Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Hamid Reza Safavi,Mohammad reza Jaafari
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) حمیدرضا صفوی (استاد راهنما) محمدرضا جعفری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Amirhossein Momeni mojdeh
امیرحسین مومنی مژده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Network Traortation Roads as the most widespread and easy access methods of passenger and goods Displacement, are Exposure to different kind of disasters. On the one hand,Variety and expansion of disasters due to geographical situation of Iran and on the other hand depreciation of traortation infrastructures, Cause the daily increase of traortation networks Costs. So, identifing and prioritizing of disaster talented points in this networks has an important role in control and decrease the Costs of disasters in suburban traortation networks. In this thesis, According to the method which is based on Principles of Engineering Economics, will be payed to Evaluation of disaster costs in Isfahan suburban roads, identification and prioritize of disaster talented points. In this method, benefit of road immunization is calculate in the form of summation of costs which are saved by reducing waste of emergency and daily travel time, reconstruction of road and bridges and wasted fuel costs. Also bridge retrofitting and road immunization costs are the costs of prevention disaster in suburban traortation networks. For example in road accidents, Due to high economical cost of road accidents, international communities try to recognize and remove risky parameters. Since, geometry and immunization correction of accident prone points, increasing vehicles safety and improving driving culture are of these communities actions. In the field of geometry and immunization correction of accident prone points, many methods are offered that they are based on total number, type and intensity of occurred accidents instead of prorating critical points by the method which considers strategic situation and traortation parameters of the traortation network and it causes the reduction of actions efficiency. By use of the method presented in this research, accident prone points will be recognized and sorted according to their importance and priority; consequently, governments can be sure that their actions give the best results. Finally, according to calculations of benefit index, landslide, earthquake, road accident and flood are respectively the most important disasters in Isfahan suburban traortation networks. Keywords: Hazard zones, Network Traortation Roads, Disaster, Crisis
شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان گسترده‌ترین و دردسترس‌ترین نوع جابجایی بار و مسافر، در معرض پهنه گسترده‌ای از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارد. تنوع و گستردگی آسیب‌‌ها ناشی از موقعیت جغرافیایی کشور از یک سو و فرسودگی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از سوی دیگر، موجب افزایش روزافزون هزینه‌های ناشی از مخاطرات در شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر اقتصاد کشور گردیده است. از این‌رو شناسایی و اولویت‌بندی نقاط مستعد مخاطره در این شبکه‌ها نقش به‌سزایی در کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطرات و حفظ سرمایه‌های ملی خواهد داشت.به عنوان مثال به دلیل هزینه‌های سنگین اقتصادی ناشی از تصادفات جاده‌ای، سازمان‌های بین المللی سعی در شناسایی عوامل ایجاد کننده خطر و حذف آن‌ها دارند. از این‌رو رفع نقاط حادثه خیز راه‌ها ، افزایش ایمنی وسایل نقلیه و تدوین و اطلاع رسانی فرهنگ رانندگی از جمله اقدامات این سازمان‌ها برای حذف عوامل راه، وسیله نقلیه وخطاهای انسانی راننده به عنوان عوامل اصلی ایجاد خطر می‌باشد. در زمینه شناسایی و اولویت بندی حذف نقاط حادثه خیز راه‌ها روش‌های بسیاری ارائه گردیده است که الگوی آن‌ها معرفی شاخص تصادف براساس تعدد تصادفات در هرنقطه با توجه به شدت صدمات وارده می‌باشد. این روش‌ها به دلیل نادیده گرفتن پارامترهای حمل‌ونقلی و موقعیت هرنقطه در شبکه راه‌ها، اولویت بندی بهینه‌ای از نقاط حادثه خیز به دست نمی‌دهند. در این مقاله با استفاده مستقیم از مقادیر کمی هزینه تصادفات رانندگی درهرنقطه و اعمال ضرایب عنوان شده ، هزینه نسبی تصادفات رانندگی در نقاط مختلف با درنظر گرفتن پارامترهای حمل‌ونقلی و موقعیت آن نقاط در شبکه راه‌ها واقعی شده و مقایسه نسبی نقاط از لحاظ خطرپذیری را امکان پذیر می‌سازد. در این پایان‌نامه با معرفی شاخص منفعت به صورت نسبت هزینه‌صرفه‌جویی شده در هنگام وقوع مخاطره به هزینه مقاوم‌سازی شبکه راه‌ها در مقابل مخاطره به شناسایی آسیب‌های ناشی از وقوع مخاطرات طبیعی و انسانی موثر در سطح شبکه راه‌های برون‌شهری استان اصفهان و تعیین اولویت‌های ایمن‌سازی نقاط مستعد بحران پرداخته شده است. در این روش منفعت ناشی از ایمن‌سازی به صورت مجموع هزینه صرفه‌جویی شده در اتلاف وقت سفرهای امدادی و روزمره، هزینه بازسازی راه و ابنیه‌فنی و هزینه سوخت مازاد مصرفی ناشی از انسداد مسیربه علت وقوع مخاطره و هزینه مقاوم‌سازی ابنیه‌فنی و ایمن‌سازی راه به عنوان هزینه‌های پیشگیری از وقوع بحران در شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر گرفته شده است و در پایان مخاطرات زمین‌لغزش، زلزله، تصادفات رانندگی و سیل به عنوان مهم‌ترین مخاطره‌های بحران‌ساز در شبکه راه‌های استان اصفهان شناخته شده‌اند. کلمات کلیدی: 1- اولویت‌بندی 2- شناسایی 3- شبکه‌حمل‌ونقل جاده‌ای 4- مخاطره 5- بحران

ارتقاء امنیت وب با وف بومی