Skip to main content
SUPERVISOR
Abdolmajid Eslami,Fakhreddin Ashrafizadeh
عبدالمجید اسلامی (استاد راهنما) سیدفخرالدین اشرفی زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Arezoo Babaeyan chamalishahi
آرزو بابائیان چم علیشاهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Risk-based inspection (RBI) of corrosion defects in a gas station
One of the approaches for corrosion management is iection, especially risk based iection (RBI), and sometimes a large percentage of the total risk of a unit is concentrated in a small percentage of its equipment, which can be reduced by using risk management strategies. Risk-based iection is done through three approaches: quantitative, semi-quantitative and qualitative. In this research, for a gas station, considering its components (pipelines, filters, etc.), a semi-quantitative risk-based iection approach has been performed in order to identify the existing degradation mechanism and rank equipment risk levels. The investigated station consisted of three phases and according to their conditions and records, risk-based iection has been performed. The predominant mechanisms of station identified was thinning due to erosion and external corrosion. The average corrosion rate was calculated for all components of each phase and it was found that the corrosion rate increased from phase A to C, respectively. This was due to the better separation of impurities from the fluid by phase A and also it’s lower feed than the other two phases. A comparison of the corrosion rates of Key words: Corrosion management, Risk based iection (RBI), Probability of failure, Consequence of failure, Risk, Corrosion rate
یکی از روش­های مدیریت خوردگی بازرسی و به­ویژه بازرسی مبتنی بر ریسک (RBI) است؛ گاهی درصد عمده­ای از کل واحد ریسک در بخش ناچیزی از تجهیزات متمرکز است که با استفاده از مدیریت ریسک می­توان درصد آن را کاهش داد. بازرسی مبتنی بر ریسک به سه روش کمی، نیمه کمی و کیفی انجام می­شود. در این پژوهش برای یک ایستگاه گاز با در نظر گرفتن اجزای آن (خطوط لوله، فیلترها و...)، روش نیمه کمی بازرسی مبتنی بر ریسک به منظور شناسایی مکانیزم تخریب موجود و رتبه­بندی سطح ریسک تجهیزات انجام گرفته است. ایستگاه مورد بررسی شامل سه فاز است و با توجه به شرایط و سوابق آنها بازرسی مبتنی بر ریسک انجام شده است. مکانیزم غالب تخریب در ایستگاه، نازک شدگی ناشی از سایش و خوردگی خارجی شناسایی شد. نرخ خوردگی متوسط برای تمام اجزای هر فاز محاسبه و مشخص شد که به ترتیب از فاز A تا C نرخ خوردگی بیشتر شده است. دلیل این امر جداسازی بهتر ناخالصی از سیال توسط فاز A و همچنین خوراک کمتر آن نسبت به دو فاز دیگر بود. مقایسه نرخ خوردگی تجهیزات کلاس 600 و 300 بیانگر این امر بود که نرخ خوردگی در جایی که افت فشار صورت گرفته و سرعت سیال افزایش یافته، بیشتر شده است. بالا بودن نرخ خوردگی در کلاس 300 به این دلیل بود که وقتی فشار سیال توسط شیرهای فشارشکن شکسته می­شد، سرعت سیال افزایش یافته و بدلیل افت دمای سیال احتمال تشکیل فاز مایع فراهم می­شود. این افزایش سرعت سیال در صورتی که سیال فرایند حاوی ذرات جامد و یا قطرات مایع باشد باعث تشدید خوردگی سایشی می­شود؛ به همین دلیل در اکثر اجزا نرخ خوردگی کلاس 300 بیشتر از 600 بود. ماتریس ریسک برای هر سه فاز بدست آمد و نتایج نشان دهنده این امر بود که اکثر تجهیزات در حالت ریسک متوسط و تعداد کمی از آنها در حالت متوسط رو به زیاد قرار دارند. در کل با توجه به نتایج تحقیق حاضر می­توان گفت از بین عوامل مختلفی که می­تواند باعث بروز مشکل و افزایش سطح ریسک شوند، نرخ خوردگی تاثیر بسزایی در نتیجه بازرسی مبتنی بر ریسک و سطح ریسک دارد، بدین صورت که فازی که نرخ خوردگی بالاتری نسبت به فاز دیگر دارد، از نظر سطح ریسک در حالت بدتری قرار دارد. با توجه به نرخ خوردگی سه فاز، سطح ریسک نیز از فاز A تا Cافزایش پیدا کرده است. کلمات کلیدی مدیریت خوردگی، بازرسی مبتنی بر ریسک (RBI)، احتمال شکست (POF)، پیامد شکست (COF)، ریسک، نرخ خوردگی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی