Skip to main content
SUPERVISOR
GholamReza Zarei,Zohreh Kashkouli
غلامرضا زارعی (استاد مشاور) زهره کشکولی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Eada Zangolgiyah
عیدا زنگل گیاه

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

The Relation between Teachers’ Self- Efficacy and Students’ Engagement: An Analysis of Teachers and Students’ Perceptions
The aim of this research was to study the relationship between teachers’ efficacy and students’ engagement and the analysis of teachers and students’ perceptions. To this end, a quantitative approach was utilized to study university students and teachers’ responses. The participants of the present study were 921students randomly selected from among students of different majors in Isfahan University of Technology and 101 teachers randomly selected from Isfahan University of Technology, University of Isfahan and Academic Centers for Education, Culture and Research (ACECR) in Isfahan. In order to collect data, two questionnaires were used, a modified Engagement questionnaire and Teachers’ self-efficacy scale (Tschannen-Moran Hoy’s TSE, 2001). The Modified Engagement questionnaire was a combination of the Students’ Engagement Instrument (Appleton et al., 2006), and The University Student Engagement Inventory (Maroco et al., 2016). In order to analyze the data, descriptive statistics were used. Utilizing the 22, the multivariate analysis of variance, repeated measure ANOVA, Bonferroni's post hoc test, the variance of one-dimensional data set analysis, and Pearson correlation were conducted and the result were as following. In students’ perception, behavioral engagement was the most important and in teachers’ perception, emotional engagement was the least important factor. Regarding the efficacy, instructional strategies was the most important factor in both groups. In students' perception, there was a meaningful relationship between the emotional engagement and the student engagement in teachers’ efficacy while in teachers' perception; there was a meaningful relationship between the emotional engagement and the instructional strategies. Comparing perceptions of teachers and students, teachers attached more importance to the emotional and cognitive engagement and also to the Keywords : cognitive engagement, emotional engagement, behavioral engagement, self-efficacy, instructional strategies and, classroom management
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی درک اساتید و دانشجویان از درگیری تحصیلی دانشجویان و حس خودکارآمدی در اساتید بود. همچنین بر این اساس یافتن ارتباط احتمالی بین حس خود کارآمدی و درگیری تحصیلی دانشجویان از دیگراهداف این تحقیق بود. بدین منظور، دو گروه جامعه آماری اعم از 129 دانشجوی دوره ی لیسانس دانشگاه صنعتی اصفهان و 909 استاد از دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان و مراکز جهاد دانشگاهی واقع در استان اصفهان به صورت کامال تصادفی فراهم شده است.در جهت جمع آوری اطالعات برای دو متغییر درگیری تحصیلی و درک حس خودکارآمدی از دو پرسشنامه " درگیری تحصیلی دانشجویان وارزیابی حس خود کارامدی اساتید " ) Tschannen-Moran Hoy’s TSES, 2001) استفاده شد. از آنجایی که پرسشنامه درگیری تحصیلی تلفیقی از پرسشنامه استفاده شده در پایان نامه (Pappa ,2014بر اساس کار (Appleton, 2006 و پرسشنامه ارزیابی درگیری تحصیلی دانشجویان)براساس کار ) Maroco et al, 2016 بود، پس از انجام اعتبارسنجی آن، مورد استفاده واقع شد. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار استفاده شد و با استفاده از آزمون های آنالیز چند متغیره، آنالیز تک متغیره، انالیز واریانس با اندازه های تکراری ،آزمون تعقیبی بونفرونی و.... درک دانشجویان و اساتید به این قرارمشخص گردید: از دیدگاه دانشجویان بعد رفتاری مهمترین و از دیدگاه اساتید بعد احساسی در درگیری تحصیلی دانشجویان کم اهمیت ترین مولفه بودند و از دیدگاه هر دو گروه مولفه ی استراتژی آموزشی در خود کارآمدی اساتید بیشترین تاثیر را در یادگیری دانشجویان داشته است. از دیدگاه دانشجویان رابطه معنا داری در بین بعداحساسی درگیری تحصیلی ومولفه ی درگیری تحصیلی در حس خود کارآمدی اساتید وجود داشته است درحالیکه از دید اساتید رابطه معنا داری در بین بعد احساسی درگیری تحصیلی ومولفه ی استراتژی های آموزشی در حس خود کارآمدی اساتید وجود داشته است. کلید واژگان: درگیری تحصیلی شناختی، درگیری تحصیلی عاطفی، خود کارآمدی،استراتژی های آموزشی ومدیریت کلاسی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی