مفهوم جملهی "علم قدرت است" اکنون برای جوامع بیش از پیش مشخصگردیده است. با گذر از عصر کشاورزی و عصرصنعت عصر کنونی را عصر دانش قلمداد میکنند. دانش بصورت یک ابزار سازمانی عمدهبرای کسب و حفظ مزیت رقابتی درآمده است. باپیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد ماشین آلات در صنایع تولیدی، واحد نگهداری وتعمیرات سازمانها، به دنبال راهکارهایی در جهت کاهش خرابیهای ناگهانی ماشین آلاتو افزایش عمر مفید آنها هستند تا با صرف کمترین هزینه بیشترین کارایی ممکن را ازتجهیزات به دست آورند. نگهداری و تعمیرات به شرکتها و سازمانهای تولیدی کمک میکندتا در بازارهای رقابتی کسب و کار حضوری فعال داشته باشند. تجربه متخصصین و دانشنگهداری و تعمیرات نقش کلیدی در این راستا ایفا میکند. از جمله کاربردهای مدیریتدانش در نگهداری و تعمیرات، کشف و ذخیره تجارب و ایدههای متخصصین نگهداری وتعمیرات، و استفاده از آن در مواقع لازم میباشد. برای سنجش کارکرد مدیریت دانش،مدلهای بلوغی مدیریت دانش ایجاد گردید. مدلهای بلوغی مدیریت دانش، علاوه برتعیین سطح مدیریت دانش سازمان، راهکارهایی جهت بهبود آن در سازمان ارائه میدهد.اما تا کنون مدلی جهت ارزیابی تخصصی مدیریت دانش در نگهداری و تعمیرات ارائه نشدهاست. بر این اساس پایان نامه ی حاضر، بلوغمدیریت دانش در سازمان را بصورت تخصصی در بخش نگهداری و تعمیرات مورد بررسی قرارمیدهد. در این تحقیق با بررسی مفاهیم اولیه مدیریت دانش و نگهداری و تعمیرات، وبررسی تعداد زیادی از مدلهای بلوغ مدیریت دانش و مقایسه آنها با هم، مدل جدیدیارائه میگردد. در مدل ارائه شده، با تحلیل مدلهای موجود، ابعاد و سطوح مختلفمدیریت دانش در نگهداری و تعمیرات تعریف شده و سپس ابزارهای ارزیابی سطح مدیریتدانش در نگهداری و تعمیرات ارائه میگردد. در گام آخر برای اعتبارسنجی مدل ارائهشده و به عنوان مطالعه موردی، واحد نگهداری و تعمیرات گروه صنعتی نیلبافت سپاهانمورد ارزیابی بوسیلهی مدل قرار میگیرد. همچنین از مدلسازی معادله ساختاری، تحلیلعاملی، تحلیل مسیر و آزمون فرض جهت ارزیابی ساختار مدل استفاده میگردد. پس از جمعآورینظرات بوسیلهی پرسشنامه، مشخص شد مدیریت دانش واحد نگهداری و تعمیرات در شرکتمزبور در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش یعنی "سطح تثبیت و استاندارد شده"قرار دارد. قرارگرفتن واحد نگهداری و تعمیرات گروه صنعتی نیلبافت سپاهان در اینسطح نشان میدهد مسیر انتخاب شده برای مدیریت دانش صحیح است و شرکت میتواند بابرنامه ریزی صحیح به سطوح برتر مدیریت دانش در این واحد دست یابد.