Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Reza Mosaddeghi,Abbas Hemmat,Aminolah Masoumi
محمدرضا مصدقی (استاد مشاور) عباس همت (استاد راهنما) امین اله معصومی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Morteza Yaghubi taskoh
مرتضی یعقوبی طاسکوه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Relationship of Tire Sinkage with Soil Compression Properties and Mechanical Strength Indices Under Different Soil Water Contents
oil is a non-renewable and valuable resource, which needs to be sustainably managed. Therrfore, its physical degradation by erosion and compactio should be prevented. Soil compaction depends on tractor parameters (axle load, ground pressure, tire inflation pressure, type and size of tire, tire configuration, tractor speed and traffic frquency) as well as soil characteristics (structure, texture, bulk density, water content (WC), clay content and organic compounds). The objectives of this research were: a) to study the relationship between tire sinkage ( and soil bulk density (BD), qusai-static soil resistance (CI) and dynamic soil resistance (DCI), b) to determine precompaction stress ( ) and compression index ( ) (using plate sinkage test (PST) and confined compression test (CCT) and c) to determine the relationship between the tire sinkage ( ) and the precompaction stress under different soil WCs. Treatments included three traffic frequencies (0, 1, 2 and 3 passes) with two tractor types (MF285 and MF6290) at two soil conditions (plowed and unplowed) and under different soil WCs(0.9PL, PL and 1.1PL; PL =Plastic Limit) in a clay loam soil. The research was conducted at the Agricultural Research Farm, Isfahan University of Technology. Variables measured were: CI, DCI, BD,,, . The CI, DCI and were measured simultaneously along the tire centerline within the wheel track and the soil samples for WC and BD measurements were also collected around the same point The Values of and were determined on large undisturbed soil specimens collected from the wheel track and measured with two different methods (CCT and PST). The stress-sinkage and stress-strain curves were drawn for both PST and CCT, respectively. Three different methods were used to
خاک یک محیط کشت پیچیده و یک منبع تجدیدناپذیر و باارزش می باشد. بنابراین نیاز است تا با مدیریت مناسب از تخریب فیزیکی آن به وسیله فرسایش یا تراکم جلوگیری شود. شدت، عمق و مکان پیدایش تراکم در خاک به پارامترهای ماشینی(شامل: بار محوری، فشار تماسی، فشار باد لاستیک، نوع و ابعاد لاستیک، پیکربندی چرخ (تک-چرخ، جفت-چرخ و جفت-محور)، نوع ادوات، سرعت و تعداد تردد ماشین ها بر سطح خاک) و ویژگی های خاکی(شامل: ساختمان ، بافت، کانی های خاک، چگالی ظاهری، رطوبت، ترکیبات معدنی، ماده آلی) بستگی دارد. اهداف انجام این پژوهش عبارت بودند از: الف) بررسی ارتباط نشست خاک در زیر چرخ های تراکتور با چگالی ظاهری (BD) ، مقاومت شبه استاتیکی ( CI) و مقاومت دینامیکی(DCI)، ب) تعیین تنش پیش- تراکمی ( ) خاک (با دو روش فشردگی محصور (CCT) و نشست صفحه ای (PST)) در مسیر عبور تراکتور و ج) بررسی ارتباط بین مقدار نشست خاک در زیر چرخ های تراکتور در رطوبت های مختلف و تنش پیش تراکمی ( ) و در راستای این اهداف، طرحی با چندین حالت تردد (0، 1، 2 و 3 بار عبور) با دو نوع تراکتور (سبک، MF285 و نیمه سنگین، MF6290) در دو حالت خاک (شخم خورده و شخم نخورده) و در سه سطح رطوبتی (PL9/0، PL و PL1/1 ، PL = حد خمیری خاک) در یک خاک لوم رسی در مزرعه پژوهشی لورک دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا گردید. پارامترهای اندازه گیری شده خاک شامل: عمق نشست خاک ( )، ، شاخص تراکم ( )، BD، CI و DCI بود. مقادیر ، با تهیه نمونه های دست نخورده تحت شرایط مختلف آزمایشی در خط مرکزی اثر چرخ تراکتور و انتقال به آزمایشگاه با دو روش CCT و PST بدست آمد و همچنین مقادیر چگالی ظاهری و رطوبت خاک نیز همزمان اندازه گیری شد. ، CI و DCI نیز در محل تهیه نمونه خاک، اندازه گیری گردید. برای استخراج ویژگی های فشردگی خاک از روی منحنی های تنش-نشست در آزمایش PST و تنش-کرنش در آزمایش CCT از روش های کاساگراند عددی و ریاضی، بیشینه انحنا و تقاطع خط فشرد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی