مسیر و آزمون فرض جهت ارزیابی ساختار مدل استفاده می­گردد. پس از جمع­آورینظرات بوسیله­ی پرسشنامه، مشخص شد مدیریت دانش واحد نگهداری و تعمیرات در شرکتمزبور در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش یعنی "سطح تثبیت و استاندارد شده"قرار دارد. قرارگرفتن واحد نگهداری و تعمیرات گروه صنعتی نیلبافت سپاهان در اینسطح نشان می­دهد مسیر انتخاب شده برای مدیریت دانش صحیح است و شرکت می­تواند بابرنامه ریزی صحیح به سطوح برتر مدیریت دانش در این واحد دست یابد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی