Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Falsafain,Mohammad Tamannaei
حسین فلسفین (استاد مشاور) محمد تمنایی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Alireza Taghizadegan
علیرضا تقی زادگان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Railway network design with consideration of competition between rail and road transportation modes
Traortation network design is one of today’s vital concerns in traortation field. Optimization of traortation networks results in increasing the performance of the network which is one of the most challenging issues for scientists nowadays. Therefore executive and cost effective constrains as well as structural differences of road traortation emphasizes the essential importance of development and improvement in railway traortation. Optimization and improvement of the network with respect to its structure, along with considering executive and financial constraints of railway networks, is among the raised issues of increasing the railroad share of the network (railroad share over demand). On the other hand, producers (!) are looking for the most suitable mode of traortation among the verity of choices for their delivery. Among the different competing types of traortation (rail and road), companies choose their traortation type with considering the advantages of the network they choose as well as with respect to their own priorities. Conception of this competitive field in real life and the effect of companies priority of choice in mathematical optimization model, is another credible feature of this research. As introduced earlier, this research proposes two mathematical optimization models. In each model the capacity of two-way block-section in each direction is considered separately. In the first proposed model, the goal is to minimize the total travel time of the network and determine the optimum corridors for two-way implementation and upgrading the network. With considering the external costs of traorting merchandise, second model focuses on minimizing these costs and determines the optimum ways for construction, two-way implementation and electrification of the block sections. With analyzing the Iranian Railroad Network data, the proposed models were implemented and with the use of CPLEX solution, these models were resolved. The study and analysis of the first model’s results indicate the required budget for improvement of railroad and the two-way implementation of the chosen corridors. The second model confirms the amount of prevented external costs in the case of using railroad traortation. This model determines the optimum corridors and defines the type (two-way implementation, electrifying, or both) of their improvement
مسئله طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل یکی از مسائل مهم و حیاتی حوزه حمل‌ونقل است. بهینه‌سازی شبکه‌های حمل‌ونقلی موجب افزایش کارایی شبکه می‌شود که با وجود توجه و حساسیت مدیران یکی از چالش‌های اساسی پژوهشگران است. در این میان توسعه و بهبود شبکه حمل‌ونقل ریلی به علت محدودیت‌های اجرایی، هزینه‌ای و همچنین تفاوت ساختاری با حمل‌ونقل جاده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهینه‌سازی شبکه و بهبود آن ضمن توجه به ساختار، همراه با مدنظر قرار دادن محدودیت‌های اجرایی و مالی شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی از مسائل مطرح در موضوع افزایش سهم راه‌آهن از تقاضا است. از طرفی صاحبان کالا به دنبال انتخاب گونه‌ی مناسب از میان انواع گونه‌های حمل‌ونقلی هستند. در میان گونه‌های حمل‌ونقلی در رقابت (در اینجا ریل و جاده) شرکت‌ها با توجه به اولویت‌های خود و مزایای شبکه به انتخاب شبکه موردنظر می‌پردازند. ترسیم این فضای رقابتی در دنیای واقعی و تأثیر اولویت‌های انتخاب شرکت‌ها در مدل‌سازی ریاضی از دیگر ویژگی‌های این پژوهش است. با توجه به موارد بیان شده در این پژوهش دو مدل بهینه‌سازی ریاضی ارائه شده است.در هر دو مدل ظرفیت سیرگاه‌های دوخطه در هر جهت به صورت مجزا در نظر گرفته شده است. در مدل اول هدف کمینه‌سازی زمان سفر شبکه و تعیین محورهای بهینه برای دوخطه‌سازی و ارتقا شبکه است. مدل پیشنهادی دوم، با در نظر گرفتن هزینه‌های پنهان ناشی از حمل‌ونقل کالا به کمینه‌سازی این هزینه‌ها پرداخته و محورهای بهینه برای احداث، دوخطه‌سازی و برقی‌سازی را تعیین می‌نماید. با به کارگیری داده‌های شبکه ریلی ایران، مدل‌های پیشنهادی بر روی این شبکه پیاده‌سازی شده و با استفاده از روش حل CPLEX این مدل‌ها حل شده‌اند. بررسی و تحلیل جواب‌های حاصل در مدل اول تعیین کننده بودجه مناسب برای توسعه راه‌آهن و همچنین محورهای برگزیده برای دوخطه‌سازی به منظور ارتقا شبکه است. نتایج مدل دوم مؤید میزان هزینه‌های پنهان صرفه‌جویی شده در صورت استفاده از حمل‌ونقل ریلی است. این مدل محورهای برگزیده برای بهبود را تعیین و نوع بهبود آن‌ها را از میان دوخطه‌سازی، برقی‌سازی و یا انتخاب هردوی این راهکارها مشخص می‌کند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی